home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Lada Vesta

Biće još gore

Ruski AvtoVaz je u septembru stavljen na listu američkih sankcija. Posledice toga se već osećaju. Ruska kompanija ne može da plaća strane dobavljače, niti može da primi uplate u suprotnom smeru za izvozne proizvode. Istovremeno, to znači, da bi pored Lade i legendarni Moskvič vrlo brzo mogao preko noći da od pukovnika postane pokojnik.

U septembru su SAD stavile ruski AvtoVaz na listu sankcija, navodi Klix.ba. U početku je ova kompanija, poznata po proizvodnji Lade, umanjila moguće posledice koliko je bila u stanju. Ali to je slično ruskim analitičarima koji su zaslepljeno tvrdili da su domaći proizvođači automobila restrukturirali svoju mrežu dobavljača od početka rata i nakon odlaska stranih investitora, te da sve funkcioniše kao i pre. Da stvari baš nisu pozitivne priznaje šef AvtoVaza Maksim Sokolov: ‘’Problem je što je uvođenjem Lade na listu sankcija blokirana mogućnost plaćanja AvtoVaza dobavljačima komponenti iz inostranstva, ali i isto tako su blokirana plaćanja prema AvtoVazu. I to ne samo iz "neprijateljskih" zemalja, već i iz prijateljskih, poput Kine.’’

Problem su i sekundarne sankcije

"Posledica svega toga je masovno povlačenje stranih dobavljača, kooperanata, finansijskih institucija, banaka koje su godinama sarađivale sa našom automobilskom industrijom. Dakle, strane banke jednostavno blokiraju naše uplate, uključujući i one uplate prema AvtoVazu, ako je reč o izvoznim proizvodima", komentariše Sokolov. O posledicama Soklov dodaje: "A to se, nažalost, ne odnosi samo na neprijateljske zemlje, već i na prijateljske zemlje, koje uzimaju u obzir rizik od sekundarnih sankcija od strane gotovo svih stranih banaka." U suštini, to znači da strane banke ne žele da rizikuju mnogo profitabilniju trgovinu sa Zapadom radi poslovanja sa Rusijom.

Kako je primetio Jevgenij Žitnuhin, šef odeljenja distributera Fresh mreže, uprkos činjenici da nivo lokalizacije proizvodnje automobila u Rusiji svake godine raste, većina domaćih auto-fabrika i dalje zavisi od uvoznih komponenti, tehnologija i opreme. "Tokom protekle godine skoro svi proizvođači automobila u Ruskoj Federaciji počeli su da koriste dosta domaćih komponenti, ali i dalje ne mogu bez uvoza, poput onog iz Kine. Problem s kojim se ruske kompanije sada suočavaju oko kineskih dobavljača jesu rizici upravo sekundarnih sankcija koje bi mogle da nas dočekaju u nastavku saradnje’’, komentariše Zhitnukhin.

Moskvič – Od pukovnika do pokojnika preko noći

AvtoVaz je već najavio da neće ostvariti godišnji plan proizvodnje upravo zbog sankcija, te je smanjio procenu za 2023. za 10%. Međutim, problemi će uskoro uticati na projekte kojima je Rusija pokušala da pokaže da joj sankcije neće štetiti. Naprotiv, s jedne strane dovešće je do nezavisnosti i jačanja domaće industrije. To se može videti na primeru projekta oživljavanja marke Moskvič koristeći proizvodnju kineskih derivata automobilske kompanije JAC. Šta je tu problem s druge strane? Ruska kompanija Sollers, koja proizvodi automobile Moskvič u bivšoj Renaultovoj fabrici u Moskvi sada takođe zavisi od uvoza komponenti od kineskih dobavljača, a neki od njih su filijale svetskih proizvođača. To znači, da bi legendarni Moskvič vrlo brzo mogao preko noći od pukovnika da postane pokojnik.

Moskvič 3

Ni domaći ruski dobavljači delova nisu izuzeti od sankcija i opasnosti od pada prometa, a to dokazuje primer kompanije Itelma, koja razvija ESP i ABS sisteme za modele Lade. Izvršni direktor Itelme Aleksej Vorobjov izrazio je iznenađenje što je jedno takvo čisto civilno preduzeće stavljeno na listu sankcija. ‘’Mogli smo nastaviti s radom. Dakle, Rusija u ovoj priči nije pobednik. Čak će i kompanije iz prijateljskih zemalja dobro razmisliti da li je saradnja sa Rusijom vredna rizika gubitka posla sa ostatkom sveta’’, zaključio je Vorobjev.

Izvor: Klix.ba

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Lada / Moskvič



čitanja : 16510



Komentari