
Mercedes je najavio potpuno novu platformu namenjenu električnim vozilima, a prvi model koji će koristiti novu Van Electric Architecture (VAN.EA) stiže 2026. godine, otvarajući put za više srednjih i velikih kombija.
VAN.EA se sastoji se od tri modula dizajnirana da se prilagode različitim tipovima potpuno električnih vozila. Prednji modul, uključujući elektromotor, biće zajednički među svima njima, skalabilni centralni modul će smestiti visokonaponske baterije različitih kapaciteta, a zadnji modul će biti ponuđen sa ili bez dodatnog elektromotora koji dodaje mogućnost pogona na sva četiri točka.
VAN.EA platforma će služiti kao osnova za komercijalne kombije, luksuzne kombije i kampere u srednjim i velikim segmentima. Kompanija nije precizirala koji model će prvi stići 2026. godine, ali nam je putem tizer slike dala predstavu o njihovoj različitoj veličini.
Novi modeli će biti fokusirani na „efikasnost i performanse“ u svim različitim aspektima, uključujući „aerodinamiku, pogon, gume i šasiju“. Mercedes obećava visok domet vožnje sa manjim paketom baterija.
VAN.EA-P (luksuzni kombiji srednje veličine) će zadovoljiti uloge VIP šatlova, mobilnih kancelarija i porodičnih aktivnosti za slobodno vreme sa planiranim dometom od preko 500 km. U početku će putnički kombiji biti sposobni za automatizovanu vožnju nivoa 2, nudeći nivo 3 do kraja decenije.
Što se tiče LKV-a, platforma VAN.EA-C (srednja i velika premium komercijalna vozila) biće dizajnirana da pokrije potrebe profesionalaca. Budući Mercedesovi kombiji na ovoj platformi će biti dostupni u više različitih konfiguracija, uključujući kurirsku službu, dostavu, hitnu pomoć, prevoz namirnica, za opštinske službe...
Sledeća generacija LKV će takođe imati koristi od digitalnih usluga preko MB.OS sistema. U početku će takođe podržavati automatizovanu vožnju nivoa 2, a prema Mercedesu, nivo 4 će moći da dostignu do 2030.
Mercedes Vans želi da ojača svoju poziciju u Evropi koja je trenutno njegovo najveće tržište sa 60% globalne prodaje. Takođe se nada da će povećati prodaju u SAD, fokusirajući se na premium komercijalne velike kombije, a u Kini na luksuzne privatne kombije. S tim u vezi, Mercedes je potvrdio da će lansirati "luksuzne privatne električne kombije srednje veličine" bazirane na VAN.EA po prvi put na američkom i kineskom tržištu.
Mercedes planira da smanji varijante kombija za više od 50% u poređenju sa gamom sa SUS pogonom, omogućavajući efikasniju ekonomiju obima dok pokriva iste potrebe za kupce. Cilj je da se udeo električnih vozila poveća sa 20% u 2026. na više od 50% do 2030. godine.
Modeli bazirani na VAN.EA će se proizvoditi u novoj fabrici koja se nalazi u Javoru u Poljskoj. Veći cab chassis VAN.EA će se takođe proizvoditi u Dizeldorfu u Nemačkoj, dok će se kombiji srednje veličine takođe proizvoditi u Vitoriji u Španiji sa dodatnim lokacijama koje će biti dodate u budućnosti.
Priredio: Ivan Mitić – Autoblog.rs