
Idejni naslednik popularnog Spačeka, odnosno modela 2CV, Citroen Dyane je koristio istu platformu, a čak se ni vizuelno nije puno razlikovao od starijeg brata. Ali, nije zamišljen kao klasična zamena za 2CV, nego je na tržištu trebalo da se pozicionira između Spačeka i Amija.
Citroen Dyane je nastao kao svojevrsni odgovor na pad prodaje Spačeka i na konkurenciju u vidu Renaulta 4, predstavljenog 1961.

Formula se pokazala relativno uspešnom pa je osvojio srca mnogih kupaca i postigao tiraž od 1.443.583 primeraka. Ali, ipak nije opravdao očekivanja. Zakasneli odgovor na Renault 4 nije mogao da se meri funkcionalnošću, ponuda prostora bila je ispod očekivanja u poređenju s spoljašnjim gabaritima, a mekani lim je dodatno kvario utisak. Ali, uprkos tim nedostacima šarm i stil su nesporni pa i danas ima brojne fanove.

Citroen Dyane je u stvari svojevrsna kombinacija nešto izmenjene karoserije Spačeka, dok se ispod lima nalazila mehanika modela Ami pa je za pogon koristio 4-taktni vazduhom hlađeni bokser motor s dva cilindra. Zapremina je prvobitno iznosila 425 ccm (21KS, 100 km/h), a kasnije je rastao na 435 ccm (26KS, 115 km/h) i na konačnih 602 ccm sa 29 i 32KS. Performanse su bile bolje od Spačekovih pa je najsnažnija verzija postizala solidnih 120 km/h.
Zanimljive karakteristike Citroen Dyane bile su suvo kvačilo, diferencijal sa spiralnim nazubljenjem, spiralne opruge sa uzdužnim povezivanjem prednjih i zadnjih točkova, hidraulični amortizeri i ručna na prednjim točkovima, koja nije bila pouzdana. Ručni menjač podignut visoko na armaturi, kao i na Renaultu 4, to je još jedna specifičnost francuskih automobila 60-ih.
Na našim prostorima popularnost može da zahvali proizvodnji u pogonu Cimos u Kopru. Prodavao se pod imenom Citroen Diana, nije bio jeftin, ali popularnost može da zahvali solidnim terenskim sposobnostima za jedan, pre svega, drumski model. Udobnost je bila na zavidnom nivou, kao i štedljivost pa je potrošnjom od oko šest litara Diana bila značajno ekonomičnija od domaće konkurencije. Osim u Francuskoj i bivšoj Jugoslaviji, Citroen Dyane se proizvodio u Španiji i Iranu.
Izvor: Autoportal.hr