
Deviza uprave Mercedesa pri izboru lokacija za proizvodnju automobila glasi - „Na istok" - kako je nedavno na godišnjoj konferenciji za štampu rekao finansijski direktor Harald Vilhelm. Fokus Mercedesa je na Mađarskoj, posebno na lokaciji Kečkemet, gradu od oko 100.000 stanovnika, piše Štutgarter Cajtung, a prenosi Bild.
Plan je sledeći: ubuduće bi tamo trebalo da se premesti proizvodnja oko 100.000 vozila godišnje – automobila koji su se do sada proizvodili u Nemačkoj. To istovremeno znači da će U Nemačkoj - dugoročno ukidati radna mesta.
Razlog za premeštanje na istok, iz ugla uprave kompanije, je jednostavan: troškovi proizvodnje u Mađarskoj su drastično niži – pre svega zbog tamošnjih plata. Prema rečima finansijskog direktora Mercedesa, Haralda Vilhelma, troškovi rada su u Mađarskoj niži za oko 70 odsto u poređenju sa Nemačkom, prenose ovu nemački mediji.
Mercedes ćuti, Orban otvoreno komunicira
Dok Mercedes javno ne komentariše konkretan slučaj, mađarska vlada koristi ovu odluku za sopstvenu promociju. Premijer Viktor Orban se demonstrativno fotografisao sa šefom Mercedesa, Olom Kelenijusom, objavljuje slike na svom sajtu i reklamira Mađarsku kao snažnu privrednu lokaciju.
Upadljivo je da Mercedes uporno ćuti na upit Štutgarter Cajtunga. Niti je potvrđen susret u Mađarskoj 17. marta ove godine, niti je potvrđena Orbanova poseta Kelenijusu 19. juna 2024. u Štutgartu – iako su obe situacije dokumentovane fotografijama sa mađarske strane.
O susretu u martu na Orbanom sajtu piše: "Fabrika u Kečkemetu postala je druga najveća evropska automobilska fabrika Mercedes-Benc grupe, koja zapošljava skoro 5.000 ljudi u Mađarskoj. Zahvaljujući proširenju Kečkemeta koje je i sada u toku, kompanija će otvoriti 3.000 novih radnih mesta do 2026. i udvostručiti svoj proizvodni kapacitet na 400.000 vozila godišnje."
I BMW i Boš se šire u Mađarskoj
Politička pozadina čini stvar još eksplozivnijom: Evropska unija uskraćuje Mađarskoj milijarde evra zbog kršenja pravne države i slobode medija. Investicije koncerna poput Mercedesa donose svež novac u Mađarsku – i jačaju Orbanovu poziciju.
Mercedes se na to oglasio samo opštom izjavom da se rukovodi političkim smernicama i pridržava zakonskog okvira.
U međuvremenu i BMW i Boš šire svoje aktivnosti u Mađarskoj – na štetu pogona u Nemačkoj. To je tiho povlačenje – praćeno glasnim aplauzom iz Budimpešte, piše nemački Bild.
Izvor: Deutsche Welle
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Mercedes