home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Citroen C3

Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima konačno su usvojene na Vladi i očekuje se da se najkasnije u septembru o njima izjasne i poslanici Narodne skupštine.

Zato vam Polovni automobili predstavljaju sve izmene, kako bi vas na vreme upoznali sa svim novinama, novim kaznama, ali i olakšicama. S obzirom na to da ima dosta novih propisa, predstavićemo ih u tri teksta. Ovo je prvi deo.

Uvoz polovnjaka van EU tržišta

Krećemo od onog što nam je najsrodnije, tržišta polovnjaka. Naime, kako nam je rečeno u Upravi saobraćajne policije, predviđena je novina za polovna vozila koja se uvoze, a koja nisu usaglašena sa jednoobraznim tehničkim uslovima.

Govorimo dakle, o vozilima koja bi se uvozila iz Amerike, Kine ili neke treće zemlje. Odmah da pojasnimo: sam Zakon ne propisuje dozvolu uvoza, već samo stvara uslove da ova promena može da zaživi. Konkretno, Agencija za bezbednost saobraćaja će po usvajanju izmena ZOBS-a u skupštini doneti izmene Pravilnika o ispitivanju vozila, čime će se precizirati uslovi koja će vozila morati da zadovolje da bi mogla da budu registrovana kod nas.

Kako Polovni automobili saznaju, usvajanje novog pravilnika očekuje se u toku ove godine. Kad nove odredbe budu počele da se primenjuju, Agencija će izdavati Uverenje o ispunjenosti uslova za učestvovanje u saobraćaju, ukoliko se prethodno utvrdi da vozilo ispunjava odgovarajuće zahteve.

Bez nepotrebnih dozvola i troškova za manje prepravke

Ovu promenu smo najavili još u martu mesecu. Naime, za manje prepravke na automobilu, kao što je recimo zatamnjivanje stakala ili ugradnja kuke za vuču neće više biti potrebna potvrda proizvođača o saobraznosti, koja se da podsetimo kod nekih naplaćuje i do 100 evra, niti će biti obavezan tehnički pregled. I ovde moramo da preciziramo: spisak svih prepravki za koje neće biti potrebna tehnička dokumentacija, biće takođe definisan novim Pravilnikom o ispitivanju vozila, koji je trenutno u izradi i za koji je zadužena Agencija za bezbednost saobraćaja. Za sada je izvesno da će to biti zatamnjivanje stakala i ugradnja kuke, ali se svi nadamo da će biti još olakšica.

Opraštanje prekršaja kad i kako?

Kad smo kod olakšica, prema predlogu koji je sada u skupštinskoj proceduri saobraćajni policajac će moći da umesto kazne vozaču koji je načinio prekršaj izda upozorenje, ali pod uslovom da taj vozač nije u prethodne dve godine evidentiran kao učinilac prekršaja iz oblasti bezbednosti saobrćaja. Takođe, upozorenje, moći će da se izda samo jednom i MUP će o tome voditi evidenciju.

Naravno, pitanje koje se nameće jeste za koje će prekršaje policija moći da nam progleda kroz prste? Odgovor je da su to takozvani lakši prekršaji iz članova 333 i 334. ZOBS-a, za koje je predviđena kazna u novčanom iznosu od 3.000 ili 5.000. dinara.

Međutim, ovde moramo da ukažemo na jednu vrlo važnu činjenicu: U toj grupi prekršaja nalaze se i upravljanje vozilom pod dejstvom alkohola (manja prekoračenje dozvoljenih promila), određena prekoračenja brzine i nevezivanje pojaseva. Za takve prekršaje policija neće imati toleranciju i zato će posebnim podzakonskim aktom biti propisan tačan spisak svih prekršaja za koji će moći da se izda upozorenje. 

Privremeno oduzimanje vozila – za one najgore

Vozilo će moći privremeno da se oduzme od vozača koji je uhvaćen u težem prekršaju, ali koji je u prethodne dve godine čak dva puta osuđivan za iste takve prekršaje. Jasno je dakle, da ova odredba nije usmerena ka prosečnim vozačima, već ka onima koji jednostavno nikako neće da se dozovu pameti. Kod ove odredbe tačno se zna za koje prekršaje saobraćajni policajac može da izrekne meru privremenog oduzimanja vozila:

             prolazak na crveno svetlo semafora dva ili više puta u vremenskom intervalu od 10 minuta;

             preticanje kolone od najmanje tri vozila preko pune linije;

             upravljanje vozilom sa više od 1,20 promila alkohola u organizmu;

             odbijanje vozača da se podvrgne testiranju na prisustvo alkohola ili psihoaktivnih supstanci u organizmu;

             prekoračenje brzine na putu u naselju za više od 70 km/h, odnosno na putu van naselja za više od 80 km/h,

             prekoračenje brzine u zoni škole i zoni 30 za više od 60 km/h;

             prekoračenje brzine u zoni usporenog saobraćaja za više od 50 km/h;

             kretanje noću na neosvetljenom delu puta bez ijednog uključenog svetla na vozilu;

             preticanje vozila koje se na pešačkom prelazu zaustavilo da propusti pešaka;

             nezaustavljanje vozila na pešačkom prelazu na kom se nalazi pešak, iako je vozilu zabranjen prolaz semaforom ili znakom ovlašćenog službenog lica;

             preticanje kolone vozila pod pratnjom;

             upravljanje vozilom bez položenog vozačkog ispita (bez izdate vozačke dozvole);

             upravljanje vozilom u vreme trajanja zaštitne mere zabrane upravljanja motornim vozilom;

             upravljanje vozilom u vreme trajanja isključenja tog vozila iz saobraćaja;

             upravljanje vozilom u vreme dok je vozač isključen iz saobraćaja;

             prevoz deteta mlađeg od 12 godina u krilu vozača ili na mestu koje nije predviđeno za sedenje.

I još jedna važna napomena: Vozilo može privremeno da bude oduzeto od strane policije samo do okončanja sudskog postupka. Međutim, podsećamo da naše zakonodavstvo (Zakon o prekršajima) u teoriji dozvoljava i trajno oduzimanje vozila, ali je to posebna tema. 

Izvor: Polovniautomobili.com

Foto: Arhiva / Citroen



čitanja : 1466



Komentari