
Razmišlja se da se vlasnicima električnih, a možda i hibridnih vozila smanji iznos putarine
„Putevi Srbije” raspisali su tender za 10 novih elektropunjača, a u narednih godinu i po dana trebalo bi da ih bude još stotinak na srpskim putevima. Razmišlja se o mogućnosti da se vlasnicima električnih, a možda i hibridnih, vozila smanji iznos putarine, kao i da se uvede zakonska obaveza da svako treće parking mesto u novim zgradama ima elektropunjač.
Kako navodi Politika, trenutno je instalirano osam punjača za električne automobile na ključnim tačkama na glavnim putnim pravcima u našoj zemlji. Elektropunjači snage 22-50 kilovati locirani su na platoima naplatnih stanica „Preševo”, „Šid”, „Dimitrovgrad”, ,„Subotica”, „Boljkovci” (na auto-putu „Miloš Veliki”, u blizini naplatne stanice „Ljig”).
–Na glavnim putnim pravcima od januara 2021. postoje tri ultra brza elektropunjača, maksimalne izlazne snage 175 kilovati. Predviđeno korišćenje ovog punjača je po principu usputnog punjenja što je pogodno za naplatne stanice, odmorišta na auto-putevima ili benzinske stanice – navode iz „Puteva Srbije”. Dodaju da su dva punjača locirana i na platou bivše naplatne stanice „Niš” i jedan na naplatnoj stanici „Beograd”.
Nedostatak i neodstupnost stanica za punjenje je problem i u Nemačkoj i SAD. Evropska komisija je ovog meseca Nemačkoj dozvolila da finansira izgradnju 8.500 punjača za brzo napajanje električnih vozila i dala subvenciju od 1,8 milijardi evra. E-stanice treba da budu na oko 900 mesta u toj zemlji i da pune vozila za 15 minuta do pola sata. Države članice EU za svoje subvencije moraju da traže odobrenje Brisela.
– Nemačka je preduzela mere predostrožnosti da osigura da će subvencije imati samo ograničen uticaj na konkurenciju i trgovinu unutar EU. Kompanije za postavljanje e-punjača biće odabrane na tenderu – naveli su predstavnici Evropske komisije.
Dejan Ilić, naučnik i inovator, član Nadzornog odbora u kompanijama „Varta” i „Ari” kaže da bi prodaja električnih automobile u Srbiji i Evropi porasla kada bi postali dostupniji građanima, odnosno onog trenutka kada baterije budu koštale 1.000 evra, a automobili 25.000 evra. Neočekivano najveći broj električnih vozila prodat je u Kini jer su postali stvar prestiža bogatih građana.
–Bez pomoći država od električnih automobila nema ništa u sledećih 20 godina. SAD daje subvencije od 12.500 dolara ako se vozila i baterije proizvode na tlu Amerike. Nemačka daje subvencije od 10 odsto takođe ako je sve proizvedeno u toj zemlji – napominje Ilić. Prema njegovim rečima, Nemačka od 2020. do 2021. beleži porast prodaje električnih automobila za 75 odsto, ali to je daleko ispod onoga što je Angela Merkel, bivša kancelarka, zacrtala 2012. kada je rekla da će na nemačkim drumovima biti milion električnih vozila do 2018. Ilić navodi da je između 2021. i 2022. zabeležen porast prodaje od samo četiri, pet odsto. Za 2023. je predviđeno da će u Nemačkoj biti prodato 720.000 električnih automobila.
Frans Timerans, potpredsednik Evropske komisije, zadužen za Zeleni dogovor podsetio je da će sva vozila do 2035. na tlu EU imati nultu emisiju ugljen-dioksida. To takođe znači da potrošači treba da veruju da su električni automobili laki i udobni za upotrebu kao i vozila na benzin i dizel. Potrebno je više rada da bi se razvila infrastruktura za punjenje, kako bi se osiguralo da električna mobilnost bude pristupačna i da bi se razvilo tržište polovnih električnih automobila.
–Ako nastavimo da gledamo u retrovizor, drugi kontinenti će jednostavno juriti pored nas. Podrška u Americi i Aziji električnoj mobilnosti i svim lancima snabdevanja koji stoje iza toga je velika. Samo Kina je najavila 80 novih modela električnih vozila. Evropski proizvođači automobila mogu da naprave vozila koja nadmašuju američke i azijske modele – rekao je Timerans za „Evroaktiv”.
Prema pisanju „Forbsa” prodaja električnih automobila bi vrhunac trebalo da dostigne 2023, ali će i dalje ostati luksuzna roba zbog visokih cena baterija i nepristupačne infrastrukture za punjenje. U SAD je 2022. prodato oko 800.000 električnih vozila, ali uzimajući u obzir najavljene desetine milijardi ulaganja u fabrike baterija prodaja bi mogla sledeće godine da poraste za 20 odsto, na milion električnih automobila. I pored toga vozila na benzin će činiti 90 odsto prodaje. Da bi veći broj Amerikanaca prešao na električne automobile potrebna je veća mreža lako dostupnih stanica za njihovo punjenje. Nedavno usvojeni zakon o smanjenju inflacije trebalo bi da pruži podsticaje za kupovnu električnih vozila i izgradnju stanica za njihovo punjenje. Ali smanjenje cena električnih automobila u bliskoj budućnosti se ne očekuje. Prosečna cena novog električnog je 65.000 dolara, a klasičnog 48.581 dolar i dok se te dve cene ne približe ne može se očekivati veća prodaja električnih vozila.
Izvor: Politika.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Delta Auto