Tržište automobila posle smanjenja carine : tresla se gora...
Preuzeto sa : Politika.rs
Iako je stiglo najavljeno pojevtinjenje automobila, za kupce efekat od nekih šest do sedam procenata nije ono što su očekivali, pa tako ispada da su najviše profitirali oni koji su kupovali uz popuste u novembru i decembru.
Narodski rečeno, tresla se gora, rodio se miš. Tako bismo mogli da ocenimo sva zbivanja na našem automobilskom tržištu izazvana najavom ministra Dinkića o snižavanju carinskih stopa sa 20 na deset odsto primenom Privremenog trgovinskog sporazuma sa EU. Međutim, očekivanja da će od ove godine strani automobili biti znatno jevtiniji nisu se obistinila. Posle skoro jednomesečnog preračunavanja, uvoznici su saopštili nove cenovnike po kojima je ukupno sniženje negde između šest i sedam procenata. Tako je ispalo da su oni koji su se opredelili da kupe nov automobil u novembru i decembru uz ogromne popuste koje su davali uvoznici, napravili dobar posao. Jer, u proseku u tim mesecima u kojima je prodaja prosto desetkovana u očekivanju nižih cena, prosečni iznos popusta skoro svih uvoznika iznosio je između 1.500 i 2.000 evra, a skuplji modeli mogli su da se kupe i po tri, do pet, pa i više hiljada evra jevtinije. Uz to kupci su dobijali i poklone u vidu gratis klima uređaja, aluminijumskih felni, radio CD - a, metalik boje i čega sve ne . Nove cene ne sadrže ni slučajno takvu ponudu dodatne opreme, koja sada ne ulazi u osnovnu cenu.
Očekivali smo i najavljivali da će se ovako nešto dogoditi, rekao je za Politiku Stanko Radić direktor Grand motorsa generalnog uvoznika Forda, Volvoa i Lend rovera. Početkom jeseni svi smo se našli u nezavidnoj situaciji, sa velikim lagerom vozila koje je trebalo prodati da bi se ispunili planovi za 2008. i sačinili novi za 2009. Zbog toga smo i davali ogromne popuste, kod nas u Fordu i do 5.000 evra za luksuzne model sa najvišim nivoom opreme. Sada se situacija izmenila, dolaze novi modeli sa novim cenama, a mesta za neke popuste više nema. Naša zarada je sada, smanjenjem tražnje i krizom na globalnom nivou, više nego prepolovljena ustvari na gubitku smo i mi i kupci, osim onih automobila iz, da tako kažem, domaćeg programa koji će se prodavati bez carine. Ali, tu se za sada radi samo o jednom modelu.
Činjenica da će se domaći automobil (punto) prodavati uz najavljene kreditne pogodnosti dodatno će otežati pozicije uvoznika i prema mišljenju Radića opredeliće kupce stranih vozila na manje modele, a ukupno će smanjiti prodaju na godišnjem nivou. No, sa tim će se, kaže Radić, morati živeti.
Da li će najavljene kreditne pogodnosti za domaći automobil izazvati reakciju velikih kompanija, ili stranih banaka da promene kreditnu politiku na našem tržištu nižim cenama i smanjenim kamatama za kredite tek ostaje da se vidi. Ali treba reći da je svetsko tržište na kome su kamate na kredite za skupa dobra bile izuzetno niske, već reagovalo još nižim kamatama. Doduše, efekat je u ovom trenutku nepoznat. Jer, izvesno je da će mnogi odustati od dosadašnje prakse koju je omogućavao jevtin novac, da kupuju novi automobil svake druge, ili treće godine. Čekaće ishod krize, to je izvesno.
Kod nas, u situaciji kada je prosečna starost vozila koja se kreću našim drumovima po svim pokazateljima oko 14 godina, sve ovo nepovoljno će se odraziti na obnovu voznog parka, a time i na bezbednost u saobraćaju, ali i zaštitu životne sredine. Sve u svemu stigla je teška godina ne samo za proizvođače, već i za kupce…
Autor : Vladimir Dedić
Foto : Ford
Klasicna trgovacka prica Direktora Grand Motorsa
Kao nema vishe popusta, a znamo da cenu ipak odredjuje trziste. Cene vozila ce biti jeftinije u celom svetu ove godine i ne vidim logiku u njegovoj prici da ce cene vozila ostati iste cak i ako prodaja bude prepolovljena. Mislim da ce sam sebe demantovati vec u martu na sajmu automobila, kad budu slicni popusti kao u novembru i decembru 2008.
Potpuno se slažem, prodavci daju tako nepromišljene izjave koje vređaju inteligenciju kupaca koliko nemaju smisla. I ako misle da ove godine ispune planove i ciljeve, bolje da ne razmišljaju o tovu pred božić, nego da poštuju situaciju u svetu kao i u zemlji cele godine.
Cela automobilska industrija je i dospela u ovu krizu zbog alavosti i potpuno neobjašnjivo napumpanih cena. Sada su automobili preskupi čak i za ljude koji solidno zarađuju u razvijenim zapadnim zemljama, a kamoli za nas. Slobodno nek dižu i dalje cene ako žele da na tenane razgledaju svoje automobile u izlogu svoje prodavnice. Ali kad više ne bude bilo od čega da se isplati plata valjda će kući nositi retrovizore i pedale...
Smanjenje cena je jedini realan izlaz iz ove krize. Neko će to shvatiti pre, a neko nikad, tj. kad bankrotira.
Uvek je u prednosti onaj ko u novčaniku ima keš nad onim ko ima auto u izlogu...
Baš je kategoričan g. Radić, svega nekoliko vesti pre ove na blogu je vest da se fiesta sa brdo opreme prodaje za 9500 eura tj. jeftinije nego ikad... Dobro bi bilo da se za početak dogovore sami sa sobom...
Svasta, poprilicno smesna izjava g.Radica. Kaze da za popuste nema vise mesta u njihovoj kalkulaciji, a u BiH focus je vec na akciji i kosta 22.000 KM, sto je cca 11,000 Eura. Dodushe kod njih je od nove godine potpuno ukinuta carina, ali to znaci da je osnovna cena (bez PDV) ovog modela u BiH oko 9250 Eura. Kod nas je cena 13500 sa carinom i PDV-om, sto znaci da je osnovna cena oko 9550 Eura. Znaci ima prostora za snizenje. Nekom se cini da je 300Eura+carina+porez malo, ali to je najjeftiniji model i oni po pravilu imaju najmanje popuste. Uostalom i da je 10 eura jeftiniji to demantuje njegovu prekjucerasnju izjavu da je ford u Srbiji jeftiniji od svih zemalja u okruzenju. Kao da smo u srednjem veku pa ne mozemo da proverimo kolike su cene u ostalim zemljama.
Evo sad i jednog primera koji demantuje g.Radica, a potvrdjuje prvi komentar gosp.Srdjana da ce automobili u celom svetu pojeftiniti, pa moraju i kod nas. Novi model Kie Sportage za 2009 se u V.britaniji prodaje po ceni od 13700funti, a stari za 2008 po ceni od 14600funti. Znaci model za 2009 je jeftiniji 900funti
G. Radic treba da se izvini. Vec ima popusta (za fiestu) a sigurno ce ih biti jos. Pogotovu kad pocne trka sa drugim proizvodjacima za gospodina kupca. To ce da diktiraju bogatiji od nas pa ce i za nas biti koristi. Mada mi se cini da su nasi prodavci naj alaviji u regionu.