home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Fiat Kragujevac
 
Posle više meseci provedenih oko 1.600 kilometara daleko od kuće, kako bi pomogli industrijski start proizvodnje modela Fiat Grande Panda, deo italijanskih radnika kompanije Stellantis počinje povratak iz Srbije u Italiju. Misija u Kragujevcu, koju su prihvatili kako bi izbegli prinudni skraćeni rad i obezbedili punu platu, za neke se polako privodi kraju.

Prema pisanju lista Milano Finanza, više italijanskih radnika koji su bili angažovani u pogonu u Kragujevcu već je započelo povratak u Italiju. Cilj nije nužno povratak na matične lokacije, već premeštaj u Mirafiori u Torinu, istorijski industrijski centar grupe. Od početka januara značajna grupa zaposlenih, posebno iz fabrike u Kasinu, napušta Srbiju i seli se u Pijemont.

Ovaj povratak dolazi u trenutku kada je Stellantis ponovo potvrdio strateški značaj Mirafiorija, koji bi trebalo da ima ključnu ulogu u industrijskom oporavku Italije zahvaljujući novom modelu Fiat 500 hybrid.

Tokom 2025. godine gotovo 200 italijanskih radnika iz više pogona grupe Melfi, Pomiljano, Atessa i Kasino prihvatilo je da privremeno radi u Srbiji. Odluka je bila dobrovoljna, ali u velikoj meri uslovljena situacijom u Italiji, gde su česti periodi skraćenog radnog vremena.

U Kragujevcu su radnici angažovani kako bi se ubrzao start proizvodnje modela Fiat Grande Panda, strateškog automobila koji se sklapa u Istočnoj Evropi radi nižih proizvodnih troškova. Zahvaljujući prekovremenom radu, neki od njih su uspevali da zarade i više od 2.000 evra mesečno, ali po cenu dugog razdvajanja od porodice i zahtevne svakodnevice daleko od kuće.

Razlog zbog kog se deo radnika sada vraća iz Srbije jeste promena perspektive u Italiji. Stellantis ozbiljno računa na Mirafiori, sa planom da do 2026. godine proizvodi oko 100.000 hibridnih Fiat 500 godišnje. Nakon predserijske faze, u kojoj bi do kraja 2025. trebalo da bude proizvedeno oko 6.000 vozila, proizvodnja u Torinu trebalo bi brzo da se intenzivira. Ova dinamika privlači ne samo radnike koji se vraćaju iz Srbije, već i zaposlene iz drugih italijanskih fabrika. Od Melfija do Termolija, gde je projekat gigafabrike obustavljen, mnogi radnici su spremni da se privremeno presele u Torino, videći u hibridnom Fiat 500 stabilniju i dugoročniju priliku.

Početak povratka italijanskih radnika ne znači usporavanje aktivnosti u Srbiji. Fabrika u Kragujevcu trenutno radi punim kapacitetom na modelu Grande Panda, u tri smene. Od 2026. godine obim posla bi trebalo dodatno da poraste sa početkom sklapanja modela Citroën e-C3, čija se godišnja proizvodnja procenjuje na oko 40.000 vozila.

Stellantis i dalje računa na međunarodnu radnu snagu kako bi održao planirane proizvodne nivoe. Zbog nedostatka lokalnih kandidata, čije su plate oko 600 evra mesečno, kompanija je angažovala radnike iz Maroka, Alžira, Nepala i drugih azijskih zemalja. Iako ovakav model funkcioniše na papiru, sve češće otvara i socijalna pitanja.

Izvor: Blic.rs

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Stellantis



čitanja : 56



Komentari