home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Ekran
 
Dodirni ekrani su poslednjih godina postali centralni element unutrašnjosti automobila. Od multimedije i navigacije do klime i sigurnosnih postavki, sve češće se seli u digitalne menije. Proizvođači takav pristup rado predstavljaju kao tehnološki napredak, ali novo istraživanje pokazuje da cena tog trenda može da bude bezbednost.

Kako prenosi Jutarnji.hr, studiju su sproveli University of Washington i Toyota Research Institute, a rezultati su objavljeni u naučnom časopisu posvećenom korisničkim interfejsima. Istraživači su želeli da kvantifikuju ono što vozači već dugo instinktivno osećaju, da korišćenje dodirnog ekrana tokom vožnje ozbiljno narušava sposobnost upravljanja vozilom.

U istraživanju je učestvovalo 16 ispitanika koji su vozili u visoko realističnom simulatoru, dok su istovremeno morali da obavljaju uobičajene zadatke preko centralnog ekrana, poput promene muzike, upravljanja porukama ili podešavanja postavki. Naučnici su pritom pratili pokrete očiju i ruku, širenje zenica i promene na koži povezane sa stresom i mentalnim opterećenjem.

Rezultati su bili veoma jasni. Čim se pažnja prebaci na ekran, preciznost i brzina rukovanja vozilom padaju za više od 50 posto, dok istovremeno kvalitet vožnje osetno slabi. Odstupanja od kolovozne trake su se povećala za više od 40 posto, a reakcije vozača su postale sporije i nesigurnije. Reč je, važno je naglasiti, o osnovnim funkcijama koje proizvođači očekuju da će se koristiti tokom vožnje, a ne o ekstremnim distrakcijama poput kucanja poruka.

Ključni problem nije samo u tome što ekran traži pogled, nego i u kognitivnom opterećenju. Radnje koje su se nekad obavljale "napamet", jednim okretom dugmeta, danas zahtevaju vizuelnu proveru, čitanje menija i donošenje odluka. Oči, ruke i mozak su istovremeno preopterećeni.

Istraživači ne zazivaju potpuni povratak analognim komandama, svesni da su ekrani jeftini, fleksibilni i privlačni proizvođačima. Umesto toga, predlažu konkretnija rešenja i stavljanje često korišćenih funkcija na jasno dostupno mesto na ekranu, veće i jasnije virtuelne tipke te sistem koji prepoznaju visoko mentalno opterećenje vozača i privremeno ograničavaju sporedne funkcije.

Izvor: Jutarnji.hr

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Mercedes



čitanja : 107



Komentari