home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Vožnja

Foto: Arhiva / Screenshot YouTube

Kome i zbog čega će vozila biti trajno oduzimana?

Da li će ova krupna promena u našem zakonodavstvu koja je u prošlosti više puta najavljivana, ovog puta zaista biti i usvojena i kako će se u praksi primenjivati? Da li će, zbog najtežih prekršaja ovako rigorozno biti kažnjavani i oni koji ne voze sopstvene automobile i kako će se takva kaznena mera sprovoditi kada je reč o vozilima u vlasništvu, nekog drugog fizičkog lica, firme, rentakar kompanije, banke ili lizing kuće? Hoće li se trajnim oduzimanjem nečije lične pokretne imovine narušiti pravo svojine garantovano Ustavom Republike Srbije i da li nam je zaista potrebna ovako stroga sankcija za počinioce saobraćajnih prekršaja.

Premda u našem zakonodavstvu već postoji mera trajnog oduzimanja vozila koja se već godinama primenjuje po Zakonu o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, nikada do sada tako nešto nije uvedeno i za saobraćajne prekršaje. A nije da nije bilo najava. Već godinama unazad postoji takva ideja jer ni policija ni sudovi više ne znaju kako da se izbore sa obesnim vozačima koji, bez obzira na izrečene novčane i druge kazne, nastavljaju da čine najteže saobraćajne prekršaje ugrožavajući ne samo sopstvene, nego i tuđe živote. Dosta se o tome govorilo, polemisalo, najavljivalo, ali je uprkos svemu, na kraju sve rezultiralo samo privremenim oduzimanjem vozila koje je moglo da traje najduže do okončanja sudskog postupka, nakon čega su automobili vraćani vlasnicima. Sa time se počelo nakon što su najpre usvojene izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima u septembru 2023, a zatim i donet novi Pravilnik o načinu vršenja kontrole i neposrednog regulisanja saobraćaja i vođenju evidencije o primeni posebnih mera i ovlašćenja, februara prošle godine. Nakon toga, saobraćajna policija je počela da privremeno oduzima vozila počiniocima najtežih saobraćajnih prekršaja, ali samo onima koji su prethodno zbog toga već dva puta pravosnažno osuđeni. E pa izgleda da je došlo vreme da se ova kaznena mera preinači u onu koja je prvobitno i bila zamišljena i po svemu sudeći,  to će se najzad zaista i dogoditi. Kako saznaje portal Polovni automobili, takvu promenu donosi novi Zakon o bezbednosti saobraćaja, o kojem je već bilo reči i koji bi trebalo da stupi na snagu krajem ove, ili početkom iduće godine.

Da li nam treba ovakva mera?

„Mislim da nam je takva kaznena mera apsolutno potrebna, iako će možda nekome zvučati kao previše rigorozna. Porodicama koje su zauvek ostale bez svojih članova zbog bahatih vozača, svakako neće“, kaže Olivera Ristanović, predsednica Prekršajnog suda u Beogradu.

Prema njenim rečima, bilo je mnogo slučajeva i predmeta u kojima su pojedincima zbog najtežih saobraćajnih prekršaja izricane najveće novčane kazne i višemesečne zabrane upravljanja vozilom, ali ih ništa od toga nije sprečilo da ponovo sednu za upravljač, nastave da grubo krše saobraćajne propise i ugrožavaju tuđe živote. „Mi takve ljude više ne znamo kako da zaustavimo, kako da ih obuzdamo, jer postojeće kaznene mere na njih očigledno ne utiču u dovoljnoj meri. Zato smatram da definitivno treba uvesti meru trajnog oduzimanja vozila i zbog saobraćajnih prekršaja, jer je automobil opasna stvar kojom se mogu oduzeti ili zauvek uništiti nečiji životi. Uostalom, u Zakonu o prevozu putnika u drumskom saobraćaju odavno postoji takva sankcija i već je na stotine automobila oduzeto zbog nelegalnog prevoza, pa zašto ne bismo na taj način pokušali da zaštitimo građane od bahatih vozača“, smatra naša sagovornica.

Predlagač novog zakona je Ministarstvo unutrašnjih poslova, ali u izradi nacrta učestvuju stručnjaci iz raznih oblasti jer je cilj da dobijemo dobar i moderan zakon koji će biti primenljiv u praksi i koji neće morati toliko često da se menja koliko je to bio slučaj sa ovim aktuelnim. Kako Polovni automobili saznaju, i radna grupa je mišljenja da bi u kaznene mere trebalo svrstati upravo mogućnost trajnog oduzimanja vozila onima koji ponavljaju najteže saobraćajne prekršaje.

