home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Tesla Cybertruck
 
Promašaji automobilske industrije brojni su i poznati, a na vrhu su Fordov Edsel, eksplozivni Pint i Dženeral Motorsov neugledni krosover SUV Pontijak Actek. Čak je i elegantni DMC-12 od nerđajućeg čelika Džona Delorijana, ikona iz filma “Povratak u budućnost”, bio prodajni neuspeh koji je kompaniju doveo do bankrota. Projekat Ilona Maska, električni pikap Tesla Sajbertrak sada je na vrhu te liste.

Tesla Cybertruck

Nakon nešto više od godinu dana na tržištu, vozilo se prodaje po ceni od 82.000 dolara, što je smešno ispod onoga što je Mask predvideo. Njegova loša reputacija zbog kvaliteta, s čak osam povlačenja u proteklih 13 meseci, učinili su ga predmetom ismevanja. Za razliku od prošlih automobilskih promašaja koji su samo izgledali smešno ili su se loše prodavali, Maskov Sajbertrak je takođe centralna tačka globalnih protesta protiv Tesle podstaknutih milijarderovom ulogom u DOGE-u i MAGA politici.

“To je tačno kao s Edselom”, rekao je Erik Nobl, predsednik konsultantske kuće CARLAB i profesor na ArtCenter College of Design u Pasadeni, Kalifornija (šef dizajna Tesle Franc fon Holchauzen, koji je dizajnirao Sajbertrak za Maska, diplomirao je na poznatom programu dizajna transporta). “Ovo je veliki zamah i veliki promašaj”.

Tesla Cybertruck

Prodaja Sajbertraka ide lošije od Edsela

Sudeći isključivo po prodaji, Maskov Sajbertrak zapravo ide mnogo lošije od Edsela. Imena koje je postalo sinonim za katastrofalan proizvod koji nije uspeo. Ford se nadao da će prodati 200.000 Edsela godišnje kada se pojavio na tržištu 1958. Ali, uspeo je da proda samo 63.000. Prodaja je pala 1959. a marka je izbačena 1960. Mask je predvideo da bi Sajbertrak mogao da ostvari 250.000 godišnjih prodaja. Tesla je prodala nešto manje od 40.000 u prošloj, prvoj godini. Nema naznaka da se količina ove godine povećava, s trendom pada prodaje u januaru i februaru, prema Cox Automotive.

Tesla Cybertruck

Teslina ukupna prodaja ove godine naglo pada, s padom isporuka od 13% u prvom tromesečju na 337.000 jedinica. To je znatno ispod očekivanja od 408.000 i kompanija nije povećala prodaju svojim najskupljim segmentom. Ali jasno je da je prodaja Sajbertraka u ovom tromesečju pala zbog potrebe za popravkama, rekao je Ben Kalo, analitičar kapitala za Baird. Tesla nije odgovorila na zahtev za komentar.

Tesla Cybertruck

Rezultati nisu ni blizu tvrdnjama o milion rezervacija

Tromesečno usporavanje prodaje naglašava činjenicu da kada je u pitanju Sajbertrak, rezultati nisu ni blizu tvrdnjama milijardera. „Potražnja je izvan očekivanja”, rekao je tokom objavljivanja rezultata u novembru 2023. Neposredno pre nego što su prve automobile počeli da isporučuju ​​kupcima. „Imamo više od milion ljudi koji su rezervisali automobil”.

U iščekivanju visoke prodaje, Tesla je čak modifikovao svoju gigafabriku u Ostinu kako bi mogao da proizvodi do 250.000 Sajbertrakova godišnje. To su investicije u kapacitete koje se verovatno neće nadoknaditi.

“Nisu samo rekli da žele puno da prodaju. Osposobili su se da puno prodaju“, rekao je istraživač industrije Glen Merser, koji vodi savetodavnu kompaniju GM Automotive sa sedištem u Klivlendu. Ali, pretpostavka o ogromnoj potražnji pokazala se preteranom. Ispostavilo se da je Sajbertrak ili prevelik ili nije u skladu s pravilima o sigurnosti pešaka u nekim zemljama, tako da postoji malo mogućnosti za povećanje prodaje izvozom.

“Nisu puno prodali i malo je verovatno u ovom slučaju da ih bilo kakva tržišta mogu spasiti, čak i kinesko tržište”, rekao je Merser.

Više od decenije pre nego što je Sajbertrak krenuo u proizvodnju, Mask je nagovestio da će Tesla na kraju napraviti neku vrstu električnog kamioneta. Kada je prvi put predstavio dizajn svetu, Mask je bio jasan da ne želi konvencionalnu estetiku ili čak nešto što se pomalo igra s izgledom pikapa.

