
Nova pravila stupaju na snagu 2026, a cilj je da učine automobilsko tržište održivijim. Nova EU uredba o otpadnim vozilima predviđa da se prilikom prodaje polovnog automobila mora dokazati da se vozilo ne smatra otpadnim vozilom (End-of-Life Vehicle – ELV), piše elektroauto-news.net.
Predviđena dva načina dokazivanja
Taj dokaz se može pribaviti na dva načina. Prvi je obavljanje tehničkog pregleda (TÜV), pri čemu se dobija važeća potvrda o tehničkoj ispravnosti vozila. Druga mogućnost je procena stanja vozila od strane nezavisnog sudskog veštaka za motorna vozila, prenosi Fenix magazin.
Bez jednog od tih dokumenata od 2026. više neće biti moguće prepisati vozilo, odjaviti ga ili izvesti u inostranstvo. Pravilo se odnosi na prodaju putem digitalnih platformi ili preko ovlašćenih trgovaca, dok su privatne prodaje za sada izuzete od te obaveze.
Cilj nove uredbe
Evropska unija ovom uredbom želi da uspostavi kružnu ekonomiju vozila. Vredne sirovine poput litijuma, nikla i kobalta trebalo bi da se efkasinije recikliaju da bi se smanjila zavisnost o ograničenim resursima. Uredba je usklađena s EU uredbom o baterijama, koja od 2027. uvodi obavezne kvote recikliranja kritičnih sirovina.
Deo nove regulative je i tzv. Digitalni pasoš kružnosti vozila (Digital Circularity Vehicle Pass – CVP), koja će omogućiti praćenje porekla i upotrebe materijala u vozilu. Cilj je obezbediti da vredne sirovine na kraju životnog veka vozila završe u ovlašćenim centrima za zbrinjavanje.
Kritike nove regulative
Planirane promene nailaze na snažan otpor. Bavarski ministar saobraćaja Kristijan Bernrajter kritikuje obavezu dokazivanja kao nepotrebnu i birokratsku:
„Nova pravila donose dodatne troškove građanima i institucijama, bez stvarne dodane vrednosti.“
ADAC takođe smatra da bi privatni vlasnici trebalo da zadrže pravo da samostalno odlučuju o sudbini svog vozila.
Savez nemačkih osiguranika (GDV) upozorava da bi osiguravajuća društva ubuduće trebalo da učestvuju u proceni otpadnih vozila, što smatraju neprikladnim jer to nije deo njihove osnovne delatnosti i dodatno bi zakomplikovalo procese.
Sprovođenje izaziva nezadovoljstvo
Nova EU uredba nesumnjivo ima dobru nameru – održiva kružna ekonomija je neophodna zbog ograničenih resursa. Ipak, način provođenja izaziva nezadovoljstvo i mogao bi značajno da promeni tržište polovnih automobila. Za potrošače to znači više administracije i veće troškove, što bi mnoge moglo odvratiti od prodaje vozila. Nezavisne novine
Izvor: Capital.ba
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Volkswagen