Opala prodaja automobila u Srbiji

Uvoznike četvorotočkša uhvatila panika. U julu prodato nešto više od 1.900 vozila. Salonima zapretili katanci
Rezultati julske prodaje novih automobila u Srbiji pokazuju dalji pad i nagoveštavaju još sumorniju jesen, kaže za „Novosti“ Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika automobila i delova.
- U julu je prodato tek nešto više od 1.900 vozila, što je desetak odsto manje od junske prodaje, a u poređenju sa istim mesecima pretkrizne 2008. skoro tri puta manje, kaže Petrović. - Ovakav rezultat ravan je katastrofi i većini dilera sledi neumitno preispitivanje da li u Srbiji vredi uopšte baviti se ovim biznisom. Kada se zna da je „Fijat“ na primer u prvih šest meseci prodao 2.309 vozila, od toga 1.750 modela „500 L“, a očekivali smo bum s obzirom na model, cenu i povoljne kredite, jasno je gde su ostali dileri.

„Škoda“ je u istom periodu prodala svega 1.727 vozila, „Ford“ 1.090...
- Troškovi poslovanja su čak porasli u poslednjih pet godina. Pri tome je 2008. godine u prvih sedam meseci prodato 36.610 vozila a ove, u istom periodu samo 13.607 vozila. Gde je moglo da se uštedi - uštedelo se. Smanjen je i broj radnika, marži kao da nema, a čini se da je sledeće što će nam se desiti biti gašenje brojnih auto-salona - ocenjuje Petrović.
Uvoznici su svojevremeno, da bi ispunili stroge zahteve inostranih principala, morali da izgrade objekte pa su se zadužili kod komercijalnih banaka. Otplata kredita ide sve teže, neki su već „otišli na doboš“, pa se tako dešava da pojedini brendovi ostanu ne samo bez prodajnih salona već i bez ovlašćenih servisa više meseci. Ugrožen je posao nekoliko hiljada radnika kojima preti odlazak na biro za zapošljavanje. Inicijative uvoznika, poput sistema staro za novo, kada bi kupci plaćali porez samo na razliku cene novog i otkupljenog automobila, kod nadležnih, kažu uvoznici, nisu naišle na razumevanje.
- Ima nekih naznaka da se radi na novim propisima o registraciji vozila kako bi se izbegle nelogičnosti da se iznos registracija određuje na osnovu kubikaže vozila - kaže Petrović.
Eko-taksa i računica
- Država nam je nametnula obavezu da plaćamo eko-taksu od 12.000 dinara po toni novog vozila koja ispunjavaju „evro 5“ norme o zagađenju životne sredine istovremeno ne pooštravajući standarde za uvoz polovnih za koje i dalje važi „evro 3“ standard, pa na naše drumove stiže sve više krševa iz Evrope - kaže Petrović.
Računica pokazuje da je uvoznik koji je prodao 1.000 automobila, u proseku teških po 1,1 tonu samo na ime eko-taksi u budžet Srbije morao da uplati 13.200.000 dinara!
Naravno, ta cena se „prevali“ na krajnjeg korisnika kupca, koji sada više ne odlazi u auto-salone ni da gleda vozila.
Preuzeto sa: Novosti.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs
Prodato vise 500L nego svih Skoda zajedno , za 6 meseci!
E to se zove uspeh! :)
@ carobnjak, poređenje Vam nije fer :)), jer se 500L prodaje uz 3.000 evra subvencije. Zamislite da i Škoda ima subvenciju od 3.000 evra (bar na jedan model iz ponude) kakva bi bila njihova prodaja...
Recimo Rapid koji sada košta 9.702 evra minus 3.000 evra = 6.702 evra. Ili recimo Octavia umesto sadašnjih 12.576 bi koštala 9.576 evra. Kakva bi u tom slučaju bila prodaja 500L?
auto
aaa, nema opravdanja!
Inace, Skoda i treba da kosta toliko koliko ste naveli... :)
Komentar se odnosio na one "prognozere" koji su omasili da 500L u Srbiji nece niko kupovati...
Mada je i Fijat prognozirao oko 1000 komada godisnje, ako se dobro secam...
ауто
Стоји констатација али стоји и то да је Фићко бољи, комплетнији, лепши, модернији, оригиналнији и пожељнији аутомобил од ког хоћеш Шкодилака у ценовном рангу и без тих 3 "сома" Маркионеове части.
Уосталом да се упоредити продаја Јетија и 500Л...
Fiatu trziste Srbije nije ni bitno, jer tih 1750 auta 500L sto je prodato ove godine u Srbiji, FAS izbaci za tri dana.
Znaci cisto nam cine uslugu s tim subvencijama i kreditima, a sumnjam da imaju ikakvu zaradu na prodaji, ili je vrlo mala.
