
Foto: TU Graz
S Tehničkog univerziteta u Gracu dolazi zanimljiva studija, koja predlaže da se na vozila ugrade stop svetla napred i bočno, jer bi to moglo da spreči mnogo saobraćajnih nesreća na raskrsnicama.
Rekonstrukcije nesreća na raskrsnicama su otkrile da bi dodatno stop svetlo na prednjem delu vozila moglo sprečiti značajan deo saobraćajnih nesreća, pokazalo je novo istraživanje naučnika s Tehničkog univerziteta u Gracu. Prema njihovom predlogu, za razliku od zadnjih, prednja stop svetla bi svetlela zelenom bojom te bi lako mogla da se uklope u postojeći dizajn vozila, prenosi Autonet.hr.
Prednja stop svetla drugim učesnicima u saobraćaju, posebno onima koji dolaze iz suprotnog smera, jasno signaliziraju kada vozilo počinje da koči, a njihovo gašenje može da upućuje da će se vozilo ponovo pokrenuti. "Takav vizuelni signal značajno skraćuje vreme reakcije drugih vozača, čime se skraćuje potrebna udaljenost zaustavljanja i smanjuje verovatnoća nesreće."
Tim istraživača je analizirao uticaj takvog tehničkog rešenja na bezbednost u saobraćaju kroz studiju rekonstrukcije nesreća. Analizom 200 stvarnih nesreća na austrijskim raskrsnicama je utvrđeno da bi dodatno prednje stop svetlo moglo da spreči između 7,5 i 17 posto sudara – naravno, sve zavisno o brzini reakcije vozača u pojedinom slučaju. U četvrtini slučajeva, takva svetla bi barem usporila udarac i time smanjila težinu povreda putnika. Rezultati su nedavno objavljeni u naučnom časopisu Vehicles.
Iako ideja o prednjem stop svetlu postoji već neko vreme, do sada je nijedan proizvođač automobila nije uveo u serijsku proizvodnju. Budući da su vozila s prednjim stop svetlima do sada testirana samo u sklopu terenske studije u Slovačkoj, istraživači su u ovoj analizi koristili kombinaciju rekonstrukcija i simulacija. U Centralnoj bazi podataka za dubinsku analizu nesreća su odabrali 200 nesreća, rekonstruisali njihov tok, pa zatim simulirali te scenarije, ali uz pretpostavku da vozila s bočnih puteva imaju prednja stop svetla. Ako su bila vidljiva vozačima na glavnoom putu, simulirana je brža reakcija i kraći zaustavni put. Razlike između stvarnih događaja i simulacija su poslužile za procenu efekta potencijalne prevencije nesreća.
Prednja stop svetla bi svetlela zeleno i mogla bi relativno jednostavno da se ugradei u postojeća vozila, zahvaljujući modernim rasvetnim tehnologijama. Međutim, istraživači su zaključili i da se, zavisno o poziciji, ona ne bi uvek idealno videla, pa imaju i dodatan predlog – osim napred, stop svetla bi mogla da se postave i bočno te da se tako baš svima oko vozila može dati do znanja kad se ono zaustavlja, a kad nastavlja kretanje.
Izvor: Autonet.hr