Tesla Cybertruck

Ušteda na farbanju

“Pikapi su isti već 100 godina, a Sajbertrak ne liči ni na šta drugo”, rekao je Mask. Ranije je tog meseca ponosno rekao javnosti na konferenciji: “Ne sprovodim nikakvo istraživanje tržišta”.

To bi bio prikladan slogan za Maskov apsurdni pikap. “Spektakularni neuspeh Sajbertraka bio je neuspeh empatije”, reka je Noble iz CARLAB-a. “Jednostavno nije empatičan za kupca kamioneta”.

“Prepoznatljiv izgled Sajbertraka rezultat je dve ključne sile”, rekla je osoba upoznata s procesom razvoja, koja je zamolila da ostane anonimna jer informacije nisu javne. Jedna je bila Maskova strast za fantastičnim dizajnom. Drugi je bila rana odluka da se napravi vozilo koje nije trebalo farbati.

Ako je Tesla odlučio da ne farba kamionete, ne bi trebalo instalirati novu lakirnicu vrednu 200 miliona dolara, što je velika potencijalna ušteda. I ne bi se morao da brine o ispitivanju EPA zbog štetnih emisija koje ta postrojenja često proizvode.

Isto kao Delorijan

Naposletku, Mask se odlučio za spoljni izgled od nerđajućeg čelika i to je isti izbor koji je Delorijan napravio za svoj nesrećni sportski automobil četiri decenije ranije. Ali budući da Mask nije proizvodni inženjer, možda nije u potpunosti cenio izazove koje predstavlja takva oduka u odnosu na aluminijum ili kompozitne materijale, rekla je osoba koja je htela da ostane anonimna.

“Slinili su što nisu potrošili 200 miliona dolara na lakirnicu, ali su verovatno toliko potrošili pokušavajući da nateraju nerđajući čelik da radi”, rekao je Merser.

Tesla Cybertruck

Razvoj Sajbertraka, uključujući troškove alata za njegovu proizvodnju u Ostinu, Teslu je verovatno koštao oko 900 miliona dolara. I za razliku od ostalih vozila kompanije, poput limuzine Model 3 i krosovera Model Y, ne čini se da Sajbertrak deli troškove razvoja i proizvodnje s drugim Teslinim proizvodima.

“Ima li dokazanu tehnologiju koju bi kompanija mogla koristiti drugde? To nije slučaj”, rekao je Merser. “Može li proizvodni pogon proizvesti sve ove druge stvari na osnovu ulaganja za Sajbertrak? Ne, ne može“.

Znaci upozorenja

Bilo je loših znakova od samog početka. Na predstavljanju vozila u novembru 2019. razdraganim Teslinim obožavaocima u Los Anđelesu, demonstracija Sajbertrakovog, navodno otpornog na udarce, “oklopnog” stakla pošla je naopako kada je čelična kugla bačena na vozilo razbila prozor na strani vozača.

Problem je bila i cena. Mask je obećao da će osnovna verzija automobila s dometom od 250 kilometara početi od 39.900 dolara. Trenutno osnovna verzija, čija je cena navodno 72.490 dolara, košta 82.235 dolara zbog federalnog poreskog kredita od 7.500 dolara koji je predsednik Trump obećao da će ukinuti. Premijum verzija Sajberbist košta 105.735 dolara i preskupa je.

Polovni Sajbertrakovi pristupačniji

Iako Tesla ne proizvodi početnu verziju koju je Mask obećao 2019, pad vrednosti pri preprodaji učinio je polovne Sajbertrakove dosta pristupačnijim, prema stranici automobilskih vesti Jalopnik. Malo korišćeni automobil možete da kupite za manje od 70.000 dolara. Cene bi mogle pasti još niže, zbog oko 200 miliona dolara neprodatih automobila, izvestila je Teslina fan stranica Elektrek.

Na kraju, Mask je prokleo Sajbertrak ignorišući razloge zbog kojih ljudi kupuju kamionete. Da vuku stvari i da se voze kvalitetno tokom loših vremenskih uslova. Vozilo nije dobro ni za jednu od tih stvari, kao što je dokumentovano u brojnim recenzijama. Postoji stalni niz videozapisa “Cybertruck fail” i objave 280.000 članova “CyberStuck” Subreddita.

“Ako postoji nešto što detroitska trojka zna kako da radi, onda su to ogromni kamioneti sa izuzetno lojalnim kupcima”, rekao je Merser.

Izvor: Forbes.n1info.rs

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Tesla / Screenshot YouTube



čitanja : 649



Komentari