
Prvi takav model je bio kupe Biturbo iz 1981. godine, a poslednji limuzina Quattroporte IV koja se proizvodila od 1994. do 2001. godine. Vredi spomenuti i elegantni Ghibli II (1992 -1998), ali je svakako najzanimljiviji egzotični Maserati Shamal, gran turizmo sa dvoja vrata koji je od 1990. do 1996. godine bio u samom vrhu ponude čuvene italijanske marke.
Predstavljen je 14. decembra 1989. u Modeni, kada ga je tadašnji predsednik i vlasnik Maseratija Alejandro de Tomaso pokazao novinarima. Bio je to poslednji model koji je napravljen pod vlasništvom kompanije De Tomaso. U januaru 1990. polovinu Maseratija koji je bio opterećen dugovima kupio je Fiat.

Maserati Shamal pokreće 3,2-litarski V8 biturbo motor koji oslobađa 326 konjskih snaga i 432 Nm obrtnog momenta pri 2800 o/min. Snaga se prenosi na zadnje točkove preko šestostepenog manuelnog menjača. Shamal je opremljen diferencijalom sa ograničenim proklizavanjem, kao i adaptivnim oslanjanjem. Prema fabričkim podacima, maksimalna brzina je 270 km/h a ubrzanje iz mesta do 100 km/h traje 5,3 sekunde.

Dizajn je rezultat saradnje Marcella Gandinija i Maseratijevog stajling centra. Zbog loše finansijske situacije, Maserati nije mogao da razvije potpuno novi automobil, pa je kao osnova za karoseriju poslužio stariji model Biturbo. Ipak, međuosovinsko rastojanje je kraće i iznosi 2,4 metra, kao kod modela Biturbo Spider i Karif.

Gandinijev dizajnerski „potpis“ najbolje se vidi u kosom profilu zadnjih blatobrana, koji je prvi put viđen na legendarnom modelu Lamborghini Countach. U slučaju Shamala, taj detalj je prilično kontroverzan i prema nekim mišljenjima se ne uklapa najbolje u njegov profil. S druge strane, profil Shamala se odlikuje agresivnim proširenjima iznad blatobrana koja mu daju „mišićav“ izgled. Taj utisak kompletira markantni zadnji deo sa integrisanim spojlerom, širokim zatamnjenim svetlosnim grupama i četiri velike izduvne cevi.

Neobičan element dizajna koji je Gandini podario modelu Shamal je dodatni spojler ispred vetrobranskog stakla, koji je primenjen i na modelu DeTomaso Pantera, a kasnije i na ostalim Maseratijevim modelima iz ovog perioda. Njegova funkcija je bila da usmeri protok vazduha i vode preko vetrobranskog stakla i da spusti brisače pri velikim brzinama. Zanimljivo je da druge marke automobila nikada nisu primenile to rešenje. Crni B stub koji se obavija oko kabine je ne samo upečatljiv estetski detalj, već i funkcionalni rol-bar. Sa njegove obe strane se nalaze hromirane oznake „Shamal“, a iza zadnjih bočnih prozora su smešteni Maseratijevi „trozupci“.
Još jedna karakteristika Shamala su odvojeni farovi u pojedinačnim kućištima, koji ga jasno razlikuju od ostalih Maseratija iz tog vremena. Tu su i kombinovani pokazivači pravca i poziciona svetla u braniku, kao i dva para kvadratnih svetala za maglu u donjoj rešetki. Nažalost, ovakav asortiman farova nije dugo ostao rezervisan za Shamal jer je 1991. godine primenjen i na redizajnirani model Biturbo.

Enterijer Shamala je, u skladu sa tradicijom italijanske fabrike – vrhunski luksuzan. Upotrebljeni su najplemenitiji materijali, sedišta su poput dobro profilisanih kožnih fotelja, a tu je i čuveni Maseratijev ovalni sat u centru kokpita. Zahvaljujući dominaciji (takođe ponovo modernih) ravnih površina, unutrašnjost i danas izgleda privlačno, čak i u poređenju sa nekim od kasnijih Maseratijevih enterijera.
Proizvedeno je samo 369 primeraka, a Shamal je u početku bio dostupan samo u crvenoj ili crnoj boji karoserije. Druge boje su postale dostupne kasnije u toku proizvodnje. Cene retkih Shamala koji se povremeno pojave u prodaji se danas kreću oko cifre od 200.000 evra. Mnogi stručnjaci za klasične automobile smatraju da će vrednost ovog rariteta iz Modene relativno brzo dostići mnogo veće iznose i kolekcionarima poručuju da ne oklevaju, jer „kockasto“ je ponovo u modi!
Autor: Miloš Vasin
Foto: Maserati