Škoda Favorit u modernoj formi sa električnim pogonom

Favorit je predstavljen 1987. godine i bio je ključni automobil koji je pomogao proizvođaču automobila iz Mlade Boleslave da se usmeri ka svom modernom identitetu. Uprkos ograničenim resursima i radu iza Gvozdene zavese, inženjeri su uspeli da stvore atraktivan i visokokvalitetan automobil koji je privukao pažnju širom sveta.

Značaj Favorita prepoznaje i dizajner Ljudmil Slavov, koji je, kao deo osvrta na legendarne Škodine modele, stvorio viziju Favorita u sadašnjem stilu brenda.
„Zadatak razvoja modernog automobila sposobnog da se takmiči sa zapadnim modelima u kratkom roku uspešno je izvršio inženjerski tim koji je predvodio gospodin Hrdlička. Čak je i Volkswagen primetio kvalitete Favorita – a ostalo je istorija“, objašnjava Ljudmil, objašnajavaći šta ga je privuklo modelu.
Posvećenost i intenzitet sa kojim je originalni tim radio inspirisali su Ljudmila. „Energija i trud uloženi u projekat podsećaju me na moje univerzitetske dane, kada mi je ponekad bio potreban pravi podsticaj“, osmehuje se dizajner. Zadatak reinterpretacije Favorita u duhu Modern Solid jezika ga je potpuno obuzeo – proveo je oko 120 sati svog ličnog vremena na projektu. „Želeo bih da se zahvalim svojoj supruzi što mi je dala prostor da ovo uradim“, kaže sa zahvalnošću.

Ljudmil je takođe sa poštovanjem pristupio originalnom dizajnu – kreirao ga je legendarni dizajnerski studio Bertone. „Iz današnje perspektive, mislim da je Favorit već bio neka vrsta Modernog Solida. Bio je tehnički i vizuelno jednostavan automobil namenjen široj javnosti“, objašnjava on. Ovaj način razmišljanja se ogledao u njegovim modernim skicama.

Njegov Favorit za 21. vek je čisto, jednostavno vozilo – kompaktno i praktično. Ljudmil je malo proširio originalni koncept u krosover, a ne u čisti hečbek. „Želeo sam da ažuriram originalnu ideju za danas, kada su razni krosoveri popularni - poput Škode Kamiq. Takođe sam zamislio novi Favorit kao električno vozilo, a viša struktura karoserije omogućava bolji položaj baterije u podu“, kaže on.

Redizajniranje oblika Favorita nije bilo lako. „Nisam želeo da koristim trenutne dizajnerske elemente poput Tech-Deck Facea. Ovo je počast Favoritu, pa sam proučavao njegove originalne detalje i pokušao da ih evoluiram i unapredim. Iskreno, pojednostavljivanje već minimalističkih oblika u Modern Solid formu bilo je veoma izazovno“, priznaje on.
Rezultat je impresivan koncept koji zadivljuje posmatrače. Iako Ljudmilove skice sadrže kultne elemente originalnog modela, njegov moderni Favorit ne deluje retro. Njegov prepoznatljiv prednji deo možda se ne poklapa u potpunosti sa današnjim Škodinim licima, ali savršeno oslikava filozofiju Modern Solida.

Put do uspešnog rezultata bio je dug: „Skicirao sam mnoge verzije, tražio idealan oblik maske i farova, isprobavao različite perspektive i mnogo se konsultovao sa kolegama“, kaže Ljudmil. Od početka do kraja, sve je digitalno skicirao na tabletu, jer mu je tako lakše da radi sa proporcijama. „Više gotovo nikada ne koristim olovke — možda samo za prve ideje“, dodaje o svom stilu rada.
Od početka, njegova vizija Favorita, redizajniranog kao krosover, imala je uravnotežene proporcije naglašavajući praktičnost. U određenoj fazi, doveo je svog kolegu Dejvida Stingla da pomogne u prelasku koncepta u sledeću fazu. „Dejvid dizajnira u 3D okruženju za skiciranje, što je bio odličan sledeći korak za dalji razvoj“, objašnjava Ljudmil. „Bazirali smo ga na Ljudmilovim skicama. Moj zadatak je bio da automobilu dam nove volumetrijske proporcije, oblike i elemente dizajna tako da rezultat izgleda gotovo kao gotov proizvod sa modernim čvrstim izrazom“, kaže Dejvid Stingl o razvoju novog Favorita.
Zadržali su dizajn čistim i fokusirali se na to da automobil deluje pristupačno. „To je prijateljski automobil za svakodnevni život – kompaktan, ali ipak praktičan. To je suština Favorita“, kaže Dejvid. „Za mene, Favorit je bio simpatičan automobil gde je sve imalo smisla. Na taj način, bio je jednostavno pametan“, dodaje Ljudmil hvaleći original.

Iako konačni rezultat više liči na vozilo spremno za proizvodnju nego na rane skice, Stingl je dodao mnoge originalne detalje koji ga razlikuju od ranijih faza i uvode zanimljiva funkcionalna rešenja.
„Uzmimo, na primer, vrata – ona su prilično jedinstvena. Imaju zajedničku ručku ugrađenu u karoseriju, podeljenu u sredini, i otvaraju se u suprotnim smerovima. To održava dizajn vizuelno čistim“, opisuje Dejvid. Još jedan neobičan detalj su točkovi: „Njihov oblik je jednostavan, inspirisan načinom na koji skiciramo točkove kada se ne fokusiramo na njihov dizajn“, napominje on.
Jedan od najupečatljivijih elemenata koncepta su njegovi farovi, koji vešto referenciraju na originalni model. Tada je čak i poznati dizajner Bertone imao izazov da integriše osnovne, prethodno razvijene farove koji su se masovno proizvodili u Čehoslovačkoj u to vreme. Uprkos njihovoj veličini, morao je da ih uklopi u svoj dizajnerski jezik. U tom duhu, Ljudmil Slavov je proveo mnogo vremena razmišljajući o tome kako da modernizuje ovaj element.
Rezultat je fascinantno rešenje sa veoma tankim modernim LED svetlima napred i pozadi. Uokvirena su delimično providnim poklopcima koji odgovaraju zapremini svetala originalnog automobila. „Kroz ove poklopce, svetlost može projektovati različite obrasce, koje vlasnik može prilagoditi“, kaže Ljudmil. Prema Stinglovim rečima, poklopci farova bi čak mogli biti i sklopivi: „Prvenstveno vidljivi deo je za dnevna svetla. Kada je potreban klasičan far, poklopac se sklapa“, objašnjava on.
Suptilan moderan dodir osvetljenja je osvetljeni znak u Škodinom logotipu i na prednjem i na zadnjem delu automobila.

Pored „civilne“ verzije, Ljudmil Slavov je takođe kreirao trkački koncept inspirisan reli nasleđem Favorita. Karakterišu ga istaknuti branici, koje je uveo u određenoj fazi razvoja kao referencu na plastične branike originalnog Favorita.
Priredio: Ivan Mitić – Autoblog.rs
Izvor: Škoda