Lično ne verujem da postoji ijedan proizvođač koji ima takav luksuz da mu u biznis planu neko tržište ne bude bitno. Svako tržište je bitno. Nego, ajde da uzmemo da su se (neki) dileri konačno opametili, i da su zaradu sveli na egzistencijalni minimum. Ako je to iople tačno, onda izuzetno zabrinjava dalji rapidni pad prodaje u nas. Čak i ja, kao finalni potrošač, ne mogu više da likujem nad sudbinom nezasitih prodavaca, jer je ovo pokazatelj da smo, što bi rekle komšije a.k.a. susjedi, u teškoj banani..
neka propadnu,uzeli su pare tokom ovih godina.Nije sramota zatvoriti ako nema prodaje.Zanima me samo kada sledece godine iskoci ovaj Petrovic sa istom pricom.To znaci samo jedno a to je da laze.Niko ne radi za dz pogotovo ne prodavci kola
Niko nama ne cini uslugu, sve smo mi to platili kao poreski obveznici da bi mogla nekolicina da kupuje 500L... opusteno...
@auto
Da se nudi subvencija za nov auto, ni Skoda ni Fiat se ne bi prodavali tako dobro, kupci bi odmah pohitali po skuplje i kvalitetnije modele i proizvodjace... ;)
Na trzistu Srbije su uz subvencije i najpovoljniji kredit, prodali samo 1750 auta za pola godine. Bilo gde da su otvorili fabriku i ponudili ove uslove, vise bi prodali. Mislim na neke normalne zemlje.
Od poreskih obveznika Srbije Fiat nikakve vajde nema. Autoput do Batocine nije zavrsen, obilaznica oko Kragujevca nije ni zapoceta,kao ni elektrifikacija pruge, pa 500L do Kraljeva jos vuku dizel lokomotive. Iz prve ruke, na tri pruzna prelaza u KGu, vec nekoliko meseci postavljaju signalizaciju i jos nije u funkciji. Sva ulaganja Srbije isplate se posle 100.000 automobila a to ce vec ove godine biti premaseno.
@Orlo
pa mi kao poreski obveznici cemo i dalje placati...
Sustina je da ti kao pojedinac izvuces benefit, tj. da pazaris 500L i ustedis 3000 eura, a gledano na cene konkurncije koje su znatno vise!
Odnosno, kupio ne kupio, placas!
Kamo srece da je samo to problem u drzavi...
A 500L spada u kvalitetna vozila, tu si omasio... :)
Jel ovde neko zaboravio da je ovo jedan od najprodavanijih automobila i da drzava dobija dividende od prodaje???
@carobnjak
Kao prvo siguran sam u to da ni mnogo jace ekonomije poput Poljske, Ceske, Slovenije i Slovacke koje imaju fabrike stranih proizvodjaca ne finansiraju finalan proizvod tih fabrika... zemljiste, umanjenje nekog poreza, ili novac za zaposljavanje novih radnika i da, ali da oni stvaraju nelojalnu konkurenciju na svom trzisty to ne.
500L spada u kvalitetna vozila... ne znam samo po cemu. Ako znas u napred kako ce se pokazati u eksploataciji onda tebi svaka cast.
Pa za te pare pre bih su i30/Ceed mnogo bolja kupovina nego 500L... od opreme, preko motora a sasvim sigurno i kvaliteta...
@B.M.
Nisam ekonomista ali sasvim sam siguran da si odvalio i preziveo da sa zaradom od 100.000 prodatih 500L moze da se povrati novac koji smo ulozili (mislim na drzavu) - od direktnih ulaganje pa do auto-puta Batocina-KG, obilaznice, modernizacije pruga itd...
@ Orlo, pratim posao s Fiatom od pocetka, jer sam iz KG, i to je bilo od velikog znacaja za grad. Uslov za ulaganje drzave je bila proizvodnja u KGu od min. 100.000 auta godisnje, i mogu ti naci link. U tom slucaju se isplati. Zar je neko lud uloziti toliki novac a da fabrika nema proizvodnju i prodaju? Zato smo i dobili novi model za koji je predvidjena prodaja preko 120.000. Nisam ni napisao da se povrati novac posle 100.000 auta, vec da se preko toga ulozeno isplati.
@B.M.
Slazem se ja da ti pratis vise od mene zbivanje s obzirom da si iz KG, ali zarada po jednom prodatom primerku nije velika (skoro je bila vest o tome koliko se zaradjuje po prodatom primerku) i s obzirom da smo manjinski vlasnici sigurno necemo dobiti ceo procenat od zarade, a ta suma cak i kada se doda porez nije velika. Po tvom komentaru se moze zakljuciti kao da je veoma jednostavno uloziti nekoliko stotina miliona eura - mozda i milijardu i posle 100.000 komada sav ulozen novac se vrati - od ulaganja u proizvodnju preko infrastrukture... fabrike rade godinama ako ne i deceniju kako bi krenule same sebe da otplacuju jer sve su to dugorocna ulaganja a ne za godinu dana proizvodnje da se bude na nuli...
