
Da li svaki motor treba zagrejati na radnu temperaturu?
Mnogi proizvođači automobila tvrde da motor sa unutrašnjim sagorevanjem više ne treba zagrevati na radnu temperaturu. Ovu tvrdnju opravdavaju visokim proizvodnim standardima po kojima se motori proizvode i izborom materijala. Ali ako želite da dugo uživate u svom vozilu, ne bi trebalo da ih slušate, prema nemačkom časopisu Autobild.
Svaki motor treba zagrejati, kažu, kako bi se minimiziralo habanje. Hladno motorno ulje je obično mnogo gušće i viskoznije od motornog ulja koje je na radnoj temperaturi. Tokom hladnog (starta), potrebno je više vremena da se ulje pumpa do ležajeva i mesta za podmazivanje motora i turbopunjača. Ako odmah nakon starta ubrzate, rizikujete nedovoljno podmazivanje važnih delova, a zatim veće habanje i, u najgorem slučaju, čak i oštećenje motora. Naravno, ovo se odnosi i na hladne startove leti, ali još više na zimskim temperaturama, prenosi HAK Revija.
Šta uraditi?
Prvo pokrenite motor, a zatim zavežite pojas. Svako ko se pridržava ovog malog pravila čini mnogo dobra motoru. Međutim, čak i ako je ulje stiglo do svih važnih tačaka podmazivanja u motoru ili u turbopunjaču, motor ne treba odmah stavljati u gas. Motor sa unutrašnjim sagorevanjem sastoji se od više od 1.000 delova napravljenih od različitih materijala. To znači da se komponente šire različitim brzinama dok se zagrevaju. Na primer, klipovi se veoma brzo zagrevaju zbog sagorevanja koje se odvija u cilindru, što uzrokuje njihovo brže širenje. Zidovima cilindra, koji su deo bloka motora, potrebno je više vremena da to urade. Zazor, odnosno rastojanje između klipova i zidova cilindra, postaje premalo, što znači dodatno habanje.
Glava cilindra je takođe često napravljena od drugog materijala od bloka motora. Ako se komponente ne šire ravnomerno, može doći do curenja u blizini zaptivke glave cilindra. Pukotine usled naprezanja mogu se pojaviti i u glavi cilindra. Dok motor ne dostigne radnu temperaturu, obrtaji bi trebalo da ostanu u donjoj trećini opsega obrtaja. Preporučuje se da se ne daje pun gas. Međutim, zagrevanje nije dobro ako je automobil u stanju mirovanja. Tada se sve komponente ne mogu zagrejati tako brzo i efikasno kao što bi trebalo. Zato, samo napred, ali nemojte forsirati motor dok se ne zagreje.
Izvor: Danas.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Volkswagen