home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

U istorijskim čitankama je 3. oktobar upisan kao dan ujedinjenja dve nemačke države. Na današnji dan pre 30 godina prestala je da postoja Demokratska Republika Nemačka (DDR) ili Istočna Nemačka, socijalistička država osnovana 1949, koja se "utopila" u Saveznu Republiku Nemačku.

Pri pomenu automobilske industrije nekadašnje DR Nemačke asocijacije su Trabant i Wartburg, legendarni dvotaktni 3-cilindraši iza kojih je ostajao ogromni oblak dima. Ali, kako podseća Radiosarajevo.ba, automobilska industrija DDR-a može se pohvaliti i jednim modelom koji se, nije to pretenciozno reći, može meriti sa Mercedesom, Ferrarijem i Lamborghinijem.

Ako ni po čemu drugom, a ono po činjenici da je napravljen tačno 101 primerak sportskog modela Melkus RS 1000. Ako se zna da ih je 80-ak još u životu, jasno je kakvi su rariteti u pitanju. Posledica: Preživeli primerci danas dostižu astronomske cene.

Junak priče je Heinz Melkus iz Dresdena, najbolji posleratni vozač DDR-a, koji je osim aktivnog bavljenja automobilskim sportom, u svojoj radionici pravio i egzotične Formule sa dvotaktnim Wartburgovim motorima za ostale trkačke entuzijaste "iza gvozdene zavese".

Ideja o konstrukciji vlastitog sportskog automobila rodila se na putu prema još jednoj bivšoj državi!

"Deda je sa Wartburgom krenuo na put u Jugoslaviju kada ga je na autoputu pretekao atraktivni Lotus Elan. Nakon toga je poželeo da kreira tako lep automobil", u jednom intervjuu objasnio je Melkusov unuk Sepp iako nemačka Wikipedia pominje da je Melkus zapazio atraktivni Lotus na jednom sajmu u Beču.

Bilo kako bilo, Melkusov plan je bio preveliki zalogaj za "privatnika u vremenu socijalističke ekonomije", pa su, logično, bili neophodni dozvola i, još važnije, podsticaj države.

Kada je Melkus pružio garancije da će automobil završiti i javnosti predstaviti u čast velikog jubileja – 20. rođendana DR Nemačke – te da će koristiti isključivo domaće komponente, Komisija automobilskog sporta preporučila je Centralnoj sportskoj komisiji da država pomogne Melkusu.

Korišćenje domaćih komponenti je značilo da Heinz Melkus može da bira između tehnike Trabanta i Wartburga. Naravno, izbor je bio moderniji, 1966. godine predstavljeni Wartburg 353W iz Eisenacha.

Motor, 1, 2, 3... Čuveni Wartburgov 1-litarski 2-taktni 3-cilindraš sa serijskih 50 "konja", navijen je na 70, a u trkačkoj verziji na čak 90 KS. Ovo je postignuto ugradnjom tri karburatora sa motocikla MZ.

Korišćenje domaćih resursa je nastavljeno plastičnom karoserijom koju je pripremio istočnonemački proizvođač kamiona Robur. Firma König iz Dresdena je preradila Wartburgov menjač dodavši petu brzinu. I oslanjanje je preuzeto sa Wartburga, ali su napred skraćene opružne noge i tvrđe podešeni amortizeri.

Vodom hlađeni motor, smešten ispred zadnje osovine, u klasičnoj šasiji sa dva uzdužna profila, davao je solidne performanse plastičnom automobilu težine 750 kilograma (trkački model: 680 kg), pogotovo za vreme u kome je rođen Melkus RS 1000. Maksimalna brzina 170 km/h, ubrzanje 0-100 km/h za 14 sekundi: Melkus je bio "raketa" u poređenju sa Wartburgom od kojeg je nastao.

Izgled plastičnog dvoseda je frapantno podsećao na Lamborghini Miuru, verovatno najlepši automobil u istoriji. Duga "njuška", prednja i zadnja svetla gotovo identična Miuri i vrata u obliku galebovih krila! Izgled Lamborghinija + tehnika Wartburga = Wartburghini.

Do aprila 1969. su završena tri prototipa, a do oktobra i četiri trkačka primerka. Krajem godine Melkus RS 1000 stiže na tržište, ali nije mogao svako da ga kupi.

Mušterija je morala da poseduje trkačku licencu DDR-a, uplati 30-ak hiljada istočnonemačkih maraka i čeka na isporuku 6-24 meseca. Sitnica u poređenju sa 14 godina čekanja na Trabant ili Wartburg. Uskoro je pokrenut i Melkus kup na istočnonemačkim trkačkim stazama.

Mada je svaki primerak Melkusa pravi raritet, nekoliko vozila sa 1,2 litarskim Ladinim ili dvostrukim Wartburgovim motorom (!) predstavljaju svetske unikate. Heinz Melkus je planirao godišnju proizvodnju 25 primeraka, ali je do 1980. napravljeno svega 101 vozilo. Razlog nije smanjeni interes kupaca već nedostatak delova.

Melkus RS 1000 nije samo podsećanje na jednu marku automobila nego i na državu koja je prestala da egzistira pre tačno 30 godina. Kako bi sačuvao sećanje na deda, unuk Sepp Melkus je pre 14 godina pokrenuo "reprint" Melkusa RS 1000.

U Dresdenu je napravljeno 15 primeraka Melkusa RS 1000, potpuno identičnih originalima, sa ko zna kako prikupljenim i friziranim Wartburgovim motorima. Cena: 50.000 evra! Tek da se zna da Lamborghini, pa makar i "komunistički", nije za svakoga.

Izvor: Radiosarajevo.ba

Foto: arhiva Autoblog.rs



čitanja : 396



Komentari