
Preuzeto sa: BrzaBrzina.com
Iako se Švedski proizvođači nikad nisu odlikovali enormno velikim brojem prodatih automobila niti dominacijom na svetskom tržištu, oduvek su imali interesantna vozila koja su u odnosu na konkurente predstavljala klasu za sebe.
Zbog svih svojih specifičnosti i posebno zbog kvaliteta lako su dobijala priznanje automobilskih poznavalaca i sticala verne kupce širom sveta. Za razliku od Volvoa koji je oduvek, kao svoje najjače adute imao bezbednost i kvalitet svojih vozila, drugi švedski proizvođač, Saab, je tome dodao i zapanjujuću inventivnost i napredne koncepcije svojih modela. Količina novih i interesantnih rešenja je uvek bila pomalo neočekivana od hladnih i zatvorenih Skandinavaca, ali odgovor leži u činjenici da je kompanija Saab prvo počela sa proizvodnjom aviona pa tek onda i automobila, što objašnjava drugačiji dizajnerski i konstrukcijski pristup, jedinstven u automobilskoj industriji. Ovakav trend se može zapaziti još od samih početaka automobilskog krila fabrike Saab, krajem 40tih godina prošlog veka.

Model 96, iako deminutivan u svakom pogledu, slabog motora i specifičnog dizajna, uspeo je da skrene pažnju javnosti i kupaca na ovu kompaniju i čak da postane jedan od boljih rally automobila tog doba, prvenstveno zahvaljujući prednjem pogonu i vrsnim švedskim vozačima. Ipak, početkom 60tih, ovaj veoma važan model za fabriku je bio zastareo i apsolutno prevaziđen. Nakon nekoliko godina planiranja i konsultovanja, uprava Saaba je početkom aprila 1965. oficijelno započela projekat “Gudmund“, nazvan prema švedskom državnom prazniku na koji je projekat započet. Instrukcije inženjerima su bile jasne, stvoriti moderan automobil srednje klase, napredne tehnologije, dobre upravljivosti i ležanja na putu a opet sa svim karakteristikama brenda. Poznati, pouzdani i zastareli dvotaktni motori nisu dolazili u obzir, a uprava Saaba, obzirom da nije imala adekvatne agregate sopstvene proizvodnje, morala je da se obrati drugim fabrikama.

Za dizajn je bio zadužen Sixten Sason, fabrički dizajner, čovek koji će imati velikog uticaja na sve potonje modele ove kuće. Novi model, nazvan Saab 99 je oficijelno predstavljen krajem 1967. godine dok je produkcija počela godinu dana kasnije. Automobil je bio u svakom pogledu veliki napredak i pored modernog izgleda sa niskom siluetom, velikim i zaobljenim vetrobranskim staklom i moderno dizajniranim prednjim delom, odlikovao se pouzdanom tehnologijom i velikim brojem interesantnih detalja. Naime, zadržan je koncept prednje vuče koja je krajem 60tih i dalje bila relativno retka na evropskim putevima, ručna kočnica je delovala na prednje a ne na zadnje točkove kao što je uobičajeno, a kontakt brava se nalazila između sedišta, kod ručice menjača. Iako je predstavljeni model imao 2 vrata, ubrzo je u ponudu ubačen i sedan kao i model sa 3 vrata.

Ispod široke haube nalazio se pozajmljeni Triumphov motor od 1.5 litara (87KS) koji se ugrađivao i u Triumph Dolomite. Za razliku od prošlih Saabovih agregata koji su bili u V4 konfiguraciji, ovaj motor je bio moderan redni četvorocilindraš. Specifičnost ugradnje u model 99 je bilo i to što je Saab verzija imala specijalne Zenith – Stromberg karburatore i što je ceo motor bio nakrivljen za 45 stepeni, danak niskoj haubi. Kasnije, tokom produkcije, u ponudu su ubačeni i 1.7, 1.8 i 2.0 litarski agregati istog proizvođača. Performanse novog 99 su bile na zadovoljavajućem nivou, a odlična aerodinamika je pomogla maksimalnoj brzini. Zahvaljujući naprednom dizajnu, Saab 99 je imao otpor vazduha od samo 0.37 cw, što je i danas odlična vrednost, a onda je bio i apsolutni rekord, znajući da su tadašnji modeli najboljem slučaju mogli da se pohvale sa 0.40 ili 0.50 cw.
Tržište je odlično reagovalo na novi Saabov model. Tradicionalno dobra prodaja u Severnoj Americi ni ovaj put nije izostala, a u početku fabrika nije mogla da proizvede dovoljan broj primeraka da zadovolji potražnju. Ipak, u odnosu na poznate evropske ili američke gigante, Saab je oduvek bio mala firma, malih proizvodnih kapaciteta. Posmatrajući cenovnike iz perioda, možemo zaključiti da je model 99 bio za oko 10% skuplji od konkurencije, ali ta razlika je opravdana, naprednom tehnologijom i kvalitetom automobila. Način razvoja ovog automobila je očigledno preuzet iz avionske industrije, bliske Saabu, što znači da je 99 konstantno unapređivan, sa sitnim modifikacijama, koje su često bile samo estetske dok originalni koncept, tehnički lay out ili dizajn nije menjan do kraja produkcije.

