
Foto: Screenshot/Kokkolan Autohuolto
Finski taksista je doživeo, blago rečeno, neprijatno iznenađenje kada je saznao koliko bi koštala nova baterija za njegov električni Mercedes EQB. Cena od 90.000 evra je gotovo dvostruko veća od vrednosti celog vozila kada je bilo novo.
Električni Mercedes EQB, koji je vozio kao taksi poslednje tri godine, prešao je impresivnih 286.800 kilometara. Za klasične Mercedesove dizelske taksije to bi predstavljalo tek četvrtinu očekivanog životnog veka. Međutim, na kontrolnoj tabli vozila se pojavila alarmantna poruka da baterija zahteva hitnu intervenciju, naravno u specijalizovanom servisu, inače vozilo neće moći da se pokrene nakon još 1.900 kilometara.
Jessea Haapale, renomirani finski stručnjak za električna vozila, izvršio je detaljnu dijagnostiku baterije. Skeniranje je pokazalo da većina ćelija ima normalan napon od oko 3,41 V, ali jedna ćelija je bila značajno slabija sa samo 3,016 V. Ta jedna oštećena ćelija, od najmanje 100 njih u bateriji, bila je dovoljna da onemogući normalno funkcionisanje celog vozila.
Idealna popravka, prema preporukama proizvođača, bila bi zamena kompletne baterije. Problem? Zvanični Mercedes servis ponudio je cenu od gotovo 90.000 evra za novu bateriju. Poređenja radi, osnovne verzije EQB modela u Finskoj koštale su oko 52.000 evra bez opcija.
Mercedes je 2025. godine obustavio proizvodnju modela EQA i EQB. Kada se proizvodnja zaustavi, baterije se više ne proizvode u velikim serijama, što dramatično podiže cenu po jedinici. Preostale zalihe se verovatno čuvaju za slučajeve pod garancijom, a nova proizvodnja se odvija u malim količinama sa enormno visokim troškovima.
Za vozilo sa skoro 300.000 kilometara, takva popravka jednostavno nema smisla. Taksista je ostao bez garancije i suočio se sa finansijskim šokom - kako može jedna komponenta da košta duplo više od celog automobila? Kako mali biznismen može da preživi takav udarac?
Jedino logično rešenje bila je ugradnja i zamena oštećenog modula polovne baterije u dobrom stanju, ali problem je što nema dostupnih EQB-ova u Finskoj i susednim zemljama odakle bi se mogao uzeti taj modul. Na kraju je zamenjena cela baterija što je mehaničar uspešno izveo, iako je jedva našao ispravnu polovnu bateriju. Vozilo bi sada trebalo da služi još dve do tri godine bez problema.

Ova situacija otkriva dve činjenice. Prva, da ovo može biti izuzetak i da električni EQB kod drugih vlasnika ne naiđe na sličan problem, jer ne eksploatišu vozilo u ovolikoj meri. Druga se tiče važnog problema sa električnim vozilima. Čim model nestane iz proizvodnje, troškovi rezervnih delova u ovlašćenim servisima mogu da postanu astronomski, dok specijalizovani servisi za baterijska vozila otklanjaju takve kvarove za mnogo manje novca. To predstavlja značajan rizik za profesionalne korisnike i male biznise koji zavise od pouzdanosti i predvidljivih troškova održavanja svojih vozila, koji su nekad u prošlosti bili značajno manji.
Izvor: Klix.ba