
Navigacija u Koreji, ilustracija
Screenshot
U Južnoj Koreji je saobraćajna bezbednost dobila neočekivanog saveznika, videoigru. Tačnije, aplikacije koje svakodnevnu vožnju pretvaraju u takmičenje s bodovima, nagradama i javnim rang-listama. Ideja je jednostavna: što uglađenije vozite, to više raste rejting. Rezultat je, barem prema tvrdnjama tamošnjih kompanija, dramatično smanjenje broja nesreća.
Međutim, kao i svaka igra koja prati kretanje i dela igrača, i ova otvara ozbiljna pitanja o privatnosti.
Centralno ime ovog trenda je Tmap, najkorišćenija navigacijska aplikacija u zemlji. Još od 2018. njen sistem „Driving Score“ prati način vožnje: ubrzavanja, kočenja, prolazak kroz krivine, prekoračenje brzine... Algoritam nagrađuje smiren i predvidljiv stil vožnje, a dobri rezultati donose popuste na polise osiguranja ili bonuse kod partnera.
Prema internim analizama, Tmap tvrdi da je upravo zahvaljujući toj igri sprečeno više od 31.000 saobraćajnih nesreća između 2018. i 2020. godine. Do kraja 2024. u sistemu je učestvovalo 19 miliona ljudi, a više od polovine ih je dobilo neku vrstu nagrade, navodi Jutarnji.hr.
Ubrzo su reagovali i konkurenti. Aplikacija Kako Map je uvela vlastitu verziju još 2022., Naver Map 2024., a u celu priču uključila se i platforma za iznajmljivanje vozila Socar. Posebnost korejskog modela jeste to da rezultati nisu skriveni. Oni su javni i integrisani u aplikacije koje ljudi ionako svakodnevno koriste, pa se čak može videti kako pojedini vozači stoje na lestvici u odnosu na druge. Ta društvena komponenta dodatno pojačava motivaciju.
"To je jedno od retkih takmičenja u kojem svi dobijaju kada rezultati rastu", rekao je Chun Ji-yeon iz Korejskog instituta za istraživanje osiguranja. "Bezbednija vožnja znači manje nesreća, manje odštetnih zahteva i uštede za osiguravajuće kuće, ali i za same vozače."
Ipak, sjajna ideja ima i svoju tamnu stranu. Jer ako aplikacije mogu da beleže svako ubrzanje, kočenje ili prekoračenje brzine, postavlja se pitanje, ko još ima pristup tim podacima i u koje svrhe? U SAD-u su slični sistemi već doveli do sudskih tužbi. Firme poput LexisNexisa i proizvođači automobila poput GM-a su optuženi da su podatke o navikama vožnje korisnika delili s osiguravajućim firmama bez dovoljno transparentnosti i zaštite. Kritičari upozoravaju da ono što danas izgleda kao dobrovoljno učestvovanje u igri sutra lako može prerasti u obavezno praćenje, u sistem koji vozača posmatra i ocenjuje na svakom koraku.
Korejski eksperiment zato otvara zanimljivo pitanje: gde je granica između podsticaja i nadzora? Što se tiče bezbednosti, rezultati su impresivni i niko ne spori da manje nesreća znači i manje stradalih. Ali cena tog napretka može biti novi nivo gubitka privatnosti.
Izvor: Jutarnji.hr