
Nekad su na putevima dominirali Golfovi, Astre, Focusi, a danas u to njihovi "podignuti" derivati ili oni nastali na segmentu ispod. Pad popularnosti Golf klase je brutalan, jer su kupci izgubili motivaciju da voze nekad omiljene kompakte, piše Klix.ba.
Poredeći 2014. i 2024. godinu, brojke su poražavajuće. Šta se desilo s ovim segmentom u poslednjih 10 godina, da je prodaja Golfa više nego dvostruko, a Focusa i Astre skoro trostruko manja? Nekoliko ključnih razloga je dovelo do toga.

Odgovor dobrim delom leži u činjenici da su mali i kompaktni SUV-ovi u opštoj pomami za podignutim vozilima preoteli kupce popularnih kompaktnih modela. Dakle, ono na šta su analitičari upozoravali pre 10 godina se obistinilo. Ali pošto riba od glave smrdi, mnogi krivce vide u proizvođačima, koji su visokim cenama oterali kupce.
Ne samo to, ne zaboravimo da su u međuvremenu sa scene potpuno istisnuti Fiat Bravo, Alfa Romeo Giulietta, Lancia Delta, Nissan Pulsar, Mitsubishi Lancer, Chevrolet Cruze, pa i Citroen C4 koji se iz kompakta transformisao u crossover. Ali tu nije kraj, egzodus se nastavio. Naime, Renault je relativno nedavno maknuo Megane, a Ford će uskoro penzionisati Focus.
Golf je Golf i jedini na visini zadatka
Iako su brojke u dramatičnom padu, jedna činjenica je nepobitna – Golf je sve vreme ostao na vrhu kompaktne klase. Nemačka ikona je lane treću godinu zaredom izgubila tron, ali ipak Golf je ostao najtraženiji kompakt u Evropi – jedini s više od 200.000 prodatih primeraka. Ipak, ni blizu nekad redovnih pola miliona isporuka godišnje.
Upoređujući podatke iz 2014. i 2024. možemo videti da je prodaja kod Golfa više nego dvostruko manja. Volkswagen je uspešno uigrao duo T-Roc i Tiguan, koji su preoteli ogroman broj kupaca Golfu, a deo njih je odabrao T-Cross ili Taigo, pa je kultni kompakt nekako stigao do trećeg mesta u Evropi iza Sandera i Clija.

Situacija je već godinama pesimistična i za Focus, kao i za Astru, čija prodaja je tri puta manja nego pre 10 godina, iako su brojke bile manje. Astra je 2005. i 2006. godine bila jedan od retkih automobila koji su nadmašili Golf u Evropi, dok se Focus uvek držao visoko. S jedne strane, Opel je neprepoznatljiv otkako je postao deo Stellantisa, a šefovi Forda su potopili skoro sve tradicionalne modele, a ove godine će i Focus. Takođe, u Opelu žive od prodaje Corse i Mokke, dok u Fordu preživljavaju zahvaljujući Pumi i Kugi. Na kompakte niko više i ne računa, oni su najbolje od sebe očigledno dali.

Najveći gubitnik je Megane, a dobitnik Corolla
Seat je te fantastične 2014. godine isporučio skoro četiri puta više Leona nego lane, pa prošlogodišnja brojka od 42.630 prodatih primeraka zaista deluje skromno. Brojke se mogu kompenzovati ako uključimo Seatov luksuzni brend Cupra, jer je Leon pod ovom bronzanom značkom prodat u više od 56.000 primeraka. Ali kad u tabeli prodaje skenirate Formentor, kojih je prodato više od 95.000 jedinica shvatite koliko su klasični kompakti postali izgubljeni.

Najveći pad je doživeo Megane. Kao prvo, njegova sudbina je na proleće prošle godine postala fatalna kada ga je Renault otpisao, a kao drugo fokus je prebačen na električni Megane E-Tech, koji je nadoknadio brojke, ali ni blizu nekadašnjih. Megane je tradicionalno kroz generacije prodavan u milionima primeraka, što evolutivni baterijski model neće nikada moći da ponovi.

Ako uz Golf postoje pobednici, to su Octavia i Corolla. Škodin hatchback je izgubio tek 10 posto tržišta, dok je Toyotin maratonac nadmašio svoj stari rezultat i jedini ima povećanje prodaje.

Kompakti su prošlost
Ako podvučemo crtu evidentno je da će kompakti i dalje nestajati sa scene, a oni koji ostaju će padati i više od ovoga. SUV-ovi su postali toliko dominantni da će kupci pored njih teško promeniti svoje preferencije.
Došlo je neko novo vreme u kojem sve manje mesta ima za tradicionalne segmente, a većim delom za to su krivi trendovi i tranzicija na elektromobilnost. Iako će ova dva faktora verovatno sahraniti Golf klasu, krivce treba tražiti i među proizvođačima koji su toliko podigli cene da su kupcima draži SUV-ovi koji često po približnoj ceni nude psihološku sigurnost, robusnost i bolji status u društvu. Malo poređenje cena Golfa (28.330 evra) i T-Roca (27.850 evra) u Nemačkoj, dva mehanički jednaka modela samo potvrđuju tezu da su kompakti nažalost prošlost.
Izvor: Klix.ba
Foto: Arhiva Autoblog.rs / VW / Opel / Ford / Seat / Renault / Toyota