home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Preuzeto sa: Brzabrzina.com

Svako ko prati auto industriju detaljno sigurno nije bio iznenađen nedavnom vešću da je Svenska Aeroplan Aktiebolaget, poznatiji kao Saab, bankrotirao.

Na taj način je okončan dvogodišnji napor da se spasi poznati švedski proizvođač vozila koji je osnovan davne 1947. godine. Iako je pronađena grupa kineskih investitora koji su bili spremni da ulože novac u budućnost kompanije, nekadašnji vlasnik kompanije General Motors je stopirao prodaju povodom licenci i mogućeg transfera tehnologije. GM je bio vlasnik Saaba od 1989. do 2010. godine pre nego što je prodat holandskom Spykeru, ali je nastavio da pruža svoju tehnologiju švedskom proizvođaču vozila i posle toga, kao i da proizvodi jedan od modela (9-4X) u svojoj fabrici u Meksiku. Pred vama je istorija Saaba u slikama.

Nakon odluke da se Saab, koji je tada proizvodio samo avione, oproba i u auto-industriji, prvi automobil kompanije je nosio oznaku 92001 (poznatiji kao Ursaab) i predstavljen je publici 1946 godine. Ovaj automobil je bio težak samo 800 kg, imao je prednju vuču i bio dosta aerodinamičan za svoj period.

Prvi serijski model kompanije je bio 92 koji je proizvodio od 1949-1956. Zanimljivo je da je ovaj automobil bio urađen u jednom delu i onda bi se proizvodili otvori za vrata i prozore. 92 je pokretao mali  motor od 764 kubika sa 25KS, a po aerodinamičnosti je bio ispred Ferrarija F40.

Naslednik za 92 je bio 93 koji se proizvodio od 1955-1960. Ovaj automobil je najpoznatiji po svojim reli uspesima i sa pobedama na Finskom i Švedskom reliju. Od 1958-1960 godine 93 je takođe imao i sportsku verziju sa GT750 oznakom koja je imala 57KS i ubrzanje do 100 km/h za 15,2 sekunde.

Godine 1959. u prodaju izlazi i Saab 95 koji je opstao u proizvodnji sve do 1980. godine. 95 je delio bazu sa 93, ali je dolazio samo kao karavan i pikap i mogao je da smesti do sedam odraslih osoba.

Saab 96 je možda najpoznatiji automobil kompanije koji se proizvodio od 1960-1980 godine i postao prvi Saab koji se uspešno izvozio. I ovaj automobil je imao mnogo uspeha u reliju, a proizvedeno je oko 550.000 primeraka. 96 se mogao dobiti i u Sport verziji (841 kubika sa 52KS), a od 1966-1967 i kao sportski Monte Carlo sa Fordovim motorom sa 76KS.

Saab 97, poznatiji kao Sonett, je bio prvi sportski model kompanije koji se proizvodio u tri generacije (1966-1974). Dok je Sonett I bio roadster i imao Saabov trocilindrični motor, Sonett II i III su bili coupe sa Fordovim V4 motorima. Najpopularniji u grupi je bio Sonett III sa ukupnom prodajom od 8.368 primeraka i maksimalnom brzinom od 165 km/h.

Saab 99 se u prodaji pojavio 1968. godine i opstaje sve do 1984. godine. U pitanju je bio prvi veći Saab sa I4 motorima, a najviše pažnje privlači turbo verzija predstavljena 1978. godine (2.0L turbo sa 140KS). I ovi modeli su imali mnogo uspeha u reliju.

Saab 900 se proizvodio od 1978-1998 godine. Bio je zasnovan na 99 i dostupan kao sedan sa svoje i četvoro vrata, hatchback sa troje i četvoro vrata i kabrio.

Kada se pojavio u prodaji 1984. godine, 9000 je bio najveći Saab ikada proizveden. Ovo je takođe bio prvi Saab sa V6 motorom i automatskim menjačem. Saab 9000 je penzionisan na kraju 1997. godine.