„Od kada smo prošle godine počeli da primenjujemo zakonsku mogućnost privremenog oduzimanja vozila, imali smo zaista mnogo takvih slučajeva, a bilo je čak i onih koji su tu meru iskusili i po dva, ili čak tri puta. Jednostavno, postoje vozači koje postojeće kazne ne mogu da odvrate od činjenja najtežih prekršaja i zato nam je ideja da novim zakonom propišemo i mogućnost trajnog oduzimanja vozila“, kaže Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije MUP-a Republike Srbije.

Kome i zbog čega?

Prema njegovim rečima, ova mera nije uperena protiv „običnih“, da ne kažemo normalnih vozača, jer čak ni onaj ko grubo prekrši propise, neće automatski doći u opasnost da mu vozilo bude oduzeto. Da bi se tako nešto desilo, potrebno je da prethodno već dva puta bude pravosnažno osuđen za neki od najtežih saobraćajnih prekršaja. Dakle, da je već dva puta platio najveću novčanu kaznu od 100.000 do 120.000 dinara, ili možda čak bio i u zatvoru, da mu je dva puta već izrečena zaštitna mera zabrane upravljanja vozilom u višemesečnom trajanju, uz eventualno oduzimanje vozačke dozvole i pohađanja takozvanog seminara unapređenja znanja za vozače koji su u takvu situaciju došli zbog 18 ili više kaznenih poena.

„Takvi uslovi su sadašnjim zakonom propisani za privremeno oduzimanje vozila. Videćemo još da li će biti isti, ili ćemo još nešto dodati za trajno oduzimanje, ali u svakom slučaju, vozači koji ne prave najteže prekršaje i koji takve greške ne ponavljaju, nemaju čega da se plaše“, kaže na kraju Lakićević.

Iako se, s obzirom na ovakve preduslove, ne može pretpostaviti da imamo mnogo kandidata za ovakve sankcije, u MUP-u kažu da nije tako. Prema nezvaničnim informacijama, blizu 15.000 vozača u svojoj „istoriji“ već ima počinjena dva saobraćajna prekršaja koja spadaju u red najtežih, što znači da ih nakon prvog sledećeg, ako ga učine pre nego što prođu dve godine od prvog, može zadesiti da im vozilo bude oduzeto. Za sada još uvek samo privremeno, a od iduće godine verovatno i trajno.

Da li bi bilo protivustavno?

Mera trajnog oduzimanja vozila nije naš izum. Već godinama postoji u mnogim zemljama, a najbliži takav primer imamo u Bosni i Hercegovini. Vozačima koje nije moguće odvratiti od činjenja najtežih saobraćajnih prekršaja, automobili se trajno oduzimaju i uništavaju pod presom. Ono što je za mnoge dilema i što je bio glavni kamen spoticanja da ovakva mera i kod nas bude doneta ranije, jeste pravo svojine garantovano Ustavom Republike Srbije. Da li bi se trajnim oduzimanjem vozila koje je neko platio svojim novcem, narušilo to pravo, pitali smo upravo predsednicu Prekršajnog suda u Beogradu.

„Ustav nam garantuje pravo na imovinu, ali imamo i pravo na život. Složićete se da je to pravo ipak preče od svih ostalih. Pravo na imovinu imamo svi, ali ne na način da ugrožavamo tuđe živote. Prema tome, Ustav može i ograničiti pravo raspolaganja imovinom ukoliko to zakonom bude propisano, baš kao što je slučaj kod kršenja odredbi već pomenutog Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Ako je već toliko vozila oduzeto takozvanim „divljim taksistima“ i ostalima koji su suprotno propisima obavljali nelegalan prevoz, zašto da ih ne oduzimamo i bahatim vozačima za koje je očigledno da predstavljaju opasnost u saobraćaju“, ­smatra Olivera Ristanović.

Ona kaže da mogućnost trajnog oduzimanja predmeta prekršaja, ne bi automatski značila da će takva mera biti izrečena svakome ko grubo prekrši propise, već da bi sud u svakom pojedinačnom slučaju prema okrivljenom cenio sve okolnosti. Naravno, tu se prvenstvno misli na njegovu istoriju i učestalost činjenja najtežih saobraćajnih prekršaja, kao i na težinu prekršaja počinjenih u prethodne dve godine jer nije isto da li je neko vozio bez položenog vozačkog ispita za određenu kategoriju vozila, ili je nekoliko puta uzastopno prošao kroz crveno svetlo ili možda preticao kolonu vozila preko pune linije.

Oduzimanje tuđeg vozila?

Ukoliko trajno oduzimanje vozila zaista bude predviđeno i Zakonom o bezbednosti saobraćaja, a sve su prilike da hoće, pitanje je kako će se ta kazna izricati u situacijama kada vozilo kojim je počinjen teži prekršaj po treći ili po ko zna koji put, ne bude u vlasništvu odgovornog vozača. Šta ako pripada nekom drugom fizičkom ili pravnom licu, ako je u vlasništvu neke lizing kuće ili rentakar kompanije.

