
Tesla je ove godine lansirala novi Model Y Juniper, prvi redizajn SUV-a od njegovog prvog izlaska 2020. godine. Iako se konkurencija poboljšala, a u nekim aspektima ih je čak i nadmašila, Model Y ostaje jedan od kompletnih paketa u pogledu cene i performansi.
Ali sve ovo, čini se, ne uzbuđuje Maska mnogo. Izuzev problematičnog Cybertrucka i duže varijante Modela Y koja je dostupna samo u Kini, Tesla nije lansirala potpuno novi električni automobil u poslednjih pet godina.
Sam Mask je u nekoliko navrata izjavio da mu prioritet više nisu automobili, već robotaksiji i roboti. Prema njegovim rečima, autonomna tehnologija će transformisati Teslu u kompaniju s vrednošću od deset biliona evra, prekretnicu koja će se “pamtiti za stotinu godina”. Međutim, stvarnost je da gotovo svi trenutni prihodi Tesle dolaze od prodaje automobila.
Kompanija je u septembru objavila svoj “Master Plan IV”, dokument koji ne pominje nikakve nove električne automobile u razvoju. Umesto toga, opisuje budućnost kojom dominiraju roboti koje je dizajnirala Tesla, a koji bi nas oslobodili svakodnevnih poslova. Kada se pominju automobili, to je samo na temu robotaksija ili baterija koje ih napajaju. Ukratko: najveći američki proizvođač električnih automobila po svemu ovome više ne želi da proizvodi automobile.
Do danas je Tesla predstavila samo tri master plana u svojoj više od dvadesetogodišnjoj istoriji, i svi su oblikovali smer kompanije. Prvi, iz 2006. godine, ocrtao je strategiju koju će kasnije slediti: početi sa skupim električnim automobilom i reinvestirati profit u pristupačnije modele. Master plan, drugi deo iz 2016. godine, nagovestio je dolazak električnog SUV-a (trenutni Model Y) i kamioneta (Cybertruck).

Teslina potpuna posvećenost veštačkoj inteligenciji dolazi s cenom: zanemaruje svoj osnovni posao, električne automobile. Sam Mask je čak rekao da bi bilo "apsurdno" lansirati automobil od 25.000 evra ako nije potpuno autonoman. Zato je Tesla napustila modele koji bi mogli održati njene prihode, a istovremeno težiti punoj autonomiji na tržištu sa sve konkurentnijim i sofisticiranijim vozilima.
Ako glavni plan ne uspe, Tesla će imati malo prostora za manevrisanje. Njihova prodaja već pada globalno, teško pogođena i Maskovim javnim imidžom i odlučnim pritiskom kineskih proizvođača koji lansiraju konkurentnije električne modele. A plan ne nudi jasan izlaz iz ove situacije.
Mask iz prve ruke zna koliko je automobilski posao težak. Zahteva ogromna ulaganja, a profitne marže su izuzetno male. Teslino odustajanje od električnih automobila bio bi loša vest za sve. Uprkos svojim manama, to je kompanija koja je podstakla veliki deo industrije da ubrza elektrifikaciju. Ipak, ako njihov lider napravi korak unazad biće to kraj jedne prekratke ere koja je ipak ostavila dubok trag.
Izvor: Capital.ba / Klix.ba
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Tesla