
U prvom delu govorimo o putničkim automobilima (kategorija M1).
Šta je analiza pokazala?
1. REGISTRACIJE NOVIH PUTNIČKIH AUTOMOBILA: H1 2025
Globalno
Registracije novih putničkih automobila širom sveta porasle su za 5% na 37,4 miliona jedinica, uz rast u Kini od 12%. Severna Amerika je imala rast od 2,5%. Evropa je zabeležila pad od 2,4%, od čega tržište EU pad od 1,9%.
Evropska unija (EU)
Međutim, rezultati u EU su ostali veoma neujednačeni među državama članicama.
Španija je nastavila da se ističe kao pokretač rasta, zabeleživši povećanje od 13,9%, uz podršku snažne potrošačke tražnje i vladinih podsticaja. Poljska je takođe pozitivno doprinela, sa registracijama koje su porasle za 3%. Nasuprot tome, tri najveća tržišta, Francuska (-7,9%), Nemačka (-4,7%) i Italija (-3,6%), su zabeležila pad. Uzeto zajedno, ovih pet tržišta predstavljaju više od 70% ukupnih registracija putničkih automobila u EU.
Do 30. juna 2025. elektro-automobili su činili 15,6% tržišnog udela EU, što je povećanje u odnosu na nisku početnu vrednost od 12,5% u prvoj polovini 2024. godine. Registracije hibridnih automobila su nastavile da rastu, zauzimajući 34,8% tržišta. U međuvremenu, kombinovani tržišni udeo benzinskih i dizel automobila je pao na 37,8%, sa 48,2% u istom periodu 2024.
Zemlje EFTA (Švajcarska, Norveška, Island, Lihtenštajn) su prednjačile sa 49% udela električnih automobila u prvoj polovini 2025. dok su Poljska i Italija bile na vrhu kupovine hibrida sa 48,6% i 44,2% . Holandija ima čak 35% udela električnih automobila, Belgija 32,8%. Austrija i Nemačka imaju skoro isti tržišni udeo hibridnih (28,1% i 28,5%) i električnih automobila (22% i 17,7%). Francuska ima 44,7% novih registracija hibridnih vozila, uz 17,6% udela elektroautomobila.
Zanimljivo je i pogledati iz kojih zemalja se kupuju putnički automobili u EU.
Nemačka proizvodi 20% putničkih automobila koji se kupuju u EU. Španija sledi sa 13%, Češka (9%), Francuska (8%) i Slovačka (5%).
U međuvremenu, udeo automobila proizvedenih u Kini u prodaji u EU porastao je na 6% u prvoj polovini 2025. godine, u odnosu na 5% u prvoj polovini 2024. Južna Koreja i Japan su imali udeo od oko 4%, dok su Turska i Maroko činili 5% i 4% odsto. Kategorija „Ostalo“, koja obuhvata manje zemlje proizvođače, nastavila je svoj postepeni pad, pavši sa 9% u prvoj polovini 2021. na 3% u prvoj polovini 2025. godine.
Azija
Kina je imala porast registracija za 12 odsto, dostigavši 11 miliona jedinica. Japan je zabeležio rast od 10,7% na skoro 2 miliona jedinica nakon prekida u isporuci tokom 2024. Južna Koreja je doprinela rastu regiona sa povećanjem od 5%. Ukupan broj registracija u Indiji ostao je nepromenjen.
Severna i Južna Amerika
Registracije novih automobila u Severnoj Americi takođe su porasle za 2,5%, a u Sjedinjenim Državama za 2,1% u prvoj polovini 2025. Južna Amerika se izdvojila kao region sa najbržim rastom, sa porastom registracija od 12,7%, delimično zahvaljujući rastu Brazila od 3,3%, što je dovelo do povećanja ukupnih registracija u regionu na preko 1,5 miliona jedinica.
Druge zemlje u regionu, posebno Argentina (+86,4%) i Čile (+16,1%), takođe su zabeležile snažan rast u prvoj polovini godine.