„Kao i svaki drugi predmet prekršaja, i vozilo bi se oduzimalo od osobe koja bude zatečena u prekršaju, bez obzira na to kome pripada. Kako će vlasnik kasnije nadoknaditi štetu od lica kome je to vozilo iznajmio, pozajmio, ili ustupio na korišćenje, to je stvar ta dva lica koja može biti predmet o kojem će odlučivati neki drugi sud, ali ne prekršajni“, kaže na kraju predsednica prekršajnog suda u Beogradu, pred kojim je inače vođeno mnogo postupaka zbog carinskih prekršaja, gde su vozila oduzimana od onoga kod koga su zatečena kada je prekršaj otkriven, bez obzira na to što je u pitanju bio drugi, treći ili ko zna koji po redu vlasnik.

Kome uopšte dati automobil?

Drugim rečima, sud od bahatog vozača kome stroge kazne nisu pomogle da se opameti, oduzme vozilo bez obzira na to ko je vlasnik tog vozila, a kako će on posle da nadoknadi štetu stvarnom vlasniku, to je već njegova stvar. Prema tome, savet za sve vozače koji imaju običaj da svoj automobil nekome pozajmljuju, mogao bi da glasi da i te kako vode računa o tome. Naravno, to ne znači da baš nikome ne treba dati vozilo jer je jasno da su preduslovi za trajno oduzimanje takvi da ih običan, da ne kažemo normalan vozač, neće baš lako ispuniti. Uostalom, pogledajte listu prekršaja u nastavku ovog teksta i shvatićete o čemu se radi. Ali ako za nekoga znate da je rizičan i da često pravi prekršaje, onda dobro razmislite. Ako je to baš neki dobar prijatelj, rođak ili kum, a zatraži vam vozilo jer mu je hitno potrebno, a vama je teško da ga odbijete, možda bi bilo pametnije da mu platite taksi.

Koji su teži prekršaji?

Ukoliko u roku od 24 meseca napravite više od dva prekršaja sa ovog spiska, policija će vam oduzeti vozilo:

1) Vožnja pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila

2) Vožnja bez vozačke dozvole koja je oduzeta zbog nakupljenih kaznenih poena

3) Vožnja za vreme privremenog isključenja vozača iz saobraćaja

4) Odbijanje alkotestiranja ili testiranja na drogu

5) vožnja vozila koje je isključeno iz saobraćaja

6) Vožnja tokom izrečene mere zabrane upravljanja vozilom

7)  Vožnja bez položene ijedne kategorije

8) Prekoračenje brzine za više od 70 km/h u naselju

9) Prekoračenje brzine za više od 80 km/h van naselja

10) Prekoračenje brzine za više od 50 km/h u zoni usporenog saobraćaja

11) Prekoračenje brzine za više od 60 km/h u zoni škole ili zoni "30"

12) Vožnja noću na neosvetljenom putu bez ijednog uključenog svetla na vozilu

13) Ako vozač ne zaustavi vozilo ispred pešačkog prelaza na kome se nalazi najmanje jedan pešak kada je crveno na semaforu, ili mu je znakom saobraćajca prolaz zabranjen

14) Ako vozač koji prevozi dete mlađe od 12 godina ne zaustavi vozilo pred pružnim prelazom, a rampa je spuštena ili se spušta

15) ako učesnik saobraćajne nezgode u kojoj je neko povređen, odnosno poginuo, ili je nastala velika materijalna šteta, nije zaustavio vozilo, odnosno nije obavestio policiju i ostao na mestu nezgode do završetka uviđaja

16) ako instruktor vožnje obavlja praktičnu obuku iako mu je zabranjeno da vozi

17) Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu vozača

18) Preticanje ili obilaženje vozila koje se zaustavlja ili se zaustavilo radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu

19) Preticanje kolone vozila pod pratnjom

20) Ako vozač ne propusti vozila pod pratnjom ili se ne pridržava naredbi iz tih vozila

21) Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu koje nije predviđeno za sedenje

22) Vožnja električnog trotineta na autoputu ili motoputu i prevoženje druge osobe mlađe od 14 godina

23) Prolazak kroz najmanje dva crvena svetla za manje od 10 minuta

24) Preticanje kolone vozila preko pune linije

Može i odjednom

Ovo je lista prekršaja koji se ubrajaju u teže i za njih je zaprećena najveća novčana kazna od 100.000 do 120.000 dinara (ili 15 dana zatvora), uz 14 kaznenih poena i čak osam meseci zabrane upravljanja vozilom kategorije kojom je prekršaj napravljen. Teoretski, ako neko sedne za upravljač i istog dana napravi dva ili više prekršaja sa ovog spiska, i njemu vozilo može biti oduzeto, ali tek kada bude pravosnažno osuđen. Dakle, kada presuda bude izrečena, pa istekne rok za žalbu od 15 dana ili, ukoliko žalba bude odbijena, a presuda potvrđena.

Izvor: Polovniautomobili.com



čitanja : 95



Komentari