home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Citroen DS

Prava revolucija u automobilskoj industriji podstaknuta odvažnim dizajnom i avangardnom tehnologijom, brzo se etablirala kao globalni simbol francuske elegancije i stručnosti te legenda kroz svoju harizmu koja daleko nadilazi sferu automobila.

Projekt VGD ('Véhicule à Grande Diffusion' ili vozilo za masovnu proizvodnju) koji je 1938. pokrenuo šef Citroena Pierre Boulanger, a nastavio ga je Pierre Bercot, njegov naslednik od 1950., tek je 17 godina kasnije lansiran na tržište kao model Citroen DS 19 u oktobru 1955. 

U četvrtak, 6. oktobra 1955. godine DS 19 je imao svoju premijeru na sajmu automobila u Parizu. Njegove avangardne, ali elegantne linije odmah postavljaju nove standarde.

Posetioci i novinari su bukvalno očarani. Konkurencija može samo da pozdravi genijalnost pridošlice. Legenda kaže da je do kraja dana bilo prodato 12.000 primeraka modela DS 19, a da je nakon 10 dana nakon zatvaranja sajma primljeno oko 80.000 narudžbina!

Citroen DS

Ne zadovoljavajući se time što je prava automobilska skulptura, DS je takođe fokus napredne tehnologije. Na primer, njegovi izvanredno hidropneumatsko oslanjanje pruža neviđene nivoe prianjanja na putu i udobnosti.

Tokom 1950-ih je lansirano nekoliko verzija DS 19. Prvi je DS 19 predstavljen u oktobru 1956., a slede karavanska, porodična i komercijalna verzija koje se pojavljuju 1958., u isto vreme kad i DS 19 Prestige. Osim toga, DS 19 nudi 1958. godine izbor boja karoserije koje idu od četiri do nečuvenih osam boja!

Tokom 1960-ih, DS 19 potvrđuje svoju reputaciju prefinjenog, udobnog i elegantnog automobila. Redovnim razvojem nemilosrdno učvršćuje svoju dominaciju nad rivalima. U julu 1959. godine njegov motor od 1911 cm³ je dobio povećanje snage sa 75 na 78 KS uvođenjem nove glave cilindra i modifikovanog paljenja.

U oktobru 1960. je predstavljen slavni DS 19 Cabriolet, a zatim je snaga ponovo povećana u martu 1961. na 83 KS za najveću brzinu od 150 km/h.  

U oktobru 1965., godinu dana nakon lansiranja DS Pallas 1964., novi DS je pušten u prodaju s motorom od 2175 cm³ viših performansi koji razvija 109 KS za najveću brzinu koja sada iznosi 175 km/h. Osim DS 19, dostupnog od 1955. godine i nazvanog po svom motoru od 1911 cm³, asortiman ima koristi od DS 21.

DS je 1967. godine doživeo facelift koji, osim dobrog izgleda kojem se svi jednoglasno dive, takođe uključuje novu bezbednosnu karakteristiku s poznatim zakretnim prednjim svetlima koja su sada standardno ugrađena u vrhunske modele Prestige, Pallas i Cabriolet. Od tada, DS osvetljava unutrašnjost krivina pre ulaska u njih.

Citroen DS

Nakon predstavljanja potpuno crne instrumentne ploče u septembru 1968. i zamene DS 19 modelom DS 20, 1969. dolazi potpuno redizajnirana instrument ploča s tri velika kružna brojčanika i vizirom preko cele širine. Ali 1969. je pre svega obeležena velikom mehaničkom nadogradnjom. Motor DS 21 od 2175 cm³ je opremljen elektroniski kontrolisanim ubrizgavanjem goriva, povećavajući snagu na 139 KS s najvećom brzinom koja sada prelazi 185 km/h. Više nego ikad, DS potvrđuje svoj položaj u odnosu na konkurenciju i ostaje izvanredan automobil iz svake perspektive.

Citroen DS

Milioniti DS, potpuno novi DS 21 Pallas Electronic Injection, proizveden je u fabrici Javel 7. oktobra 1969. U boji Metallic Sable, uključujući krov, zatim odlazi na Paris Motor Show, od 2. oktobra. Tamo je bio predmet nagradne igre i osvojio ga je Gilles Delègue (22) student druge godine mašinstva na Ecole Centrale.

Citroen DS Cabrio

Promene napravljene na DS-u 1970. i 1971. se uglavnom odnose na njegov prenos. U septembru 1970. DS se nudi s novim ručnim menjačem s pet stepeni umesto četiri kao standard, a godinu dana kasnije, s automatskim trostepenim Borg-Warner menjačem.

Pre konačnog oproštaja u julu 1975., nakon divljenja vredne 20-godišnje karijere, DS dobija konačnu nadogradnju kada je DS 21 zamenjen DS 23 u septembru 1972. Ovaj poslednji model ima motor od 2347 cm³ s elektronskim ubrizgavanjem goriva, koji razvija 141 KS za najveću brzinu od gotovo 190 km/h.

Pod brojem 1.456.115 poslednji DS je proizveden u fabrici Quai de Javel 24. aprila 1975. u 15 sati. Reč je o DS 23 Pallas Electronic Injection u Delta Blue boji. To je takođe 1.330.755-ti primerak DS-a sastavljen u ovoj istorijskoj fabrici.

Izvor: Tportal.hr / Citroen

Foto: Arhiva



čitanja : 690



Komentari