
Bivši vlasnik je bio šef Volkswagena...
Ferdinand Piëch je mrtav već šest godina, ali njegova ostavština i dalje živi. Od Porschea 917 preko Audija Quattro do Bugattija Veyrona i Volkswagena XL2, opus bivšeg šefa, koji je VW-om vladao "gvozdenom rukom" neće tako brzo biti zaboravljen. A jedan od kurioziteta iz njegovog života je i ovaj BMW M5 s W10 motorom, jedini takav na svetu.

Ali kako je uopšte nastao ovaj BMW s Volkswagenovim motorom koji se nikada nije našao u serijskoj proizvodnji? U automobilskoj industriji često se dešava da proizvođač pokuša da obmane sve druge uvođenjem eksperimentalnog pogona u model koji nije njegov, već neke druge marke. Kada je Ferdinand Piëch odlučio da se ide u razvoj W10 motora, naišao je na problem. Unutar Volkswagen grupe nije bilo limuzine s ručnim menjačem koja bi mogla podneti snagu ovakvog motora razvijenog spajanjem dva VR5 motora.

Srećom po Piëcha, BMW E39 M5 je već u to vreme bio u proizvodnji. Iako je njegov V8 imao dva cilindra manje od Volkswagenovog eksperimentalnog W10, M verzija je imala menjač sa šest stepeni prenosa i konstrukciju koja je mogla podneti mnogo snage. Piëch se tada odlučio da kupi M5, izvadi V8 i potajno ugradi eksperimentalni motor. Uzak ugao 5,0 litarskog W10 mu je omogućio da uredno stane iza BMW-ovih bubrega, dok je ostatak automobila ostao gotovo standardan. Samo su instrumenti morali da ustupe mesto trkačkom ekranu marke Stack, dok je pepeljara na centralnoj konzoli zamenjena za tri dodatna merača (za pritisak ulja, temperaturu ulja i temperaturu vode) i prekidač za hitne slučajeve. I tako je rođen je BMW E39 M5 W10, piše Jutarnji.hr.
Napravljena su tri prototipa motora W10, svaki od aluminijuma s približno 500 KS i 550 Nm. Za poređenje, BMW-ov V8 je proizvodio tada 400 KS i 500 Nm u E39, što je bilo 25 posto manje snage i 10 posto manje obrtnog momenta. Kao inženjer, Piëch je tradicionalno učestvovao u testiranju i očigledno je bio toliko impresioniran s W10 da je neko vreme putovao na posao s prerađenim M5. Uostalom, cela svrha W programa bila je učiniti motore Audija, Volkswagena, Bentleyja i Bugattija superiornima. Primera radi, 4.0 W8 je korišćen samo u retkom Passatu W8 4Motion, dok je 8,0 litarski W16 bio isključivo rezervisan za Bugatti. W12 od 6 litara se najčešće proizvodio za Audi, Bentley, Volkswagen i Spyker.
Uz sve te varijante motora i sve strože standarde emisije, nije bilo potrebe za W10. Razvoj je tiho zaustavljen, nakon čega su motori nestali s radara. U međuvremenu se pojavio nepotpuni blok kod jednog nemačkog mehaničara, a još jednom W10 motoru se izgubio svaki trag. Ali M5 W10 nakon prestanka razvija nije rastavljen i jedinstveni automobil je još uvek u voznom stanju i trenutno se prodaje. U Belgiji ga sada nudi GDM Motors, belgijsko-nemački trkački tim koji vodi Guido Dumarey. Belgijski biznismen i industrijalac je navodno preuzeo automobil od Sabine Willeke koja je bila na čelu odeljenja koji je razvijao ovaj motor. Cena nije navedena u oglasu, ali je verovatno veoma visoka s obzirom na istoriju i jedinstvenost automobila.
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: GDM Motors