
Veliki su, teški, previše troše i opasni su po bezbednost pešaka
Evropski aktivisti pozivaju na reforme koje bi mogle da ograniče buduću prodaju velikih terenskih vozila u Evropskoj uniji. Nedavna istraživanja pokazuju da rastuća popularnost ovih automobila ne samo da otežava mobilnost u gradovima, već negativno utiče i na bezbednost pešaka.
U Evropi, SUV modeli dobijaju na popularnosti u poslednjoj deceniji, a ranije su bili uglavnom povezani sa američkim putevima. Impresivne su veličine, nude obilje prostora za teret i pružaju vozačima osećaj udobnosti i sigurnosti. Međutim, kako upozoravaju brojne organizacije, uprkos ovim prednostima, veliki automobili takođe nose ozbiljne rizike, posebno po javnu bezbednost. Ove zabrinutosti trebalo bi da potvrdi nedavni izveštaj koji pokazuje da se prosečna širina novih automobila koji se prodaju u Evropi povećava za jedan centimetar svake dve godine. Trenutno je između 170 i 180 cm, što je 11 centimetara više nego 2001. godine. Aktivisti upozoravaju da ako evropske države ne reše problem sa glomaznim automobilima, uskoro će na ulicama biti samo „mali autobusi“.

Veliki su i zagađivači životne sredine
Ali, to nije sve što bi trebalo da nas brime. Naime, dugački, široki i teški automobili, poput modernih SUV-ova, predstavljaju mnogo veću pretnju za pešake - što je potvrdila i prošlogodišnja studija Evropskog saveta za bezbednost saobraćaja. Mišljenja stručnjaka pokazuju da je pri brzinama većim od 64 kilometara na sat stopa smrtnosti pešaka koje udari klasični putnički automobil zabrinjavajućih 53%, dok je kod SUV-ova i do 100%. Istovremeno, naglašavaju da teška vozila troše nesrazmerno više goriva od tradicionalnih automobila, a poznato je i da su veći zagađivači životne sredine. Pored toga, njihova veličina ih čini nezahvalnim za vožnju i manje predvidljivim na putu, što povećava rizik u gradskom saobraćaju.

Evropski parlament je već najavio odgovor na alarmantne signale stručnjaka i rekao da će preduzeti mere za smanjenje broja SUV-ova i terenaca na evropskim putevima. Prema pisanju brojnih medija, prve korake u tom pravcu već su preduzele Francuska, Holandija i Belgija. Pariz i Brisel razmatraju uvođenje dodatnih parking naknada za veća i teža vozila, dok je Amsterdam već neko vreme zabranio terencima ulazak u centralne delove grada.
Izvor: Sportal.blic.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Toyota / JLR / Porsche