9-3 je bio predstavnik Saaba u srednjoj luksuznoj klasi i proizvodio se od 1998. godine do današnjeg dana. Ovo je ujedno najprodavaniji Saab u istoriji Švedske kompanije kao i prvi Saab koji je urađen na bazi nekog drugog automobila (Opel).

U periodu od 2004-2006 godine Saab je prodavao Subaru Imprezu pod oznakom 9-2X i doteranim prednjim delom. Ovaj automobil je bio dostupan samo američkim kupcima. 9-2X je ugašen nakon prestanka saradnje GM-a i Subarua.

9-7X je bio prvi SUV kompanije i delio je bazu sa modelima Chevrolet Trailblazer, Buick Rainier, GMC Envoy i Oldsmobile Bravada. Mehanika kao i motori su takođe bili deljeni sa navedenim modelima, a proizvodio se od 2005-2009 godine. Ovo je ujedno bio prvi serijski Saab sa V8 motorom.

Njegova direktna zamena je bio model 9-4X koji se proizvodio samo 2011. godine. 9-4X je delio bazu sa Cadillacom SRX i pravljen je od strane GM-a u fabrici u Meksiku.

Kada se pojavio u prodaji 1997. godini, 9-5 je bio najveći automobil ikada ponuđen od strane Saaba. Ovaj automobil se proizvodio u dve generacije i po mnogima očekivan kao spasilac švedskog proizvođača vozila.

Poslednji model predstavljen od strane Saaba je bio PhoeniX koncept predstavljen na Salonu u Ženevi 2011. Dizajner Jason Castriota je kao inspiraciju koristio sve modele ikada proizvedene od strane Saaba i trebalo je da predstavlja dizajnersku revoluciju u budućim modelima kompanije.

Autor: Talladega

Slike: Saab



čitanja : 4859



Komentari

RIP SAAB!

kako bih voleo jednog Sonet-a III da posedujem :(

Autor Logan 27 Dec 2011, 10:37

9-4X-po meni najlepši SUV,ali džaba.

Autor milan 27 Dec 2011, 14:53

ZALOSNO

Autor nikola 27 Dec 2011, 15:11

Steta, da su izdrzali jos 2-3 godine do kompletnog obnavljanja i prosirenja game - ne bi bilo prepreka za saab.

Steta, nadam se da ce naci neko resenje (ima neki rok sada kad moze da se pojavi novi kupac).

Autor Damko 27 Dec 2011, 16:41

Za SAAB nije sve gotovo, fabrika je tu, radnici tu, samo se ceka neko sa parama.

Autor krle 27 Dec 2011, 19:14

krle
Kako ce neko da se "pojavi" kada nece da ga prodaju, nego ga namerno guraju u bankrot..

Autor Panchev9 27 Dec 2011, 19:22

@Panchev9
mislis kao nasu Zastavu?

Autor carobnjak 27 Dec 2011, 19:36

nek se pojavi neko ko nije kinez i gm sigurno nece praviti problem oko prodaje

Autor mile antena 27 Dec 2011, 19:40

hoce li izlaziti novi 9-3 ? to bi voleo da vidim :/

Autor miloshVa 27 Dec 2011, 19:53

carobnjak
Fiat&Zastava je vise nego zanimljiv primer, jer je Fiat "zajedno" sa drzavom vlasnik( tj. kupio ?) preduzeca FAS , a koje je izniklo iz preduzeca "Crvena Zastava" koje je ugaseno.. Rebus da ne moze veci.. I prakticno mi sada samo imamo Fiat kao "domacu" marku..

Kod SAAB-a to ne bi bio slucaj.. Ime SAAB bi nastavilo da zivi.. Doduse, za mene je SAAB veliko ime u industriji automobila..

mile antena
Frka Amerima od Kineza.. :)
Nocna mora.. Da ne bude za 10g pa da sve USA brendove pokupuju Kinezi.. :)))

Autor Panchev9 27 Dec 2011, 19:54

@Panchev9,
kome danas frka nije od kineza? :)

Autor mile antena 27 Dec 2011, 20:50