
Sa svojim brendom Mini, već je počelo: od 2024. godine, modeli Mini će se prodavati direktno. Probni period je počeo početkom godine u Italiji, Poljskoj, Švedskoj, Norveškoj i Finskoj; ostala tržišta, uključujući Nemačku, usledila su u oktobru prošle godine. Izgleda da su probni periodi bili dovoljno uspešni da BMW odluči da primeni novi model na svoj glavni brend – BMW, piše Fenix magazin.
BMW prelazi na agencijski model 2027. godine
Godine 2027, godinu dana kasnije nego što je prvobitno planirano, BMW će preći na agencijski model svog sistema prodaje putničkih automobila. Ovo je potvrdio Johen Goler, član upravnog odbora zadužen za prodaju, u intervjuu za Automotive News. Prema njegovim rečima, kompanija je „još uverenija“ da je prodaja automobila preko agenata pravi pristup nakon dosadašnjih pozitivnih iskustava. Kristijan Ah, šef tržišta BMW grupe u Nemačkoj, već je najavio ovu promenu. U julu 2025. godine rekao je za autohaus.de da će 2025. i 2026. godina biti iskorišćene za pripremu modela.
U agencijskom modelu, partnerske kompanije više ne deluju kao klasični trgovci, već samo kao posrednici – agenti – između proizvođača i kupca. One ne stvaraju sopstveni fond vozila. Cilj je pojednostavljenje prodaje, što ne samo da postiže finansijske uštede za koncern, već i smanjuje potrebu za velikim salonima.
Prednosti za proizvođača: zadržava kontrolu nad konačnim cenama, a agenti dobijaju niže provizije. Međutim, proizvođač preuzima i rizike koje je diler ranije imao – na primer, finansiranje izložbenih i test vozila.
Mercedes ide istim putem, Folksvagen odustaje
Trenutno ne postoji jedinstven trend za ili protiv agencijskog modela u automobilskoj industriji. Pristup brendovima varira. Već u junu 2023. godine, Mercedes je prešao na agencijski model prodaje automobila i kombija u Nemačkoj. Klasični cenovnici su ukinuti. Bivša članica upravnog odbora Britana Zeger dala je tada pozitivnu ocenu, iako su reakcije agenata bile pomešane.
Nasuprot tome, VW je imao loše rezultate. U jesen 2024. godine, brend je objavio da će 1. januara 2026. godine ukinuti agencijski model. Ovaj model je predstavljen 2020. godine lansiranjem električnih ID modela. Međutim, ceo proces je praćen problemima – uključujući i otkazivanje ugovora sa tadašnjim dilerima. U praksi, očekivane uštede nisu ostvarene, a prodaja ID modela je stagnirala, a finansijsko opterećenje zbog pretfinansiranja vozila bilo je visoko.
BMW: svi treba da profitiraju
BMW sada veruje da je pravo vreme za direktnu prodaju. „Vidimo budućnost prodaje u Evropi u agencijskom modelu i uvereni smo da će naši kupci, naši partneri i mi kao proizvođač imati koristi od toga“, rekao je Johen Goler u korporativnom saopštenju leta 2024. godine.
Kupci će imati koristi od veće transparentnosti cena i digitalizovanog procesa kupovine. Proizvođač tvrdi da ima podršku svojih dosadašnjih prodajnih partnera – prema podacima nemačkog Udruženja dilera BMW, saradnja je bila zasnovana na partnerstvu i konstruktivna.
Od 2027. godine, BMW će uvesti agencijski model prodaje – dileri postaju agenti i ne prodaju direktno, već posreduju između kupca i proizvođača. Mini je već prešao na ovaj model, Mercedes ga koristi, dok je VW odustao nakon negativnog iskustva. BMW smatra da će od ove promene imati koristi kupci, agenti i koncern.
Izvor: Danas.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / BMW