
Evropska komisija je u preliminarnoj fazi istrage o stranim subvencijama u fabrici BYD, rekli su Financial Timesu ljudi upoznati s tim pitanjem, u koraku koji će dodatno povećati trgovinske napetosti s Pekingom.
Ako Brisel utvrdi da je kineska kompanija imala koristi od nepravedne državne podrške, to bi moglo da je prisili da proda deo imovine, smanji kapacitet, vrati subvenciju i potencijalno plati kaznu za nepoštovanje.
Očekuje se da će investicija BYD-a u u Mađarskoj dostići 4 milijarde evra i otvoriti čak 10.000 radnih mesta.
Predstavnici EU kažu da je fabrika izgrađena kineskom radnom snagom i da koristi uglavnom uvezene delove, uključujući baterije, stvarajući malu ekonomsku vrednost za blok.
Janoš Boka, mađarski ministar za Evropu, rekao je za FT da Budimpešta nije bila obaveštena o istrazi, ali je dodao: "Nije iznenađujuće - a opštee je poznato da se svaka investicija koja se dogodi u Mađarskoj vrlo brzo pojavi na radaru Komisije, a Komisija s dvostrukom pažnjom prati svaku odluku o državnoj podršci koja se dogodi u Mađarskoj."
Rekao je da je Budimpešta "smirena", jer je pažljivo proveravala državnu pomoć.
Portparol Komisije je odbio da komentariše, a predstavnik BYD-a nije odmah odgovorio na zahtev za komentar.
Komisija je već utvrdila da je BYD, zajedno s drugim kineskim proizvođačima automobila, primio subvencije u trgovinskoj istrazi prošle godine koja je dovela do carina na uvoz.
Države članice EU-a su tada rekle da žele da kineske kompanije grade fabrike u bloku, ali se kaže da moraju da igraju po evropskim pravilima, osiguravajući "jednake uslove".
BYD ima ambiciozne planove širenja u Evropi i drugim međunarodnim tržištima nakon što je prikupio 5,6 milijardi dolara nedavnom prodajom deonica u Hong Kongu. Osim u Mađarskoj, takođe ima planove za fabriku u Turskoj i treću lokaciju o kojoj tek treba da odluči (neki izvori pominju Nemačku).
Izvor: Seebiz.eu / Financial Times
Foto: Arhiva Autoblog.rs / BYD