BROJKE – REGISTRACIJE NOVIH PUTNIČKIH AUTOMOBILA U SVETU – H1 2025
EU: 5.576.568
UK: 1.042.219
Rusija: 531 382
Turska: 488.003
EFTA: 196.533
Ostali Evropa: 271.380
Severna Amerika: 7.798.379
SAD: 6.447.915
Južna Amerika: 1.502.455
Brazil: 876.303
Azija: 17.906.642
Kina: 11.000.502
Indija: 2.212.970
Japan: 1.982.556
Južna Koreja: 726.546
Azija ostali: 1.984.068
Bliski Istok/AFRIKA: 2.006.403
SVET UKUPNO: 37.350.501
2. PROIZVODNJA NOVIH PUTNIČKIH AUTOMOBILA: H1 2025
Globalno
Globalna proizvodnja putničkih automobila povećana je za 3,5% u prvoj polovini 2025. godine, dostigavši 37,7 miliona jedinica. Azija je predvodila ovaj rast, doprinoseći sa 60,1% ukupne svetske proizvodnje, dok je EU činila 15,9% svetske proizvodnje automobila.
Kineska proizvodnja je nastavila snažno da raste (povećanje od 12,3% na skoro 13 miliona jedinica), vođena vladinim subvencijama za zamenu, ublaženom politikom auto-kredita, oporavkom domaće potražnje i povećanjem izvoza.
Indija (+5,1%) je imala koristi od lansiranja novih modela, nižih kamatnih stopa i povećanih popusta, dok je Japan (+5,6%) dao prioritet osiguravanju obima izvoza apsorpcijom američkih carina. Južna Koreja (-1,2%) i Tajland (-1,2%) zaostajali su usred spore domaće potražnje i neizvesnosti oko trgovinskih pregovora.
S druge strane, Evropa je smanjila proizvodnju za 2,6% na 7,4 miliona jedinica, što je uzrokovano padom proizvodnje u EU od 2,8%. Proizvodnja je ograničena strožim ciljevima za emisiju CO2, povećanim troškovima i sporim oporavkom na ključnim tržištima.
Proizvodnja automobila u Severnoj Americi takođe je pala za 4,6% na 5,7 miliona jedinica u prvoj polovini 2025. godine, pri čemu je samo proizvodnja u SAD pala za 6,1%. To je rezultat nekoliko faktora, uključujući visoke cene, korekcije zaliha i strože uslove kreditiranja. Štaviše, predstojeći istek poreskih olakšica za električna vozila takođe je smanjio proizvodnju.
Tržište Južne Amerike poraslo je za 6,3% na preko 1 milion jedinica, a Brazil je predvodio rast od 5,7%. Ovo uzrokovano obnavljanjem voznog parka, novim poreskim olakšicama koje promovišu efikasna vozila, i početkom lokalne montaže od strane kineskih proizvođača.
Region Bliskog istoka i Afrike zabeležio je pad proizvodnje za 3,5% na 0,89 miliona jedinica, dok je proizvodnja Irana opala za 6,5% zbog oslabljene domaće potražnje i poremećaja u snabdevanju energijom, nakon nedavnih regionalnih tenzija. Nasuprot tome, Maroko je doživeo skroman rast od 1,3%, podržan povećanim investicijama i širenjem izvoznih kapaciteta.
Evropska unija (EU)
Tokom prve polovine 2025., proizvodnja automobila u EU pala je za 2,8% u odnosu na prethodnu godinu, na nešto manje od 6 miliona jedinica. Ovaj pad odražava kombinaciju slabije spoljne potražnje i stalnih pritiska na troškove, što je smanjilo proizvodnju u ključnim proizvodnim centrima.
Uprkos izazovnom okruženju, Nemačka, ubedljivo najveći proizvođač u EU sa 35,2% udela u ukupnoj proizvodnji EU, uspela je da poveća proizvodnju za 4,4%, premašivši 2,1 milion jedinica i dodatno učvrstivši svoju vodeću poziciju. Francuska je takođe zabeležila snažan rast, sa proizvodnjom koja je porasla za 11,2%, dok je Slovačka zabeležila povećanje od 8,5%.
