
BMW M3 CSL je lakša, snažnija i brža verzija treće generacije čuvenog modela M3, koju većina ljubitelja fabrike iz Minhena smatra najboljom „Trojkom“ svih vremena. Kada je predstavljen 2003. godine, CSL je preuzeo sve što su vrhunske kategorije automobilskog sporta tada mogle da ponude i podigao M3 na novi, još viši nivo.
Ključna karakteristika u poređenju sa standardnim M3 (E46) je lagana konstrukcija, pa je CSL težak svega 1385 kilograma. Naime, inženjeri BMW-ove M divizije su uspeli da smanje težinu i inače odličnog modela M3 za čak 110 kg. Legendarna oznaka CSL je skraćenica od „Coupe Sport Leichtbau“, što u prevodu sa nemačkog znači „sportski kupe lagane konstrukcije“. Pored toga, doprinos poboljšanju performansi su dali prerađeni motor, menjač, šasija, kao i izduvni sistem.

Dokazani S54B32 redni šestocilindarski motor iz modela M3 ostao je u verziji CSL, ali u varijanti S54B32HP (HP je skraćenica za „High-Performance“) sa još više snage. Prilagođavanjem njegovih bregastih osovina i ventila, inženjeri M divizije su uspeli da dobiju dodatnih 17 KS i 5 Nm obrtnog momenta. Drugim rečima, 3,2-litarski „šestak“ isporučuje 360 KS pri 7900 obrtaja u minutu i 370 Nm obrtnog momenta pri 4900 o/min. Karbonske komponente agregata su omogućile fenomenalan zvuk, koji je značajno doprineo popularnosti BMW-a M3 CSL.

Za prenos snage na zadnju osovinu služi šestostepeni automatizovani menjač SMG II, a BMW na žalost mnogih vozača nije ponudio opciju manuelnog menjača. M3 CSL iz mesta do 100 km/h ubrzava za 4,9 sekundi, a maksimalna brzina je elektronski ograničena na 250 km/h (280 km/h bez limitatora).

Zbog lagane konstrukcije, M3 CSL ima impresivan odnos snage i težine od 3,85 kilograma po KS. Kompozitni materijali iz automobilskog sporta su korišćeni u zadnjem difuzoru, prednjem braniku, usisnoj grani i nekim delovima unutrašnjosti. Hauba je napravljena od aluminijuma, a zadnji prozor od specijalnog tankog stakla. Premijerno je ugrađen karbonski krov, koji je vremenom postao uobičajeni element BMW-ovih „M Power“ modela.

Estetski, M3 CSL se od standardne verzije razlikuje po brojnim detaljima. Pored karbonskih prednjih splitera i zakrivljenog spojlera na poklopcu prtljažnika, najupečatljiviji detalj je kružni usisnik na jednoj strani prednjeg branika, koji motoru daje neophodan kiseonik uz pomoć uvećanog usisnog vazdušnog kanala. Zanimljivo je da BMW jedino na modelima M3 i M3 CSL nije izvršio temeljni redizajn iz 2003. godine, nego je odlučio da zadrži prvobitni izgled.

Kočnice su nadograđene većim plutajućim diskovima na prednjim i većim klipovima na zadnjim točkovima. Prečnik točkova je povećan na 19 inča, a M3 CSL je opremljen polu slik gumama Michelin Pilot Sport Cup, koje su (kao u suštini i sam automobil) prvenstveno namenjene za vožnju na trkačkoj stazi. Zbog toga, CSL ima nalepnicu upozorenja o opasnosti vožnje po kiši i hladnom vremenu.
U skladu sa svojim karakterom, BMW M3 CSL ima izrazito sportski orijentisan enterijer, lišen nekog naročitog komfora. Tu su karbonske obloge vrata, volan presvučen alkantarom i trkačka sedišta od fiberglasa. Radio i automatski klima uređaj su bili dostupni samo kao opcije, a danas su među kolekcionarima mnogo cenjeniji „hard core“ primerci koji ih nemaju. Volan ima samo jedno dugme koje aktivira režim „M track“, umesto tastera za tempomat, stereo i telefon na upravljaču standardnog M3.
BMW M3 CSL je proizveden u ograničenoj seriji od 1383 primerka, a kupci su mogli da biraju između samo dve boje karoserije: safirno crne i srebrno sive. Danas ovaj biser M divizije vredi pravo malo bogatstvo, pa cena primeraka u perfektnom stanju dostiže i preko 270.000 evra. S obzirom na to da je M3 CSL jedan od najboljih i najtraženijih BMW-a svih vremena, sasvim je moguće da će u bliskoj budućnosti taj iznos biti još veći.
Autor: Miloš Vasin
Foto: BMW