
U slučaju električnih automobila potrebno je napredno reprogramiranje zamenjenih modula, ali to sve više važi i za automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. A u nekim slučajevima to dostiže apsurd, gde čak i zamena kočionih pločica zahteva pristup ovlašćenom servisu koji ima pristup neophodnom softveru.
Čini se da BMW ima planove da ove prepreke podigne na novi nivo da bi onemogućio servisiranje u privatnim servisima. Bavarski inženjeri su patentirali šrafove koji će popravke van službenih servisa učiniti gotovo nemogućim.

Novi šrafovi imaju glave napravljene tako da repliciraju BMW amblem, čak imaju i slova BMW napisana na njima. Veliki problem je što metoda spajanja odvijača ili ključa s glavom ovog šrafa ima suprotno podignute zube koji se uklapaju u dva otvora koja je ostavio oblik BMW amblema. To znači da se ovi šrafovi više neće moći da se odvrnu ili zategnu običnim alatima, već će zahtevati posebne alate.
Proizvodnja ovih i drugih sličnih šrafova biće zaštićena pravima intelektualnog vlasništva, zagarantovanim njihovim patentiranjem. Dakle, nezavisne radionice neće moći jednostavno da kupe BMW odvijače u bilo kojoj radnji, jer će ovi alati verovatno u početku biti ograničeni na ovlašćene servise, a kasnije će ih možda prodavati ili licencirati samo proizvođač.
BMW jasno navodi da je dizajn namenjen da improvizirane operacije učini nemogućim, da bi se sprečila "neovlašćena manipulacija" ključnim modulima i elementima na budućim automobilima.
Naravno, patentiranje uključuje mnoge varijacije u veličini ovih šrafova, pa čak i njihovoj geometriji, radi tačne adaptacije, koja bi im omogućila upotrebu na predviđenim mestima. Međutim, u svim slučajevima, opšti princip glave šrafa ostaće isti, iako će očigledno biti više različitih veličina i prečnika. Međutim, to će značiti da će morati da postoji najmanje 4-5 varijacija "odvijača" koje se mogu primeniti zavisno o veličini šrafa, i, za razliku od klasičnih odvijača, ovde se ne radi samo o poravnanju po sredini, već i o savršenom pristajanju u prečniku.

Patentni dokumenti kažu da su novi šrafovi testirani da ispravno rade s moment ključevima, a nova konstrukcija im takođe omogućava pravilnu raspodelu obrtnog momenta. Navodno, BMW pominje da namerava u početku da koristi nove šrafove u unutrašnjosti, kako na elektronskim modulima, multimediji i instrument tabli, tako i na nosačima sedišta, gde se pri detaljnijem pregledu mogu videti. Iz BMW-a kažu da bi na ovaj način izgled ukazivao i na pažnju posvećenu detaljima. Ali glavni problem ovde je eliminisanje pristupa trećih strana.
Kućne popravke postaće gotovo nemoguće, kao i popravke u nezavisnim radnjama, osim ako neki mehaničar specijalizovan za BMW insistira na kupovini svih ovih setova alata. Ali onda vam trebaju i novi zamenski šrafovi. Jednostavno, jedini cilj je dovesti vlasnike automobila u ovlašćeni servis.
Izvor: Klix.ba
Foto: BMW