
Čuveni automobilski dizajner svoja zapažanja je pružio u intervjuu datom za publikaciju Motor1.
„Mislim da za sve ove godine provedene u BMW-u, nikada nisam svedočio projektu s više momentuma i uticaja od ovog sada“, rekao je Adrijan Van Hojdonk.

Dolazak Neue Klasse elektromobila je predviđen za ovu godinu, a ono što BMW uspešno radi već više od godinu dana je održavanje tenzije putem korporativnih saopštenja i „špijunskih“ snimaka. Kamuflirani automobili izgledaju primamljivo, s „uglovanim“ elegantnim siluetama i osvetljenim „bubrezima“.

Samo svojim dramatično zakošenim krovnim linijama, ovi novi automobili obećavaju iskorak na planu tehnologije, ali i stava, uz ponovno pokretanje BMW-ovog portfolija i otvaranje novog poglavlja. To je značajan trenutak za kompaniju, ali i samog Hojdonka.

„Novi dizajn koji ćemo prikazati biće 100 odsto BMW, možda 110 odsto BMW“, rekao je on. „Jer, ako izvadite list iz knjige Marčela Gandinija.., celokupni dizajnerski jezik će biti čistiji od onoga što danas poznajete, i što jeste 100 odsto prepoznatljivo kao BMW.“
Tako mora biti, jer koliko je Neue Klasse važan projekat za BMW svedoči aktuelna marketinška strategija bavarskog proizvođača. Nikada ranije nova modelna linija nije izazvala takve „vodopade“ minhenskog „digitalnog mastila“. „Tizeri“ Neue Klasse su sveprisutni, od BMW-ovih naloga na društvenim mrežama pa do brojnih automobilskih sajtova.
„Da, recimo da to takođe dodaje pritisak“, rekao je Van Hojdonk. „Videli smo u vrlo ranim fazama ovog projekta da ćemo u suštini promeniti sve kod automobila kakve poznajemo u BMW-u. Dakle, od svakog tehnološkog detalja do svakog elementa dizajna, sve će biti veoma, veoma novo.“

Jasno je da se radi o ključnoj prekretnici za bavarsku marku, ali Van Hojdonku nisu strani pritisci. Ovaj Holanđanin je svoj put s Bavarcima započeo 1992., nakon diplomiranja na Delft Polytechnic univerzitetu, kada je postao master industrijskog dizajna. U međuvremenu, moglo bi da se kaže da je stekao bogato iskustvo.
On trenutno uživa u poziciji direktora dizajna BMW grupacije, koju je preuzeo nakon odlaska Krisa Bengla 2009. U ovoj ulozi Van Hojdonk nadgleda rad dizajnerskih timova BMW-a, Minija i Rolls-Roycea.

