
Evropska unija sprema osveženje za svoje električne automobile. Zvanično se zovu "Small Affordable Cars" - mali pristupačni automobili.
Iako smo poslednjih meseci gledali prema japanskoj formuli uspeha, istina je da mali i pristupačniji automobili već dugo postoje u Evropi. Brisel želi pomoći domaćim proizvođačima da se izbore sa azijskom konkurencijom i odbacuje prvobitni plan minijaturnih automobila po uzoru na japanski kei format.
Većina nas je mislila da će ovi mali električni automobili ličiti na japanske kei modele – male i kutijaste, ali jeftine gradske šminkere. Ispostavilo se da je stvarnost sasvim drugačija, i to u pozitivnom smislu.
Nova kategorija 'M1E' uključuje električna vozila do 4,2 metra dužine. To praktično znači da već dobro poznajemo slične modele kao što su Fiat Grande Panda, Citroen e-C3, Renault 5, Opel Corsa ili Peugeot 208 koji spadaju u ovu grupu. Takođe i budući modeli poput Škode Epiq ili Volkswagena ID.Polo, najavljeni za 2026. godinu spadaju u ovu kategoriju.

Evropski proizvođači već ulažu milijarde u ove kompaktne električne modele. Tražiti od njih da kreću iz početka bio bi ekonomski suicid. Zato je EU pristala na ovaj format, jer će proizvođači dobijati takozvane "superpoene" za svaki prodati E-Car. Znači, jedan prodati automobil računa se kao 1,3 prodatih vozila kada se mere ukupne emisije CO2. To je značajna olakšica.
Zahvaljujući ovom sistemu, proizvođači mogu lakše da balansiraju između električnih i tradicionalnih vozila. Prodaja E-Car automobila im omogućava da zadrže u ponudi i sportske modele sa motorima SUS, što će obradovati ljubitelje brzine.
Osim povoljnijih cena, vlasnici E-Car vozila mogli bi da računaju na: poreske olakšice, jeftinije ili besplatno parkiranje, slobodan ulazak u zone ograničenog saobraćaja u gradskim centrima.
Proizvođači sada čekaju finalni dokument - izmene Evropske regulative 2018/858. Nakon toga sledi glasanje u Evropskom parlamentu. Dobra vest je da će pravila važiti narednih 10 godina bez promena, što znači stabilnost za industriju i kupce.
Izvor: Klix.ba / Autocar.co.uk
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Škoda / Volkswagen