
Na Međunarodnom sajmu automobilske industrije IAA Mobility u Minhenu, koji je trenutno u toku, čelnici i članovi ACEA ponovili su svoje ključne poruke uoči sastanka pod nazivom „Strateški dijalog“, koji će se održati 12. septembra u Briselu sa predsednicom Evropske komisije, Ursulom fon der Lajen.
Sastanak u Briselu ima za cilj da omogući pragmatičan, fleksibilniji i tehnološki neutralniji pristup dekarbonizaciji drumskog saobraćaja, s fokusom na ispunjavanje klimatskih ciljeva iz Pariza. Kruta regulativa o CO2 za automobile i kombije mora se prilagoditi realnosti. „Biti uspešan znači ispuniti sve ključne prioritete EU – počevši od ekonomske sigurnosti i industrijske konkurentnosti, pa do okvira koji omogućava da vozila sa nultom emisijom budu jasan izbor za građane i privredu u svim segmentima. Jedno bez drugog ne ide“, istakla je generalna direktorka ACEA, Sigrid de Vries.
Automobilska industrija ostaje posvećena postavljenim ciljevima dekarbonizacije. U transformaciju je uložen ogroman napor i značajna finansijska sredstva, što potvrđuje i veliki broj novih modela vozila koji su do sada lansirani. Ipak, tržišni udeo novih putničkih automobila na električni pogon u EU iznosi svega 15,6%, što pokazuje da proizvođači nisu zadovoljni. Tržišna situacija za kombije je još izazovnija – udeo električnih vozila iznosi samo 8,5% i zahteva posebnu pažnju.
Hitno je potrebno poboljšati preduslove za rad proizvođača, uključujući infrastrukturu za punjenje i tržišne stimulanse. Svi ti faktori moraju se neodložno unaprediti kako bi tržište postiglo ciljeve propisane zakonodavstvom EU. Jasno je da su potrebne tri odvojene „kolovozne trake“, sa prilagođenim politikama za svaki segment – putničke automobile, kombije i teška vozila, navodi se u saopštenju ACEA dostavljenom Srpskoj asocijaciji uvoznika novih vozila i delova.
Trenutni trgovinski i ekonomski kontekst dodatno naglašava da postizanje ciljeva EU u vezi sa CO2 ne može biti odvojeno od jačanja industrijske konkurentnosti i otpornosti. Evropa ostaje zavisna od azijskih proizvođača u lancu proizvodnje baterija, dok istovremeno snosi znatno više troškove energije i regulative u odnosu na konkurenciju van EU, što otežava konkurentnost. Industrijska i tržišna perspektiva za tehnologije koje ubrzavaju tranziciju treba da se ponovo uvede, s posebnim priznanjem za malu i efikasnu proizvodnju električnih automobila.
Članovi ACEA s nestrpljenjem očekuju predstojeći Strateški dijalog, jer će odluke donete na njemu oblikovati ne samo put smanjenja CO2 u drumskom saobraćaju u EU, već i ekonomsku sigurnost i socijalnu koheziju u decenijama koje dolaze. Prošle nedelje, i Odbor za komercijalna vozila ACEA ponovio je poziv za „kritično ubrzanje stvaranja uslova“ koji omogućavaju ispunjenje ciljeva za 2030. godinu u ovom segmentu.
Uz ACEA, u dijalog su uključeni i drugi proizvođači i udruženja koja čine industrijski sistem EU, a svi ističu da ne traže ništa više od jednakih ili sličnih uslova za tržišnu utakmicu kao što ih ima konkurencija. Briselski dijalog 12. septembra 2025. po mnogima predstavlja jednu od poslednjih prilika da EU proizvođači vozila rašire jedra i lakše zaplove kroz uzburkane vode tranzicije.
Izvor: ACEA / Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova
Foto: AI