home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Nešto više od pola godine nakon ujedinjenja Nemačke jedan od simbola podeljenosti zauvek je otišao u istoriju. Poslednji Trabant sišao je sa proizvodne trake u mestu Zwickau.

Paradoksalno, proizvodnja je ugašena upravo u trenutku kada je ovaj dvotaktni automobil čudnim putevima istorije ušao u legendu, koju nije stekao tokom više od trideset godina produkcije. Zapadni svet bolje je nego što se misli poznavao automobile nastale u komunističkim zemljama. Lada, Wartburg, Moskvič, Škoda, Polski Fiat, Zastava... bili su prisutni na zapadnim tržištima, čak i ako je prodaja bila marginalna. Trabant nije, on nije udovoljavao ni minimalnim zahtevima zapadnih propisa, ali zato je u Istočnom bloku bio pravi hit. Liste čekanja bile su notorno duge, a proizvedeno je više od tri miliona primeraka. Tako da je taj isti zapadni svet ostao zapanjen scenama koje su se počele događati u Nemačkoj od leta 1989. Nepregledne kolone Trabanata počele su se pojavljivati na zapadnonemačkim putevima, a u njima Istočni Nemci u potrazi za boljim sutra. Koje nije uključivalo Trabije, čim bi se domogli nekog polovnog zapadnog auta, DDR-ci su Trabante naprosto ostavljali, bacali u smeće. Poklanjani su ili prodavani za nekoliko maraka, ali su pritom neočekivano postali i simbol pada komunizma.

 

 

Ključni faktor u stvaranju te simbolike odradili su irski rokeri U2 na turneji ZOO TV, kojom su 1992. i 1993. obišli svet, a Trabanti su bili ključni deo scenografije, rasvetna tela na toj angažovanoj turneji, koja je često uključivala i direktna javljanja ljudi iz opkoljenog Sarajeva. Ali samog Trabanta u to vreme nije više bilo, fabrika je već počela proizvoditi Volkswagene, čiji je četvorotaktni motor već bio ugrađen u poslednje serije Trabanta.

Danas je Trabant jeftin, ali i relativno popularan oldtajmer, a zbog jednostavnosti i prepoznatljivosti česta je meta i tjunera, posebno u Istočnoj Evropi. Svakih nekoliko godina svedoci smo i nekoj inicijativi za oživljavanjem marke, u luksuznim, hibridnim, električnim ili kakvim već verzijama. Mada je proizvodnja prestala pre tačno 23 godine, za razliku od većine istočnih rivala, Trabant nije mrtav i zauvek u istoriju potisnut brand i vrlo je verovatno da ćemo ga kad-tad ponovo videti na putevima.

Izvor: Autoportal.hr

Foto: arhiva Autoblog.rs / Trabant



čitanja : 4449



Komentari

I onda ih je sve pojela korozija ...

Autor moron 30 Apr 2014, 20:32

Da budemo iskreni, u to vreme se ni americki automobili nisu proslavili po kvalitetu. Sta vise, tek sada pocinje masovna proizvodnja pouzdanih vozila (od sredine-kraja 90ih na ovamo).

Autor Fordovac 30 Apr 2014, 21:00

Trabi je bio čudo. Šteta što danas nema takav autić od cirka 500kg. Sa savremenim motorima ne bi trošio preko 3L. Bio bi i lepša i bolja opcija od BMW i3. A koštao bi jedno 10 puta manje.

Autor roker 30 Apr 2014, 21:35

Pogledajte divan film o Trabi factory i načinu podešavanja luftova i zazora karoserije :)))))))))
https://www.youtube.com/watch?v=zBsPFI--muo

A kao Fiat, sa Komatsu robotom, koji menja Srbina.

Autor roker 30 Apr 2014, 21:48

Trebalo bi da uskoro jedan drugar i ja budzimo C20LET u trabanta!

Autor Optimus Prime 30 Apr 2014, 21:48

Optimus Prime 30 Apr 2014, 21:48

Izvjestavaj o radovima ako pocnes. I pogledaj ovo:

http://www.dodaj.rs/f/2e/CQ/1shiGgli/img20130728140721.jpg
http://www.dodaj.rs/f/3j/cJ/3Plvd0Pz/img20130728140752.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=hHQ5tDTuOtY
https://www.youtube.com/watch?v=Jxh-ZBQK0O4

Autor hh 30 Apr 2014, 23:32

hh
Vazi. Za sada nam je "projekat" na papiru, razmatramo detalje, a mislim da ce biti Trabza Avant.

Autor Optimus Prime 01 Maj 2014, 07:04

Prvi put kada sam ga vozio, sve što sam o njemu znao bilo je sa zapadnih časopisa. Naravno, blatili su ga ...

... Ubrzo sam shvatio, bez preke potrebe i više iz političkih razloga.

Zadnji kraj se iznenađujući dobro drži u krvini, auto se predvidljivo ponaša bez obzira što su (mnogo) drugačije pisali. Posle skoro godinu dana stajanja, upali iz prve (provereno više puta). Čuvene vibracije nisu bile gore nego kod "Bube" (ma da buka jeste). U gradu 26 KS iznenađujući dovoljno, posebno sa mrtve tačke gde nije bitna snaga već težina. Sem nekompatibilnošću sa ekološkim propisima, najveća mana su kočnice, koje se brzo greju u agresivnijoj vožnji.

Postoji čuveni snimak iz 1998. gde "Trabant" prolazi test na kojem je "A-klasa" oborena. Dobro, to baš i nije neki dokaz, obzirom da svaki automobil je sklon prevrtanju ukoliko mu nađete kombinaciju. Svakako najinteresantniji klip je kada "Trabant" na (*zapadno nemačkom*) kreš testu dostigne iste i u nekom slučajevima bolje rezultate od zapadnih modela. Ideja da nije bio dostojan nijednom zapadnom standardu je floskula koju su napisali muzičari U2-a, a nažalost danas "stručnjaci" ponavljaju.

Retko dugotrajan auto.

Autor CaMIRO 02 Maj 2014, 11:17