
Prvi BMW-ov automobil sa vodoničnim gorivim ćelijama koji će biti dostupan široj javnosti „verovatno stiže u drugoj polovini decenije“, kaže glavni inženjer projekta, Jirgen Guldner.
Govoreći u Antverpenu, gde je nemačka kompanija novinarima i političarima predstavila malu pilot flotu potpuno funkcionalnih SUV-ova iX5 sa gorivim ćelijama, Guldner je rekao da BMW „čeka prelomnu tačku infrastrukture [dopunjavanja goriva]“, stavljajući naglasak na EU Direktivu o infrastrukturi za alternativna goriva, koja bi uskoro mogla da dobije status pune Uredbe.
Takva promena statusa bi bila značajna jer bi nalagala postavljanje stanica za dopunu goriva za kamione svakih 150 km duž magistralnih ruta. Vremenom bi oni mogli da postanu kostur široko rasprostranjene mreže za dopunu putničkih automobila.
To je jedan od razloga zašto Guldner na pojavu automobila na gorive ćelije (FCEV) gleda samo kao na „pitanje vremena“. U Evropi, sugerisao je Guldner, „značajna manjina“ automobila mogla bi da bude FCEV.
Iako nije bio voljan da otkrije ukupnu cenu izrade svakog od ručno sastavljenih iX5, Guldner je rekao da cene pogonskih agregata FCEV trenutno nisu visoke zbog sirovina već zbog malih količina i da će se to promeniti.
„Mi smo [već] videli prilično oštar pad troškova u poslednjih nekoliko godina“, rekao je on. Guldner je takođe istakao da je udeo sirovina potrebnih za FCEV mnogo manji nego za električna vozila, što znači da će FCEV biti manje ranjivi na volatilnost na tržištu.
Interne studije u BMW-u pokazuju da je paritet troškova sa električnim vozilima „apsolutno moguć“ u narednoj deceniji. U toj fazi, pogodnost i mogućnosti na daljinu FCEV će biti njihova prodajna tačka.
Međutim, oblik koji će poprimiti serijski BMW FCEV ostaje nepoznat. Guldner kaže da nešto veličine BMW-a X5 odgovara tehnologiji, ali, bez obzira na model, planirana je potpuna zamenljivost pogonskog sklopa.
„Razvićemo rezervoare koji izgledaju drugačije od [rezervoara u obliku slova T unutar iX5] i koji će se uklopiti u dizajnerski prostor baterije električnog automobila“, rekao je Guldner. Ovaj pristup će se primeniti na buduću ponudu BMW Neue Klasse, koja treba da se pojavi 2025.
Priredio: Ivan Mitić – Autoblog.rs