Ipak, ono po čemu je Saab 99 najviše poznat je čuvena verzija 99 Turbo, predstavljena na frankfurtskom salonu 1977. godine. Naime, polovinom 70tih, Saab se reaktivirao u automobilskom sportu, konkretno na rally trkama. Ipak, standardni modeli se nisu pokazali dovoljno snažnim pa je planirana verzija za takmičenje trebala da ima Roverov magnezijumski V8 od 3.5 litara i 190KS. Iako bi to bio ultimativan pogon, dimenzije agregata kao i tehničke poteškoće njegove adaptacije na prednju vuču su “potopile“ projekat. Stoga se Saab okrenuo tada veoma novoj tehnologiji Turbo punjača. Kada je predstavljen, Saab 99 Turbo ni iz daleka nije bio prvi turbo automobil na svetu, ali je prvi koji je tu tehnologiju predstavio u porodičnom automobilu i prvi kod koga je ona bila pouzdana.

Tehnički profil se sastojao iz 2.0 litarskog motora sa Garrett T3 turbo punjačem. Rezultat je bio povećanje snage za 30KS (ukupno 145KS) dok je obrtni moment skočio na, ozbiljnih, 236 Nm. Ubrzanje od 0 do 100 km/h je bilo 8.7 sekundi dok je maksimalna brzina bila 201 km/h. Krajem 70tih, to su bile prilično impresivne vrednosti, ali danak pionirskom pokušaju je morao biti plaćen. Naime, Saab 99 Turbo je imao sve dečije bolesti te koncepcije pa je tako karakteristična “turbo rupa“ bila izražena dok je vozače iznenadan i neočekivan priliv snage mogao neprijatno da iznenadi pa je ovaj modeli bio zahtevan za vožnju. Ipak, legenda je stvorena, a 99 Turbo je pravljen do 1980. godine i 10,607 primeraka je našlo kupce širom sveta, a jedan deo se dokazao i na takmičenjima.

Početkom 80tih, Saab se uveliko priprema za novu generaciju i polako napušta uspešnu seriju 99. Zahvaljujući konstantnim unapređivanjem i kozmetičkim promenama, automobil je i dalje bio aktuelan, ali je njegov tržišni život došao do kraja. Godine 1984. i prestaje proizvodnja nakon 588,643 primerka, od kojih je dobar deo i danas u upotrebi. Zamena je došla iste godine i nosila oznaku Saab 90, a kasnije i Saab 900. Ako se posmatra cela serija 99, najvredniji i najvažniji primerci su oni sa Turbo motorom dok je standardni model, relativno neinteresantan za ljubitelje klasičnih automobila iako je bio od velike važnosti za fabriku i poštovaoce ove marke.

Stoga, ako imate afiniteta ka švedskim vozilima, ako ste se uverili u njihov kvalitet, pouzdanost i jedinstven izgled, onda je Saab 99 idealan izbor za početak druženja sa starim vozilima. Bilo ih je i na našim putevima, ali je velik deo davno otpisan zahvaljujući slabom održavanju, a upućeni u automobilske prilike u Srbiji, navode da postoji i nekoliko 99 Turbo koji su zaista vredni traženja i ulaganja i već sad počinje da im raste vrednost na tržištu oldtajmera. Dakle, sada je pravi trenutak za potragu za “švedskim čelikom“ sa pionirskom Turbo tehnologijom….
Autor: 426 Hemi
Slike: Saab