
Foto: Genesis
Električni automobili (EV) menjaju način na koji putujemo, ali i postavljaju nova pravila za industriju automobilskih delova – pa tako i za gume. Iako na prvi pogled deluju isto kao i na vozilima sa SUS motorima, gume za EV vozila su značajno drugačije po svojoj konstrukciji i performansama. Evo zašto.
Zašto električni automobili zahtevaju drugačije gume?
EV vozila su u proseku teža od klasičnih automobila zbog baterija – ponekad i za više od 20%. To znači da gume moraju da trpe veće opterećenje, ali i da pruže veću izdržljivost.

Foto: Renault
Pored toga, električni motori odmah razvijaju maksimalni obrtni moment, što dovodi do naglih ubrzanja – a to dodatno opterećuje gume, naročito prednje. Klasične gume u tim uslovima brže se habaju i ne pružaju optimalnu bezbednost.
Zato gume za električna vozila imaju:
• ojačane bočne zidove,
• smanjen otpor kotrljanja (radi očuvanja dometa),
• povišeni indeks nosivosti,
• tišu gaznu površinu – jer se kod EV-ja više čuje zvuk guma nego motora.

Foto: GMC
Evropska regulativa – šta EU propisuje?
Od 2021. godine, u EU je na snazi nova regulativa o etiketiranju guma (EU 2020/740), koja se odnosi i na EV segment. Na novim etiketama jasno su označene:
• efikasnost potrošnje energije (važno za domet EV-ja),
• prianjanje na mokrom,
• nivo buke u decibelima.
Ali, pored toga, EU kroz sve strože emisijske ciljeve i klimatske politike podstiče razvoj specijalizovanih guma za električne automobile, a proizvođači su dužni da razvijaju i testiraju gume u skladu sa zahtevima “nulte emisije”.

Foto: Ford
Šta to znači za vozače?
Vozači električnih automobila trebalo bi da biraju gume namenjene upravo za EV vozila, jer one nude:
• manji otpor i duži domet,
• sporije trošenje,
• bolju stabilnost,
• niži nivo buke.
Iako su često skuplje, dugoročno se isplate jer traju duže i čuvaju energiju.
Kupovina univerzalnih ili klasičnih guma za EV može da dovede do bržeg habanja, smanjenog dometa i kompromitovane sigurnosti – posebno pri većim brzinama i u zimskim uslovima.

Foto: Kia
A šta je sa kamionima?
Elektrifikacija nije zaobišla ni kamionski transport – naročito u gradskim i regionalnim isporukama. Gume za električne kamione suočavaju se s istim izazovima kao kod putničkih vozila: velika težina baterija, visoki obrtni momenti i potreba za tihim, efikasnim vožnjama.

Foto: Mercedes
Proizvođači poput Michelin-a, Continentala i Goodyear-a već razvijaju gume za kamione sa fokusom na:
• visoku nosivost,
• efikasnost u gradskom saobraćaju,
• tihu vožnju (važnu u noćnim isporukama),
• i reciklažu materijala.
Kako električni kamioni postaju sve češći u flotama evropskih gradova, tržište EV guma za komercijalna vozila postaje jedan od ključnih pravaca razvoja.
Gume za električna vozila nisu samo još jedan detalj u tranziciji ka zelenijem transportu – one su njen tihi heroj. Od pravilnog izbora zavise i bezbednost, i domet, i dugoročna efikasnost vozila.
Kako se regulativa EU bude dalje razvijala, očekuje se da će i gume postati još više prilagođene specifičnostima EV tehnologije – i za putnička, i za teretna vozila.
PR saopštenje Vir Agrar