home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Crne kutije

EDR uređaji ili narodski rečeno crne kutije prikupljaće puno detaljnih podataka i postaće obavezni u novim modelima od 6. jula 2022.

Kutije će pratiti

Moderni automobili su toliko prepuni elektronike da se sa sigurnošću mogu nazvati kompjuterom na točkovima. Sistemi pomoći, vožnje i bezbednosti koriste niz senzora za praćenje svakog parametra vožnje. Šta se dešava sa svim podacima koje prikupljaju? Već 2022. godine to pitanje će rešiti vlasti Evropske unije.

Od 2024. svi novi automobili moraće da budu opremljeni brojnim uređajima. To uključuje zapisivače podataka događaja, tj. EDR. Evropska komisija je predstavila nacrt zakona koja će definisati podatake koje prikupljaju crne kutije.

Prema predlogu EK, podaci s uređaja neće biti dostupni bežično, a pristup disku za njihovo preuzimanje biće moguć tek nakon otključavanja vrata vozila. Time se vozači štite od curenja podataka u pogrešne ruke. Osnovni podaci koje EDR prikuplja biće marka i model vozila, njegova varijanta i oprema. Šta je s detaljima?

Prema projektu, automobilske crne kutije treba da beleže:

    brzina vozila između 0 i 250 km/h u 5 sekundi pre sudara,

    stepen pritiskanja papučice gasa unutar 5 sekundi pre udara,

    aktiviranje kočnice unutar 5 sekundi pre udara,

    pokreti volana unutar 5 sekundi pre udara,

    promene u uzdužnoj i bočnoj brzini tokom sudara,

    stanje sigurnosnih pojaseva (zakopčanih/nevezanih) unutar 1 sekunde pre sudara,

    brzina motora,

    aktiviranje ABS sistema,

    ugao nagiba vozila,

    rad sistema za stabilizaciju trake,

    aktiviranje vazdušnog jastuka,

    stanje položaja prednjih sedišta (odluka kompjutera da aktivira vazdušni jastuk),

    status indikatora sistema za nadzor pritiska u gumama (TPMS) u drugom trenutku pre sudara

    rad tempomata 5 sekundi pre udara,

    status aktivnih sistema pomoći vozaču

Lista može da postane duža

Podaci prikupljeni registratorima događaja se koriste za analizu toka nesreća kako bi se povećao nivo bezbednosti na putevima. Ako mislite da je lista parametara koji će se spremati u EDR dugačak, morate da znati da se još uvek može promeniti.

Evropska komisija je pokrenula javno savetovanje o zakonu i već ima prve rezultate. Nemački savet za bezbednost drumskog saobraćaja poziva EU da ide još dalje i prikupi tačne informacije o vremenu i mestu incidenta. Kako navode iz organizacije, bez toga nije moguća detaljna analiza rizika od nesreća na evropskim putevima. Takođe će biti nemoguće videti opasna područja na karti ili slabe tačke u elektronskim sistemima dizajniranim za sprečavanje sudara.

Šta je s privatnošću?

Među sistemima koji će dostavljati informacije crnoj kutiji automobila, nacrt novih propisa ne uključuje sistem detekcije umora vozača. Neki vozači su se bojali da bi to moglo da predstavlja dalekosežno ometanje privatnosti. Zašto?

Istina je da većina ovakvih sistema prisutnih u automobilima za detekciju umora ili ometanja koristi analizu kretanja volana i vremena reakcije, ali takvi sistemi nisu savršeni. Zato su neke marke, poput Volvoa ili Mazde, razvile sistem koji takođe uzima u obzir sliku s kamere usmerene prema vozaču. Na taj način se može otkriti ako vozač zatvori oči duže od delića sekunde potrebnog da trepne. To bi moglo dovesti do pohranjivanja slika vozača u crnu kutiju. Najverovatnije se to ipak neće dogoditi, jer predlog Evropske komisije ne predviđa prikupljanje takvih podataka.

Novi propisi bi trebalo da stupe na snagu 6. jula 2022. Tada će homologirani registri događaja postati obavezni u svim novim modelima automobila koji izlaze iz salona. Od 7. jula 2024. biće obavezna oprema za sve nove automobile koji se prodaju u Evropskoj uniji.

Izvor: Automobili.ba



čitanja : 1287



Komentari