
Kako navodi portal Motor1, u prvoj polovini 2025. godine globalna prodaja automobila je porasla u poređenju sa istim periodom 2024. godine. 34 analizirane kompanije prodale su 37,6 miliona jedinica, što predstavlja rast od 3 procenta. Ovaj rast su pokrenuli Toyota, BYD i Geely, koji su nadoknadili pad prodaje Stellantisa i Tesle.
Međutim, uprkos većem obimu prodaje, ukupni prihodi su pali za 2 procenta u odnosu na isti period prošle godine. Kao rezultat toga, prosečna cena po jedinici pala je sa 38.084 dolara na 36.074 dolara.
Iako većina kineskih proizvođača nije bila uključena u analizu, tekući rat cenama u Kini pomaže u objašnjenju pada prosečnih cena. BYD i Geely su povećali svoje obime prodaje za 33 odnosno 47 procenta, ali su prihodi BYD-a porasli za samo 14 procenata, a za Geely su ostali nepromenjeni. BYD je rangiran kao šesti najveći svetski proizvođač automobila po obimu u prvoj polovini 2025. godine.
Još više zabrinjava nagli pad profitabilnosti. Kombinacija faktora - uključujući tekući rat cenama u Kini, stagnirajuću globalnu potražnju, rastuće troškove u Evropi, poremećaje u trgovini i neizvesnost koja proizilazi iz tarifa koje je uveo američki predsednik Donald Tramp - značajno je uticala na industriju.
Operativni profit (bruto profit minus troškovi prodaje i administrativni troškovi) opao je za 23 procenta, na 122,2 milijarde dolara. Među glavnim proizvođačima, najveće padove zabeležili su Stellantis i Nissan, a zatim slede Mercedes, Ford, Tesla, Volkswagen, BMW, Honda i Kia.
Još dramatičniji je bio pad neto profita, koji je pao na 26,6 milijardi dolara - pad od 69 procenata u poređenju sa 2024. godinom. Kao rezultat toga, prosečna neto marža je pala sa 6,1 procenta na samo 2,0 procenta u jednoj godini. Ovaj nagli pad odražava širu klimu neizvesnosti koja pogađa i zapadne i kineske proizvođače automobila.
Bez fleksibilnije regulacije u Evropi, jasnijih trgovinskih politika u SAD i okončanja cenovnog rata u Kini, prognoze ostaju veoma neizvesne. Samo tri proizvođača su uspela da povećaju svoj neto profit: Suzuki (+9%), Ferrari (+9%) i BYD (+2%).
Prvih 5 po neto marži u prvoj polovini 2025. godine:
Ferrari: 23,4%
Suzuki: 9,1%
Kia: 8,1%
Hyundai: 7,2%
GWM: 6,9%
Ukupno (34 analizirana proizvođača): 2%
Najprofitabilniji proizvođači automobila po prodatoj jedinici:
Ferrari: 138.764 dolara
Jaguar Land Rover: 6.022 dolara
Porsche: 5.762 dolara
Mercedes grupa: 2.933 dolara
BMW grupa: 2.384 dolara
Ukupno (34 proizvođača): 706 dolara
Priredio: Ivan Mitić – Autoblog.rs