home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Audi fabrika
 
Kriza u snabdevanju čipovima, koja je poslednjih godina nekoliko puta snažno pogađala svetsku autoindustriju, pokazuje prve znakove smirivanja. Nakon višemesečnih napetosti između Pekinga i Brisela, kineske vlasti su ukinule zabranu izvoza čipova holandskog proizvođača Nexperia, što znači da se ključne komponente ponovo mogu isporučivati evropskim proizvođačima automobila.

Nemački dobavljač Aumovio, koji sarađuje s markama poput BMW-a, Volkswagena i Stellantisa, potvrdio je za Bloomberg da je dobio zvaničnu dozvolu za nastavak izvoza. "Ove nedelje smo ponovo počeli da šaljemo Nexperijine čipove iz Kine u Evropu", izjavio je direktor Philipp von Hirschheydt, dodavši da su isporuke već krenule prema skladištima u Mađarskoj, odakle se delovi distribuiraju u evropske fabrike.

Podsetimo, Kina je u oktobru uvela zabranu izvoza čipova iz Nexperijinih kineskih pogona kao odgovor na odluku holandske vlade da stavi tu kompaniju pod nadzor. Holandske vlasti su strahovale da bi kineski vlasnik, kompanija Wingtech, mogao da prenese ključne tehnologije i proizvodne kapacitete iz Evrope u Aziju. Kao mera zaštite, holandsko ministarstvo privrede je privremeno ograničilo transfer osetljive tehnologije i finansija unutar grupe, podseća Jutarnji.hr.

Zabrana iz Pekinga je gotovo paralizovala evropske proizvođače automobila, jer se Nexperijini čipovi koriste u senzorima, sistemima za pomoć vozaču i elektronskim kontrolama kočenja. Aumovio je tada upozorio da bi "svako novo odlaganje isporuka moglo da izazove zatvaranje proizvodnih linija u više fabrika automobila u Nemačkoj i Mađarskoj".

Prema informacijama i Bloomberga i Reutersa, preokret je usledio nakon "intenzivnih pregovora" između kineskih i holandskih zvaničnika. Privremeni holandski ministar privrede Vincent Karremans je potvrdio da su razgovori s kineskom stranom bili konstruktivni te da će čipovi "u roku od nekoliko dana ponovo stizati kupcima u Evropi". Ipak, nije želeo da otkrije koje je tačno ustupke Holandija morala da napravi da bi postigla dogovor. Prema diplomatskim izvorima, moguće je da su neke prethodno uvedene restrikcije Nexperiji delimično povučene, a finansijski sporovi s kineskim partnerima rešeni.

Za evropske proizvođače automobila ovo je dobra vest nakon nekoliko godina koje su obeležili poremećaji u snabdevanju i rast cena komponenti jer ne bi trebalo doći do još jednog zastoja proizvodnje zbog čipova. Ipak, stručnjaci upozoravaju da ovaj slučaj pokazuje koliko je evropska industrija zavisna o kineskim lancima snabdevanja. Dok se politički odnosi zaoštravaju, automobilski sektor ostaje veoma ranjiv na svaku geopolitičku napetost.

Izvor: Jutarnji.hr / Bloomberg / Reuters

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Audi



čitanja : 76



Komentari