
Tranzicija automobilske industrije prema potpunoj
elektrifikaciji pokazala se izazovnijom nego što su mnogi predviđali.
Promenjive preferencije kupaca, stalne regulatorne prepreke i specifični
zahtevi pojedinih tržišta prisiljavaju proizvođače na brza i ponekad bolna
prilagođavanja. Iako je rast prodaje elektrifikovanih vozila donekle usporio, najnoviji
podaci otkrivaju da njihova popularnost i dalje raste te zauzimaju sve veći
udeo na globalnom tržištu.
Prema analizi koju donosi Rho Motion, u prvih osam meseci ove godine širom sveta je prodato oko 12,5 miliona baterijskih električnih vozila (BEV) i plug-in hibridnih vozila (PHEV). To predstavlja značajan skok od 25 posto u odnosu na isti period prošle godine, podstaknut velikom potražnjom na ključnim tržištima. Ipak, jedno veliko tržište zaostaje – Severna Amerika.

Kako navodi Autonet.hr, dok svet grabi napred, Severna Amerika kreće se značajno sporije. Podaci pokazuju da je na tom kontinentu ove godine prodato ukupno 1,3 miliona BEV i PHEV vozila, što je rast od samo 6 posto u odnosu na lane. Za poređenje, prodaja u Evropi je skočila za 31 posto, u Kini za 25 posto, dok je u ostatku sveta zabeležen impresivan rast od 44 posto, s otprilike milion prodatih jedinica.
Glavni razlog ovog zaostajanja leži u Kanadi. Nakon što je ranije ove godine pauziran program federalnih podsticaja iZEV, kanadska prodaja električnih i plug-in hibridnih vozila je pala za čak trećinu. S druge strane, prodaja u SAD-u beleži rast, s posebnim skokom zabeleženim u avgustu, neposredno pre nego što isteknu savezne poreske olakšice za električna vozila 30. septembra.
Gledajući samo avgust, globalna prodaja BEV i PHEV vozila je porasla za 15 posto u odnosu na isti mesec prethodne godine. Iako je to i dalje rast, radi se o najnižoj stopi rasta još od januara. Ukupno je u avgustu prodato 1,7 miliona elektrifikovanih vozila, što je 5 posto više nego u julu.

Kina, kao najveće svetsko tržište električnih vozila, savršeno ilustruje ovo usporavanje. Iako je prodaja porasla za 6 posto u poređenju s avgustom 2024., taj rast je bio ispod očekivanja. Kako prenosi Carscoops, prošlogodišnji rezultati bili su veštački naduvani zbog vanrednih skokova u julu i avgustu, kada je Kina proširila svoj program zamene starih vozila za nova energetska vozila, zbog čega ovogodišnji rezultati deluju skromnije.
Sve u svemu, globalni trend ostaje pozitivan, ali regionalne razlike, podstaknute lokalnim politikama i podsticajima, nikad nisu bile izraženije. Dok Evropa i Kina nastavljaju da vode trku, Severna Amerika će morati da pronađe način da uhvati korak.
Izvor: Autonet.hr / Carscoops.com
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Lexus / Hyundai / BYD