home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
BMW 333i

Iako je BMW E30 M3 ultimativna verzija Serije 3 druge generacije, manje je poznato da postoji takođe fabrička, ali mnogo ređa „kockica“ sa sličnim performansama. Reč je o modelu 333i, koji je 1985. godine napravljen ekskluzivno za tržište Južnoafričke Republike.

Stvoren je sa idejom da se takmiči u lokalnim trkama Grupe 1, ali je to takmičenje ukinuto krajem iste godine. Pored toga, E30 M3 nikad nije bio dostupan u Južnoj Africi, pa je 333i poslužio kao odlična alternativa za tamošnje ljubitelje modela BMW-ove M divizije.

BMW 333i

BMW 333i je opremljen 3,2-litarskim rednim šestocilindarskim motorom oznake M30B32, poreklom iz prve generacije Serije 7 (model 733i). Zahvaljujući tome, ova moćna „kockica“ oslobađa 197 KS pri 5500 obrtaja u minutu i 285 Nm obrtnog momenta pri 4300 o/min. Ubrzanje od 0 do 100 km/h postiže za 7,4 sekunde a maksimalna brzina je 228 km/h. Snaga se na zadnje točkove prenosi preko petostepenog Getrag manuelnog menjača, a opremljen je i ZF diferencijalom sa ograničenim proklizavanjem.  

BMW 333i

Poređenja radi, BMW E30 M3 ima 2,3-litarski četvorocilindraš sa 200 konjskih snaga (195 KS sa katalizatorom), sprint do „stotke“ postiže za 6,7 sekundi a kazaljka brzinomera se zaustavlja na 235 km/h.

S obzirom na veliki šestocilindraš u relativno kompaktnom automobilu kakav je E30, nije bilo dovoljno prostora za klima uređaj i servo upravljač. Zato su kupci morali da se odluče za jednu od dve opcije, a dostupan je bio i ABS sistem. Primerci sa servo upravljačem imaju svetla za maglu, a kod ostalih su na njihovom mestu vazdušni kanali za klima uređaj.

BMW 333i

Ovaj model je razvijen uz pomoć čuvene kompanije Alpina, koja je napravila jedinstvene izduvne grane, usisnik sa bakarnim jezgrom za teške uslove rada, specijalne kočnice i 16-inčne točkove, kao i razne druge modifikacije. Ugrađeno je Bosch L-Jetronic ubrizgavanje, što je rezultiralo efikasnijom krivom obrtnog momenta.

BMW 333i

BMW 333i je bio dostupan u četiri boje – Henna crvenoj, Ledeno beloj, Dijamant crnoj i Aero srebrnoj. Između 1985. i 1987. godine je napravljeno samo 204 primerka, što ovu „kockicu“ čini ekstremno retkom čak i u poređenju sa modelom E30 M3 (17.970 primeraka).  

Pored toga što predstavlja pravi raritet, BMW 333i je primer automobila kakvi se danas više skoro i ne prave. Atmosferski motori velikih zapremina su odavno „izašli iz mode“, druge trendove da i ne spominjem, pa će ovakvi modeli osim u garažama retkih srećnika (imućnih kolekcionara) uskoro živeti još samo u srcima najtvrdokornijih entuzijasta.

Autor: Miloš Vasin

Foto: BMW / Cars.co.za



čitanja : 3252



Komentari