Mnogi važni „Bimmeri“ su ugledali svetlost dana na Hojdonkovoj tabli za crtanje, ali Neue Klasse modeli donose dizajnerski izazov veći od bilo čega u prošlosti. Izvadivši „Neue Klasse“ oznaku iz nekih prošlih vremena, koja podseća na čuvene limuzine kao što su 1500 i 2002, BMW se suočava s budućnošću sa svojevrsnom strašću, ali i odgovornošću.
„Stari“ Neue Klasse automobili debitovali su 1962. i egzistirali su nekih desetak godina. Prodaja ovih revolucionarnih, i u to vreme sofisticiranih limuzina, verovatno je spasila BMW, omogućavajući kompaniji da ostvari profit i isplati svoje akcionare prvi put u periodu od čitave decenije. Uspeh Neue Klasse postavio je temelje za BMW kakvog danas poznajemo.
Bila je to revolucija vođena tehnologijom i dizajnom. Neue Klasse je debitovala s nekoliko stubova BMW-a 20. veka, uključujući M10 redni četvorocilindarski motor, ogibljenje u vidu MacPherson pružnih nogu i čuvenu dizajnersku egzibiciju „Hofmeister Kink“.
Kako uskladiti svo to bogato nasleđe i očekivanja koje ono zahteva, s pogledom u budućnost? Jednostavno treba da pojednostavite stvari, rekao je Van Hojdonk.
„Dakle, napor koji smo uložili, ili recimo vežba kroz koju smo prošli, bio je u stilu ’Kako možemo da iznesemo samu suštinu BMW brenda koristeći manje elemenata, manje linija i manje detalja?’ I, mislim da ćemo uspeti u tome.“
To smanjenje složenosti, postavljanje linija koje su jednostavne i uglovane, uvek je odavalo futurizam. Ranije u razgovoru, Van Hojdonk je pohvalio Bertoneov koncept Lancia Stratos Zero. On je klinasti Zero nazvao komadom vanvremenskog dizajna okrenutog budućnosti, tvrdeći da je to možda najlepši automobil ikada napravljen (dok su mu za petama BMW E9 kupe i M1 superautomobil).
Budući Neue Klasse modeli neće eksplicitno pozajmiti Zerov dizajn, ali će možda profitirati na modernom shvatanju Bertoneove redukcionističke filozofije, koja je uglađenija i mnogo jednostavnija u poređenju s modernim BMW-ima.
Van Hojdonk je primetio da je sedam generacija BMW-a serije 3 prošlo od začetka linije, nakon revolucionarne Neue Klasse. Dok je izvesnim slučajevima stajling serije 3 podrazumevao tek neznatna vizuelna podešavanja prilikom debitovanja nove generacije, neke druge su mnogo napredovale.
Buduća Neue Klasse, kaže Van Hojdonk, ponudiće nešto potpuno drugačije.
„Biće to veliki korak, i biće do te mere velik da će izgledati kao da smo preskočili jednu generaciju. Toliko će biti velike promene“, dodao je on.
Iako je prilično uobičajeno slušati dizajnere kako govore o „rizikovanju“, mnogo je ređe videti da to rade. BMW, zajedno s Hyundaijem, predstavlja izuzetak po tom pitanju.
Možda to nije Van Hojdonkovo viđenje BMW-a, ali šta god mislili o hipertrofiranoj masci hladnjaka serije 4, masivnosti XM-a ili iskošenoj „njušci“ serije 5, u svim slučajevima je reč o smelom dizajnu.
Odgovornost je ogromna, jer treba biti hrabar pred onlajn auditorijumom i zajedljivim kritičarima koji imaju u svakom momentu šta da kažu na temu izgleda novog M4. Van Hojdonk to više vidi kao priliku, odbijajući ideju da bi prezir iz prošlosti mogao da ublaži bilo kakav eventualni iskorak za BMW-ov dizajn.
„Ljudska priroda je takva da, ako se neko suoči s nečim veoma novim, prva reakcija retko kada biva pozitivna“, rekao je on. „Pre dve godine, kada smo lansirali seriju 4, imali smo brojne zamerke na masku hladnjaka, ali je sada toga više nema. Povratne informacije i prodaja ovih automobila su u potpunosti pozitivne.“
Van Hojdonk je brzo primetio da nije bilo arogancije. Umesto toga, došlo je do planiranja, oslušavanja i revizije. Svaka velika vizuelna promena za brend suočava se s istraživanjem tržišta i slušanjem onoga što kupci BMW-a imaju da kažu, jer oni su ti koje troše novac na svoje automobile.
Slušajući njihove povratne informacije, rekao je, BMW ima „magični“ uvid u to da li će dizajn trajati, čak i kada se radi o onom kontroverznom. Ovaj proces omogućava Van Hojdonku da bude opušteniji prilikom eksperimentisanja, kako bi brend evoluirao u dramatičnim, proračunatim skokovima.
„Sada idemo dalje, ako govorimo o prednjem delu BMW-a u širem smislu. Neue Klasse će doneti neka zanimljiva nova rešenja, gde ćemo hromirane akcente zameniti svetlosnim“, rekao je Van Hojdonk. „Mislim da će ljudi videti stvari koje će neosporno prepoznati kao ’BMW-ovske’, iako se neće raditi o BMW-u koji su ranije videli.“
Iako Van Hojdonkov tim broji oko 700 ljudi, ovaj Holanđanin rizik uvek preuzima na sebe. Poput Bengla koji mu je prethodio, Van Hojdonk će se suočiti s udarom kao odgovoran za BMW-ov dizajn. To ne znači da su prethodne kritike umanjile njegove ambicije po pitanju Neue Klasse.
„Možda postojimo već 110 godina, ali to nije garancija da će ljudi kupiti naš proizvod“, rekao je Van Hojdonk. „Jedina garancija je, da ako želite da budete deo budućnosti, morate da je oblikujete sami.“
Izvor: Automotoshow.rs / Motor1.com
Foto: Arhiva Autoblog.rs / BMW