Nasuprot tome, nekoliko zemalja je nastavilo da beleži minus. Italija je zabeležila najoštriji pad, sa smanjenjem proizvodnje za 33,4%, a slede Belgija (-16,5%), Španija (-12%) i Švedska (-10,5%). Češka, Mađarska i Rumunija su takođe zabeležile umereniji pad između 5% i 7%.
Uprkos različitim rezultatima u državama članicama, proizvodnja u EU je ostala koncentrisana, pri čemu Nemačka, Španija i Češka zajedno čine 63% celokupne proizvodnje putničkih automobila u EU.
Udeo putničkih automobila proizvedenih u EU prodatih u trećim zemljama konstantno je ostao iznad jedne trećine, što naglašava snažnu međunarodnu orijentaciju industrije i stabilnu potražnju izvan jedinstvenog tržišta. Uprkos izazovnom globalnom okruženju i trgovinskim problemima u poslednjih nekoliko meseci, odnos se dodatno povećao sa 33,6% u prvoj polovini 2024. na 34,8% u prvoj polovini 2025. što ukazuje na kontinuiranu otpornost čak i kada su uzastopna smanjenja ukupne proizvodnje stvorila dodatne pritiske.
Ujedinjeno Kraljevstvo je ostalo najveće tržište trećih zemalja za automobile proizvedene u EU, sa 651.104 jedinice u prvoj polovini 2025. godine, a slede Sjedinjene Američke Države (381.366 jedinica) i Turska (237.651 jedinica). Dok je prodaja automobila proizvedenih u EU u Kini nastavila silazni trend, smanjivši se na 116.084 jedinice. Ovo tržište je ostalo važan prodajni put za proizvođače iz EU, uprkos sve većoj domaćoj konkurenciji kineskih proizvođača automobila. U međuvremenu, prodaja u Japanu (83.661 jedinica) i zemljama EFTA (129.815 jedinica) pokazala je relativnu stabilnost, što odražava zrelije, ali stabilnije tržišne uslove. Ostala tržištasu doživela značajan pad poslednjih godina, a njihova zbirna prodaja automobila proizvedenih u EU pala je na 505.497 jedinica u prvoj polovini 2025.
Sve u svemu, podaci potvrđuju ključnu važnost održavanja diverzifikovanih izvoznih destinacija.
Iako rast na ključnim tržištima trećih zemalja ostaje neujednačen, sposobnost proizvođača automobila iz EU da usmere više od jedne trećine proizvodnje u inostranstvo pokazuje i njihovu otpornost i njihov kapacitet u uslovima promenljivih tržišnih uslova.
BROJKE – PROIZVODNJA NOVIH PUTNIČKIH AUTOMOBILA U SVETU – H1 2025
EVROPA: 7.416.795
EU: 5.971.493
Turska: 455.348
UK: 382.139
Rusija: 341.658
Ostali Evropa: 265.650
Nemačka: 2.100.757
Španija: 934.414
Češka: 732.633
Slovačka: 569.847
Francuska: 497.576
Italija: 136.229
Mađarska: 218.823
Rumunija: 235.561
Belgija: 99.521
Švedska: 135.348
SEVERNA AMERIKA: 5.660.431
SAD: 3.648.403
JUŽNA AMERIKA: 1.029.028
Brazil: 902.881
AZIJA: 22.642.746
Kina: 12.973.189
Japan: 3.562.881
Indija: 2.629.991
Južna Koreja: 1.950.016
Indonezija: 473.321
Tajland: 351.761
Ostali Azija: 701.587
Bliski istok/ Afrika: 887.709
Iran: 457.646
Maroko: 242.047
Ostali: 188.106
SVET UKUPNO: 37.646.799
U sledećem nastavku analiza za laka komercijalna vozila (kategorija N1).
Izvor: ACEA / Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova
Foto: AI