Za FAS su Fiat i Srbija uzeli kredit i sigurno ne moze biti otplacen za godinu dana.
Mozda nisam bio jasan, da bi FAS poslovao isplativo, potrebno je min. prodaja 100.000 auta godisnje. Pre toga smo imali 20.000 Punta koje nismo mogli da prodamo. Za sada je dobro, proizvodnja je preko 600 auta dnevno u tri smene, a ni prodaja nije losa. Znaci premasicemo 100.000 i to je uspeh, narocito ako se ima u vidu da je prva godina proizvodnje i mnoge stvari se uhodavaju.
@Orlo
kazes da nije kvalitetan ali treba da sacekamo kako ce se pokazati???
Ne slazem sa da su i30&Ceed bolja kupovina s obzirom na vrlo povoljan kredit za 500L!
To vazi za osnovne verzije...
P.S. smatram da danas u Evropi ne postoji nekvalitetan automobil, od kako se ugasila Zastava i slicni poluproizvodi istocnog bloka...
Bravo, u EU se ne mogu prodavati losi automobili, odnosno oni koji ne zadovolje norme i testove. Zato Kinezi imaju problema s ulaskom na to trziste. Mislim da je i KIA bila odbijena kad se prvi put pojavila.
B.M.
U nedelju sam vozio tim delom puta od Kg-a prema Batocini i dalje i cini mi se da radovi nisu mnogo odmakli u odnosu na pre 7-8 meseci kad sam prolazio istim putem. Moralo bi to mnogo brze.
FYI - U EU možete prodavati do 20.000 komada (čini mi se) kakvog god želite automobila, ukoliko se prodaje kao limitirana serija i to samo x broj godina. Poenta je da se stimuliše napredak (ali takođe da sopstveno tržište štite od kineza, na sličan birokratski način kako su japanci uvoznike zafrkavali decenijama).
Brojevi za isplativost "fabrike" (100.000 godišnje ili šta već) dolaze od "Fijatove" PR službe i kao takvi su površni i pod sumnjom u samom startu.
Bez definicije "kvalitetnog" automobila - da li to bilo odnos dobijenog/ uloženog ili trošak po kilometru ili šta već - koristiti tu floskulu je ravno demagogiji.
Razumem da vas ima koji dižu "Fijat" u nebesima i verujete sve što vam se servira, međutim proveo sam prošli vikend u Kragujevcu i nikada u poslednjih osam godina praznijih restorana a više prostitutki u tom gradu - na *svakom* su ćošku - nisam video.
Ovo inače težeg srca pišem jer sam oduvek taj grad mnogo voleo.
Ali dok se činjenice ne pogledaju u oči, nema napredka.
Recimo, da je narod reagovao na onesposobljavanje "Zastave", koje je trajalo godinama, mogli smo da sačuvamo "Jat" ...
Rade nekoliko dana pa prekinu,i tako godinama. Ove godine bi trebalo da zavrse do Batocine, a iduce do koridora. Cisto sumnjam. Ovo je mozda jedina fabrika automobila na svetu gde izvoz ide vecinom vozom. Kako pruga u KGu nije elektrificirana, dizelka prevozi automobile iz FASa do stanice KG, zatim druga vozi do Kraljeva ili Lapova, gde preuzima treca elektricna do granice, a zatim cetvrta koja vagone vozi dalje..Cekanje na granici je posebna prica.
Није Мрка постигао да ради тај део пута од презаузећа организацијом концерата!
Видећемо чиме ће се Мркијев наследник забављати. Уколико је ожењен а љубавница му анонимна, уколико је већ набавио стан у Бечу и седмоцифрени рачун на неком острву, мож' бити да се уради још који део пута до краја деценије...
@Damko
Mozda nisi obratio paznju ali radi se, pogotovo u poslednje vreme... od izlaza iz Batocine do kamenoloma prakticno imas odradjene obe trake (doduse nisu pustene u saobracaj) pa su pored kamenoloma krenuli da prave nadvoznjak, zatim od kamenoloma do skretanja za ona sela i Enmon imas isto odradjenu drugu traku (takodje nije pustena u saobracaj ali je prosle godine napravljena) a nakon toga su zasli u brdo (onaj uspon sa tri trake) i tu ce uskoro sigurno da krenu sa izradom donjeg stroja puta i sve tako do onog postojeceg dela gde postoje obe trake moto-puta (to je jos dosta ranije odradjeno) pa sve do KG-a... sve je to novo...
P.S. Bio sam u KG u cetvrtak a pre toga pre dva meseca...