
Ekološka tranzicija je sve važnijaa tema u svetu, a automobil je na puno načina protagonista ove revolucije. A jedan od važnijih delova automobila su gume. Sada je cilj da se i tradicionalna guma pretvori u održivi proizvod kao što to pokazuje Goodyear koji već neko vreme ulaže napore u proizvodnju gume koja ne sadrži vazduh i koja je sve bliže 100 posto održivoj gumi.
Još jedan korak napred u razvoju je predstavljen na CES-u u Las Vegasu. To je prva konceptualna guma napravljena od 90 posto materijala s manjim uticajem na okolinu. Ova Goodyearova nova guma je već prošla testove Ministarstva saobraćaja SAD-a i odobrena je za drumsku upotrebu, navodi Jutarnji.hr.
Najava dolazi samo godinu dana nakon predstavljanja gume sastavljene od 70 posto održivih materijala koju će Goodyear ove godine pustiti u proizvodnju i koju će testirati neki od dobavljača partnera.
Guma pokazana u Las Vegasu je izrađena od 90 posto ekološki prihvatljivih materijala, a uključuje 17 sastojaka u 12 različitih komponenti.
Za početak čađ: uključena je u proizvodnju svake gume za jačanje smese i produženje veka trajanja gume, tradicionalno se proizvodi spaljivanjem raznih vrsta naftnih derivata. Goodyearova konceptualna guma s 90 posto materijala s niskim uticajem na okolinu obuhvata četiri različite vrste čađi proizvedene mešanjem metana, ugljen-dioksida, biljnog ulja i piroliznog ulja ekstrahovanog iz otpadnih guma.
Ove verzije čađe imaju za cilj smanjenje emisije ugljenika, razvoj kružne ekonomije i korišćenje ugljenika na biološkoj osnovi, bez uticaja na performanse.

Upotreba sojinog ulja u ovoj demo gumi pomaže da se smesa gume održi fleksibilnom na promene temperature. Sojino ulje je resurs na biološkoj osnovi koji pomaže da se smanji upotreba proizvoda na bazi nafte. Iako se gotovo 100 posto proteina soje koristi za stočnu hranu, značajan višak ulja je dostupan za proizvodnju guma.
Silika je sastojak koji se često koristi u gumama za poboljšanje prianjanja i smanjenje potrošnje goriva. Ova demonstracijska guma uključuje visokokvalitetnu siliku napravljenu od ostataka pirinčane ljuske, nusproizvoda prerade pirinča koji često završi na deponijama.
Dalje, poliester se reciklira iz iskorišćenih boca, pretvarajući poliester u osnovne hemikalije i reformirajući ih u tehnički poliester koji se koristi za konopce za gume, a smole se koriste za poboljšanje i poboljšanje trakcije guma. U ovoj konceptnoj gumi, Goodyear zamenjuje tradicionalne smole na bazi nafte bio-obnovljivim smolama bora.
Žica i čelična užad pojačavaju strukturu gume, a nova Goodyear guma koristi žice i čelične užadi od recikliranog čelika proizvedenog u procesu elektrolučne peći (EAF). Korišćenje EAF procesa omogućava proizvodnju čelika uz smanjenu potrošnju energije i istovremeno uključuje veći udeo recikliranog materijala. Goodyearova konceptna guma takođe sadrži ISCC sertifikovane polimere za ravnotežu mase bio i biocirkularnih sirovina.
Chris Helsel, potpredsednik, globalne operacije i glavni tehnološki direktor Goodyeara, izjavio je da je cilj predstaviti prvu 100 održivu gumu do 2030. godine, a već sudeći po prvom proizvodu nalaze se na dobrom putu. Ostaće samo pitanje cene takve gume u početku prodaje.
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: Goodyear