
Ovo je šokantni rezultat crash testa koji sprovodi Latin NCAP
Program za procenu novih automobila za Latinsku Ameriku i Karibe, Latin NCAP, objavio je svoj prvi test električnog vozila (EV).
JAC E10x, takođe nazvan EJS1 i E-S1, jeste kineski automobil koji je pokazao zabrinjavajući rezultat bez zvezdica. Da, i toga ima u današnje vreme. Ispada da je ovaj automobil ekološki pogodan, ali veoma opasan automobil za živote putnika. Gotovo neverovatno zvuči činjenica da nakon sprovedenog crash testa ovaj automobil nije automatski isključio napajanje. Šok je tim veći što se taj automobil koristi kao taksi vozilo u Meksiku, piše Automania.hr.
Kako se ocenjuju električna vozila
Procena bezbednosti električnih vozila usmerena je, kao i kod automobila s motorom s unutrašnjim sagorevanjem, na odrasle, decu, pešake/ranjive korisnike puteva i tehnologije za pomoć pri vožnji, koristeći isti protokol procene, nezavisno o pogonskom sklopu. U slučaju električnih vozila na baterije (BEV) procenjuju se dodatni aspekti poput rizika od strujnog udara i sistema za isključivanje baterije. Takođe, tokom priprema za testiranje potrebno je razmotriti neke druge mere opreza, na primer prekidače za isključivanje struje postavljene na lako dostupna mesta nakon testa sudara.
Bezbednosne mere
Što se tiče bezbednosnih propisa, isti je kao i kod svih drugih automobila, propisi u Latinskoj Americi i na Karibima su vrlo slabi, barem 20 godina iza Evrope. Ovaj rezultat takođe odražava to s obzirom da bi električna vozila, kao i svaki drugi automobil, trebalo da budu u skladu s istim bezbednosnim propisima.
JAC nije isključio svoju električnu energiju nakon frontalnog testa, što je trebalo da bude slučaj da je isključenje u nuždi bilo prisutno i radilo ispravno. Takođe u bočnom udaru, cut-off sistem je pokazao da je aktiviran, ali automobil i dalje može da se vozi i pomera, tako da je baterija još uvek bila spojena i radila.
Neki tehnički detalji
BEV su obično teži od istog automobila sa SUS motorom, što utiče na dinamiku u testu sudara kao i na performanse vožnje. Elektronska kontrola stabilnosti (ESC), autonomno kočenje i druge tehnologije su pod uticajem veće mase i drugačijeg težišta. Strukture se moraju razviti da bi zadržale svoju otpornost na sudar s većom masom, kao i strukture koje se moraju razviti da bi se sprečilo oštećenje baterija ili bilo kojeg drugog izvora energije za električni pogonski sklop. Veća masa, kao i njegov položaj u vozilu, utiču na njegovu dinamiku u testu sudara, kao i na njegovu ispravnost na putu.
Na kočnice i gume takođe utiče povećanje mase vozila i promena težišta. Istrošenost guma tokom ESC testiranja JAC-a bila je toliko velika da su u jednom trenutku ocenjivanja morala da budu prekinuta. Budući da je fokus procene bezbednost putnika, činjenica da automobil ima drugačiji pogonski sklop neće odražavati posebna razmatranja u procesu procene, ali uskoro bi mogla da unese nove aspekte u procene pored trenutnih, poput potrebe za EV audio upozorenja kada nema motora s unutrašnjim sagorevanjem.
Izvor: Automania.hr
Foto i video: Latin NCAP