home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Pomoć vozaču
 
Već se uveliko govori o autonomnim automobilima, ali stvarnost je danas još uvek takva da na putevima mnogi vozači ne znaju ispravan način korišćenja različitih sistema pomoći vozaču (ADAS) koje imaju njihova vozila. To, u stvari, čini upotrebu nekih od njih opasnim pa se čak može povećati mogućnost nesreće. To ističe studija objavljena u publikaciji Science Direct, piše El Pais.

Izveštaj stavlja u centar pažnje jedan od najčešćih sistema pomoći prisutan u današnjim automobilima, a to je tempomat (CC).

Operacija ovog sistema je u stvari vrlo jednostavna: u svojim bazičnim verzijama omogućava vam podešavanje brzine koju će vozilo samostalno održavati, što je korisno pri vožnji, primera radi, autoputevima. Već neko vreme je češće prisustvo razvijene varijante, adaptivni tempomat (ACC) koji, osim podešavanja brzine, održavaju bezbedno rastojanje od vozila ispred i usporavaju tempo kada je to potrebno, kad automobil ispred vas usporava. To sve služi za postizanje bezbednije vožnje, međutim studija ukazuje na suprotno: njegova upotreba uzrokuje više nesreća.

Od svih ADAS sistema koje su analizirali u studiji i CC i ACC spadaju u sisteme udobnosti, odnosno one koji omogućavaju vozaču da se opusti i nude visoki nivo kontrole, navodi Jutarnji.hr.

Do problema dolazi jer se prema studiji vozač previše opušta kada ih koristi, ne obraćajući pažnju na ono što bi trebalo i na ono što se dešava na putu. To što auto "vozi sam", potpuno pogrešno vozaču daje za pravo da mu padaju na pamet neke druge radnje kod "dosadne vožnje autoputem" osim praćenja vožnje (gledanje u mobilni, pisanje poruka, surfovanje portalima i slično).

Kod tempomata povećanje iznosi 8 posto, dok je kod adaptivnog tempomata taj procenat i veći - 12 posto. To bi trebalo da bude obrnuto, ali činjenice su da što više pomoći sistem nudi, to mu prosečni vozač više veruje i manje je svestan. Međutim, to ne znači da svi ADAS sistemi izazivaju slične situacije, jer su u nekim slučajevima rezultati pozitivni.

Dakle, sistem koji najviše pomaže u smanjenju broja nesreća je sistem za održavanje vozila u traci, koji smanjuje broj incidenata za 19,1 posto. Sledeći je sistem nadzora vozača, s 14 posto, koji je odgovoran za upozorenje vozača ako pokaže simptome umora ili prestane da obraća pažnju na ono što se dešava na putu. Zato, oprez je potreban i više kod vožnje na tempomatu i adaptivnom tempomatu jer pažnja koja "odluta" može da bude i smrtonosna. Ne sistem, već vozačeva pažnja...

Izvor: Jutarnji.hr / El Pais

Foto: Screenshot / YouTube

Hyundai: ‘Tipke su bezbednije od ekrana koji se ugrađuju zbog uštede‘

Situacija s modernim automobilima je trenutno veoma apsurdna. Zakonom je strogo zabranjeno koristiti mobilne telefone u vožnji jer je to opasno, što je razumljivo, a onda su proizvođači automobila počeli da postavljaju ekrane u svoje automobile i da uklanjaju fizičke tipke, terajući nas da što više "kuckamo po ekranima" u vožnji, što realno neretko može da bude jednako opasno kao korišćenje mobilnog u vožnji.

Hyundai Inster

Ipak, neki proizvođači "ne daju svoje tipke", a među njima prednjači Hyundai. Oni i dalje imaju neočekivano veliki broj fizičkih tipki u svojim automobilima, a sada su priznali da prevelika zavisnost o ekranu u stvari izaziva da se neki vozači osećaju "pod stresom i iznervirani tokom vožnje".

Hyundai obećava da će i u budućnosti zadržati taktilne kontrole tamo gde imaju najviše smisla. Neće svaka funkcija imati dugme, ali često korišćene karakteristike zadržaće tipke. To je otkrio viši potpredsednik dizajna Hyundaija Simon Loasby.

U razgovoru s Autocarom, objasnio je da su budući enterijeri Hyundaija izgrađeni oko jedne bazne ideje: držati pogled vozača na putu. "Stvarno ne želite da ljudi gledaju u ekran: želite da gledaju u nivou očiju. Mišićna memorija će pomoći vozačima da prilagode postavke bez skidanja pogleda s puta", istakao je Loasby.

S tim u vezi, šef dizajna Hyundaija, Luc Donckerwolke, indirektno je priznao ono što svi s pravom pretpostavljamo, da su ekrani pre svega proizvođačima alat za smanjenje troškova. Moderni infotainment sistemi bazirani na velikim ekranima su "idealni jer štedite puno ako imate samo ekran", rekao je on. Međutim, Hyundai tvrdi da ljudi uopšte imaju "ljubav prema analognoj interakciji", zato je ključ pronaći pravu ravnotežu između dugmeta i velikih ekrana.

Donckerwolke je optimističan da će automobilska industrija s vremenom smanjiti ekrane osetljive na dodir i vratiti tipke.

Izvor: Jutarnji.hr / Autocar.co.uk                  

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Hyundai



čitanja : 347



Komentari