
Sledeći četvrtak, 1. jula, trebalo je da bude Teslin dan proslave: otvaranje njihove samozvane "gigafabrike" u mirnoj nemačkoj opštini Gruenheide, blizu Berlina.
Međutim, zahvaljujući žestokom otporu aktivista za zaštitu okoline, birokratiji i prilagođavanju planiranja potpuno je nejasno kada će prva vozila sići s proizvodne trake prve evropske fabrike ovog proizvođača električnih automobila.
Tesla je već pomerio očekivano otvaranje na kraj 2021. Ipak, agencija za zaštitu okoline u Brandenburgu, pokrajini u kojoj se gradi postrojenje od 5,8 milijardi evra (6,9 milijardi dolara), još uvek nije dala konačno odobrenje - što znači da se daljnje odlaganje ne može isključiti.
Priča je komplikovana.
Tesla i njegov šef milijarder Elon Musk su objavili planove za izgradnju fabrike krajem 2019. godine. Međutim, lokacija se delimično preklapa sa zaštitnom zonom pitke vode i graniči s rezervatom prirode, što je naišlo na snažno protivljenje lokalnih stanovnika i ekoloških grupa.
Prošle godine je Tesla morao da zaustavi krčenje šume na tom mestu nakon što su zaštitnici okoline iz lokalne grupe Nabu istakli rizik koji predstavlja retku lokalnu vrstu zmija čiji zimski san bi mogao da bude narušen sečom drveća. Zmije je trebalo spasiti pre nego što je Tesla mogao da nastavi, ali bilo je brojnih drugih napora da se zaustavi rad na tom mestu iz ekoloških razloga.
"Hiljade hektara šume biće iskrčene da bi se stvorila potrebna infrastruktura i stambeni prostor", rekla je Manuela Hoyer, koja živi oko 9 km od mesta i član je lokalne kampanje koja se tome protivi.
"Izgradnja takvog postrojenja u zaštićenom području pitke vode je zapravo zločin protiv okoline."
Birokratija je izazvala brojne glavobolje za Teslu. Tako se praktični pristup kompanije postavio protiv zloglasne nemačke birokratije.
Za sada Tesla radi na bazi preliminarnih građevinskih dozvola, s velikim fabričkim halama i objektima već izgrađenim na 740 hektara zemljišta koje je kupio za 43,4 miliona evra. Ali tek kad Brandenburška agencija za zaštitu okolinu izda konačnu dozvolu, pogon može da se otvori.
Prema planovima, potrebe lokacije za električnom energijom bi trebalo da se podmire putem lokalnih obnovljivih izvora energije. Ali dodavanje proizvodnje baterijskih ćelija je značilo da je kompanija morala da prilagodi i popravi kompletan projekat. Na bazi najnovije verzije, fabrika će imati kapacitet za proizvodnju 500 miliona ćelija ukupne snage 50 gigawatt sati (GWh) godišnje. To je više nego što ima Volkswagenov objekat od 40 GWh koji će se izgraditi oko 300 kilometara zapadnije u Salzgitteru.
Do sredine jula, javnost može da u gradskoj kući Gruenheide pregleda otprilike 11.000 stranica Teslinih prijavnih dokumenata, uključujući nacrte, tablice i proračune, treći put kada su izloženi. Kao deo postupka, svako može da uloži prigovore do 16. avgusta, pre nego što agencija za zaštitu okoline Brandenburg odluči da li će održati javnu raspravu 13. septembra.
Kada su dokumenti poslednji put javno objavljeni, 2020. godine, podneto je više od 400 prigovora. Nakon toga nisu definisani jasni rokovi. U jednom trenutku očekuje se da će agencija dati konačno odobrenje - ali kada će to biti, niko se ne usuđuje sa prognozira.
Autor: SEEbiz/Reuters
Foto: arhiva Autoblog.rs