
Kako prenosi Jutarnji.hr, studiju su sproveli University of Washington i Toyota Research Institute, a rezultati su objavljeni u naučnom časopisu posvećenom korisničkim interfejsima. Istraživači su želeli da kvantifikuju ono što vozači već dugo instinktivno osećaju, da korišćenje dodirnog ekrana tokom vožnje ozbiljno narušava sposobnost upravljanja vozilom.
U istraživanju je učestvovalo 16 ispitanika koji su vozili u visoko realističnom simulatoru, dok su istovremeno morali da obavljaju uobičajene zadatke preko centralnog ekrana, poput promene muzike, upravljanja porukama ili podešavanja postavki. Naučnici su pritom pratili pokrete očiju i ruku, širenje zenica i promene na koži povezane sa stresom i mentalnim opterećenjem.
Rezultati su bili veoma jasni. Čim se pažnja prebaci na ekran, preciznost i brzina rukovanja vozilom padaju za više od 50 posto, dok istovremeno kvalitet vožnje osetno slabi. Odstupanja od kolovozne trake su se povećala za više od 40 posto, a reakcije vozača su postale sporije i nesigurnije. Reč je, važno je naglasiti, o osnovnim funkcijama koje proizvođači očekuju da će se koristiti tokom vožnje, a ne o ekstremnim distrakcijama poput kucanja poruka.
Ključni problem nije samo u tome što ekran traži pogled, nego i u kognitivnom opterećenju. Radnje koje su se nekad obavljale "napamet", jednim okretom dugmeta, danas zahtevaju vizuelnu proveru, čitanje menija i donošenje odluka. Oči, ruke i mozak su istovremeno preopterećeni.
Istraživači ne zazivaju potpuni povratak analognim komandama, svesni da su ekrani jeftini, fleksibilni i privlačni proizvođačima. Umesto toga, predlažu konkretnija rešenja i stavljanje često korišćenih funkcija na jasno dostupno mesto na ekranu, veće i jasnije virtuelne tipke te sistem koji prepoznaju visoko mentalno opterećenje vozača i privremeno ograničavaju sporedne funkcije.
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Mercedes