30 godina Opel MAXX Concepta

Dizajn MAXX-a je učinio realnim ono što se ranije činilo nedostižnim – automobil čiji prostor, oprema i izgled mogu biti prilagođeni tačno individualnim zahtevima i ukusu. I to je takođe moglo da se prilagodi različitim potrebama vlasnika tokom vremena. Sa MAXX-om, kompanija iz Riselshajma je pokazala viziju budućnosti za mogući ulazak u Opel svet pre 30 godina – sve ukrašeno drugim inovativnim rešenjima i visoko efikasnim konceptom pogona.
Danas je ulazak u Opelov svet mali, upravljiv i automobil bez emisija na lokalnom nivou. Najbolja stvar u tome: U Nemačkoj, potpuno električni Opel Rocks mogu da voze mladi od 15 i više godina. Kao rezultat toga, mladi vozači sada mogu da budu mobilni na četiri točka čak i ranije nego što su inženjeri mogli sanjali na premijeri MAXX-a pre 30 godina. Koliko su individualna mobilnost i fleksibilnost mogući u malom prostoru, međutim, pokazali su dizajneri MAXX-a još 1995. godine.

"Ljudi imaju različite stilove života, ukuse i potrebe. Konvencionalni automobili ne mogu da idu u korak, njihova raznovrsnost dostiže svoje granice. Ali MAXX pokazuje izlaz iz ovog ograničenja", najavio je Opel na svetskoj premijeri potpuno novog koncepta automobila na Salonu automobila u Ženevi 1995. I zaista, maksimalna fleksibilnost i varijabilnost su osnovne kompetencije budućeg saobraćaja.
Da bi ovo postigli, Opelovi inženjeri i dizajneri su otvorili potpuno novi teren u dizajnu i razvoju MAXX-a. Na primer, spoljašnji deo tela nije napravljen od presovanog čeličnog lima, već uglavnom od ekstrudiranih aluminijumskih profila u modularnom dizajnu. Različiti delovi su zavareni zajedno da bi formirali ćeliju, delimično izloženi i ugrađeni u spoljašnje i unutrašnje konstrukcije – struktura koja je ranije bila poznata iz konstrukcije aviona, ali nešto potpuno novo u automobilskoj proizvodnji i za šta je Opel obezbedio patentna prava.
Ćelija napravljena od ekstrudiranih aluminijumskih profila činila je osnovu za modularni dizajn. Sa dužinom od samo 2,97 metara i širinom i visinom od 1,58 metara, MAXX sa dvoja vrata nudio je mnogo prostora. Ako su kupci želeli da ponesu dosta prtljaga, mogli su da se odluče za MAXX kao dvosed sa zapreminom tovarnog prostora od 500 litara. Čak je bio moguć i transport kabastih predmeta dužine do dva metra. A u slučaju dodatnih putnika, zadnja klupa ugrađena u aluminijumsku strukturu nudi mogućnost za njihov prevoz.
Pored toga, novi dizajn je učinio relativno lakim pravljenje vozila sa različitim međuosovinskim rastojanjem i dužinama od MAXX baze. Kabriolet, pikap, terenski automobil, kombi ili taksi mogu se kreirati na istoj platformi. MAXX – tako je ideja bila – jednostavno je rastao sa različitim zahtevima i kupci su mogli da promene karoseriju i unutrašnjost čak i nakon preuzimanja vozila.
Pored fleksibilnosti, inženjeri su takođe vodili računa o bezbednosti. Pored čvrste aluminijumske strukture, MAXX je već imao vazdušni jastuk za vozača i sistem protiv blokiranja točkova (ABS). Opelovi inženjeri su postavili rezervoar za gorivo između zadnjih točkova radi optimalne bezbednosti, dok je aluminijumska konstrukcija zatvarala zadnji kraj i stvarala deformabilnu strukturu na prednjoj strani. A zahvaljujući upotrebi lakog metala, MAXX je imao samo oko 650 kilograma.

Sama mala težina i ultra-kompaktne dimenzije su obezbedile maksimalnu efikasnost. Ali Opelovi inženjeri nisu bili zadovoljni konvencionalnim rešenjima kada je u pitanju izbor pravog pogona. Samo nekoliko meseci nakon premijere u Ženevi, MAXX je bio na pozornici IAA u Frankfurtu kao prototip spreman za vožnju – na super lakim magnezijumskim točkovima, sa panelima vrata i blatobranima od ugljeničnih vlakana, i sa ekonomičnim trocilindričnim motorom visoke tehnologije.

Najsavremeniji motor od jednog litra u to vreme – prvi trocilindrični motor koji je razvio evropski proizvođač automobila za serijsku proizvodnju – nadmašio je čak i neke četvorocilindrične motore tog vremena u smislu isporuke snage. Ali najupečatljivija stvar je bila niska potrošnja goriva: prema "Euromix" test ciklusu koji je bio aktuelan u to vreme, MAXX je zahtevao samo 3,9 litara benzina na 100 kilometara pri konstantnoj brzini od 90 km/h.
Smeli koncepti koji obezbeđuju fleksibilnu i u isto vreme visoko efikasnu individualnu mobilnost uvek su bili u fokusu Opela. Danas to znači da vozite u potpunosti na električni pogon, a samim tim i lokalno bez emisija. To je upravo ono što Opel Rocks omogućava – čak i za mlade od 15 godina. Inovativno lako motorno vozilo predstavlja ulazak u Opel svet i idealnog pratioca u urbanim sredinama.
Priredio: Ivan Mitić – Autoblog.rs