
Prva polovina 2025. godine se pokazala najlošijom u istoriji Stellantisa, koncerna nastalog 2021. spajanjem francuskog PSA-a i italijanskog FCA-a. Od januara do juna je isporučeno 2.664.000 vozila, što je pad od 7,2 posto u odnosu na isti period 2024., odnosno 208.000 vozila manje. Radi se o najmanjoj polugodišnjoj prodaji od osnivanja grupe.
U finansijskom izveštaju, kompanija uzroke pada vidi u smanjenoj proizvodnji uvoznih vozila pogođenih carinama, slabijim flotnim prodajama i zastoju u proizvodnji pojedinih modela u Severnoj Americi. Iako je Evropa i dalje najveće tržište, "udeo starog kontineta" u globalnoj prodaji je pao s 52 posto u 2021. na 48 posto danas, dok Severna Amerika i Evropa zajedno drže 73 posto. Rast u Južnoj Americi (+20 posto) te na Bliskom istoku i u Africi (+5 posto) donekle je ublažio negativne brojke, navodi Jutarnji.hr.
Pad u SAD-u iznosi 12 posto, uz oko 600.000 prodatih vozila, a 38 posto njih dolazi iz uvoznih fabrika u Meksiku, Kanadi i EU-u, što je manje nego prošle godine (44 posto).

Međutim, stvarni problem nije samo smanjen uvoz (zbog carina), nego starost ključnih modela. Jeep Compass i Chrysler Pacifica/Voyager, oba iz 2016., teško se nose s modernijom konkurencijom. Ni noviji, poput električnog Jeep Wagoneera S, Dodge Horneta ili game Alfa Romea i Maseratija, za sada ne beleže veći tržišni uspeh.

Jedna od hroničnih slabosti nasleđenih iz FCA-e jeste sporo razvijanje i lansiranje novih modela. Alfa Romeo Tonale je na tržište stigao gotovo tri godine nakon koncepta, a Fiat 500 Hybrid se pojavio više od pet godina nakon električne verzije.
Čak je i Fiat Grande Panda, predstavljen u julu 2024., do prvih kupaca došao tek godinu dana kasnije. I američki brendovi Chrysler i Dodge su posebno pogođeni višegodišnjim izostankom noviteta.

Novi izvršni direktor Antonio Filosa je suočen s pritiskom da ubrza razvoj i pojednostavi portfelj. Stellantis trenutno upravlja s čak 14 marki, a industrijski analitičari upozoravaju da bi koncentracija na one s najvećim tržišnim potencijalom bila efikasnija strategija. Partnerstvo s kineskim Leapmotorom je donelo ubrzanje na polju električnih vozila, ali azijska konkurencija i dalje lansira novitete značajno brže.
Ako Stellantis želi da se izvuče iz ove krize, moraće istovremeno da reši problem zastarelih modela, ubrza razvoj novih i jasno odredi koji brendovi zaslužuju najveću pažnju i ulaganja. U protivnom, pad iz prve polovine 2025. mogao bi da bude samo početak dugotrajnije silazne putanje.
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Stellantis