
Kada glavni dizajner Folksvagena Andreas Mint pogleda električni ID.Polo, on vidi prijateljsko, poznato lice. I upravo je to poenta. Mint na Sajmu automobila IAA u Minhenu opisuje zaokret od futurističkog i minimalističkog dizajna ranijih ID modela ka već oprobanom dizajnu. „Kada pogledate ovo lice, ono deluje optimistično“, rekao je Mint, pokazujući prednji deo automobila. „Podstiče pozitivna osećanja. Sve linije idu naviše, tako da izgleda prijateljski, pozitivno i optimistično.“
Sličan pristup može se videti širom ovogodišnjeg sajma IAA Mobility, gde evropski proizvođači automobila razmišljaju o novom pristupu dizajnu i marketingu električnih vozila.
Suočeni s izazovima u povećanju privlačnosti svojih modela, mnogi sada daju prednost prepoznatljivosti brenda nad novitetima.
„Dobrodošli kući“
Mercedes je takođe najavio spajanje dizajnerskih pravaca za motore s unutrašnjim sagorevanjem i električna vozila u budućim modelima. Njihov slogan „Dobrodošli kući“ dolazi u trenutku kada brend obeležava skoro 140 godina postojanja.
I dok je BMW-ov novi ix3 električni SUV impresivno moderan spolja i iznutra, njegova čuvena maska hladnjaka koju popularno zovu „bubrezi“ — inspirisana je serijom iz 1960-ih, koja se zvala „Nova klasa“.
Ali kod Folksvagena je promena najvidljivija. Nekoliko dana pre sajma kompanija je objavila da ukida numeričko imenovanje ID porodice. Počelo je sa ID.2, koji se sada zove ID.Polo, po modelu poznatom generacijama evropskih vozača.
„Morate ostati moderni, biti korak ispred“, rekao je Tomas Šefer, izvršni direktor brenda Folksvagen i nadređeni Andreasu Mintu. „Ali isto tako morate ostati verni brendu.“
Vozilo takođe više liči na klasični Polo, sa užim profilom, izraženijim linijama i otkrivenim blatobranima. U enterijeru se vraćaju fizička dugmad za upravljanje funkcijama kao što su klima uređaj — na zahtev kupaca.
Spoljašnjost uključuje i deblja zadnja svetla, rekao je Mint, kao jedan od detalja koji treba da sugerišu robusnost. „Izgledaju kao debelo staklo, kao čaše za viski, znate na šta mislim? Nisu kao čaše za šampanjac, koje se lako razbiju.“
Povratak osnovama
Za kompaniju iz Volfsburga ovaj dizajn predstavlja neku vrstu povratka. Folksvagen je ozbiljno počeo proizvodnju električnih vozila tek nakon dizel skandala 2015. godine. Novi izvršni direktor Herbert Dis bio je zagovornik transformacije i otvoreni obožavalac Elona Muska, koji je tada pretvarao Teslu u najvećeg svetskog proizvođača električnih automobila — pozicija koju je i Folksvagen otvoreno želeo.
Dis je zadržao i ulogu šefa brenda Folksvagen (tehnički odvojena funkcija) kako bi nadgledao dizajn i lansiranje prvog električnog automobila razvijenog od nule — ID.3. Tadašnji šef dizajna izjavio je da je izgled hečbeka, sa zakrivljenim panelima i manjkom oštrih linija, trebalo da predstavlja raskid s prošlošću.
Ali Folksvagenov prvi korak nije bio siguran. Softverski problemi umanjili su atraktivnost vozila i dugo opterećivali brend, što je 2022. koštalo Disa funkcije.
Serija ID jeste postala među najprodavanijim električnim vozilima u Evropi, ali su ukupna prodaja i dalje ispod očekivanja. Prema podacima evropske auto-industrije tržišni udeo je manji od 16 odsto, a rast je poslednjih godina usporen.
Stvaranje „pravog Folksvagena“
Kada je Šefer preuzeo brend Folksvagen 2022. godine, suprotstavio se tadašnjoj ID strategiji dizajna i marketinga. „Kada sam razgovarao sa timom, pitao sam: šta moramo da uradimo da opet napravimo pravi Folksvagen“, rekao je Šefer u intervjuu za DW.
Dizajn je bio ključni deo odgovora. Šefer je 2024. godine otpustio tadašnjeg šefa dizajna i zaposlio Minta. On kaže da su šefova uputstva bila jasna: „Želeo je pravi, istinski Folksvagen“.

Kompanija sada polaže nade u njegov rad. ID.Polo deli pogonski sistem sa još pet modela koje će Volkswagen predstaviti u narednim mesecima, uključujući GTI varijantu, kao i nove modele iz Škode i Kupre.
Uspeh na osnovu obima proizvodnje i prodaje sada je ključna za proizvođača, koji se suočava s konkurencijom jačom nego ikada. Kineski proizvođači postaju ozbiljni takmaci, a i sama ideja električnih pogona je sve kontroverznija, posebno sa rastom populističke politike i povratkom Donalda Trumpa na predsedničku funkciju u SAD.

Za dizajnera Minta, ta kontroverza je još jedan razlog da se fokusira na ono što naziva dizajnom „uzdizanja“. Veruje da će kupci razumeti njegovu nameru sa modelom ID.Polo — čak i ako to ne umeju da je objasne.
„Ponekad to ne morate ni da objasnite", rekao je Mindt. „Ljudi to osećaju srcem.“
Izvor: Deutsche Welle
Foto: Screenshot YouTube / IAA Mobility
Video: IAA Mobility